عصر خودرو

طلا مقابل فشار ماکرون مقاومت کرد

نوسان فرانسوی بازارهای جهانی

عصر بازار- بازارهای جهانی هفته دوم ماه مه را با تمرکز بر انتخابات فرانسه آغاز کردند. پیروزی امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال و میانه‌رو که حامی اتحادیه اروپا و کسب و کارهای فرانسوی و اروپایی است، یورو و بازارهای سهام اروپا را جهش داد، گرچه هر دو بازار پس از خیز اولیه، شاهد تعدیل روندها بودند.

نوسان فرانسوی بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، البته دلیل این وارونگی تنها تصحیح روند نبود؛ بلکه معامله‌گران بسیار زود به توجه به داده‌های کلان اقتصاد اروپا بازگشتند. حالا که خطر ریاست‌جمهوری راست‌های افراطی در یکی از مهم‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا موقتا رفع شده و اتحادیه‌ای که از «برگزیت» هراسیده بود، نفس راحتی می‌کشد، چالش‌های چندساله اقتصاد قاره سبز دوباره کانون توجه است. همین وضعیت است که فعلا مانع سقوط بهای طلا شده است. فلز زرد ممکن بود از دور شدن خطر «مارین لوپن» آسیب بیشتری بخورد اما عدم قطعیت‌ها هنوز آنقدر هستند که خرید طلا را بی‌مقدار نکنند. علاوه بر این، روند هفته گذشته نیز در اولین روز کاری هفته به کمک طلا آمد. بهای اونس طلا که هفته گذشته با بیش از 3 درصد سقوط به 1228 دلار رسیده بود، صبح دوشنبه بدون توجه ویژه به نتیجه انتخابات یکشنبه فرانسه، پیرامون مرز 1230 دلار نوسان کرد. بهایی که تا ساعت 8 عصر روز گذشته به وقت تهران برای اونس ثبت شد، 1228 دلار بود، گرچه هم‌اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت اولین روز کاری هفته جدید رقم خورده باشد.

    نتیجه دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه که یکشنبه برگزار شد، همان شب به وقت محلی منتشر شد تا بازارهای جهانی هفته جدید را با اخبار مهم جدید شروع کنند. صبح دوشنبه یورو مقابل دلار تا اوج 6 ماهه بالا رفت، اما بعد بخشی از ارزش خود را از دست داد. بورس‌های فرانسوی نیز که جمعه به امید پیروزی ماکرون تا اوج 5/ 9 ساله بالا رفته بودند، دوشنبه افت کردند. افت یورو به رشد شاخص دلار انجامید تا طلا تحت فشار قرار بگیرد، اما رشد بهای نفت خام و تعدیل روند هفته گذشته به نفع طلا کار کرد. اونس روز دوشنبه را با بهای 1230 دلار آغاز کرد و بعد به نوسان پیرامون همین مرز رو آورد. این در حالی بود که انتظار می‌رفت پیروزی ماکرون به سقوط بهای طلا بینجامد. رویترز از ایان استیلی، از مدیران «جی پی مورگان است منجمنت» می‌گوید: «سرمایه‌گذاران اکنون به مسائل اساسی مربوط به داده‌های اقتصادی منطقه یورو و اثرات انتخابات فرانسه بر سیاست پولی بانک مرکزی اروپا توجه خواهند داشت.» دوشنبه یک عامل دیگر نیز به ضرر طلا کار کرد تا مقاومت فلز زرد برابر سقوط به چشم بیاید. براساس تازه‌ترین داده‌ها، رشد واردات چین در ماه آوریل، کاهشی بیش از اندازه داشته؛ چراکه تقاضا برای آهن، مس و... تضعیف شده است. واردات چین در آوریل حدود 12 درصد سقوط کرده است. این در حالی است که در مارس، واردات 20 درصد جهش کرده بود.

    اونس طلا در حالی در اولین ساعات کاری هفته جدید نوسان‌های محدودی داشت که بر سر روند کوتاه‌مدت این کالای گرانبها اختلاف‌نظر وجود دارد. در آخرین نظرسنجی کیتکو از تحلیلگران 19 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 7 نفر معادل 37 درصد پاسخ‌دهندگان، افزایش و 9 نفر معادل 47 درصد، کاهش قیمت‌های طلا را در هفته کاری جدید انتظار دارند. 3 نفر معادل 16درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند. در نظرسنجی از مخاطبان کیتکو نیز که بازتاب‌دهنده نظر سرمایه‌گذاران خرد است 1570 نفر شرکت کرده‌اند که از این میان 756نفر معادل 48 درصد، افزایش و 639 نفر معادل 41 درصد، کاهش قیمت‌های کوتاه‌مدت را پیش‌بینی کرده‌اند. 175 نفر معادل 11 درصد نیز نظری خنثی داشته‌اند.

    با آنکه اونس برابر اثر انتخابات فرانسه مقاومت کرده است، به‌نظر می‌رسد که ضربه فنی هفته گذشته جدی بوده است. تازه‌ترین تحلیل «بیزینس لاین» نشان می‌دهد که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا در بازارهای بین‌المللی زمانی خواهد بود که قیمت هر اونس به بیش از 1251 تا 1255 دلار افزایش یابد. به گزارش سایت طلا به نقل از بیزینس لاین، تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که بهترین فرصت برای فروش ذخایر طلا در کوتاه‌مدت، افزایش قیمت به 1251 تا 1255 دلار خواهد بود. سطح حمایتی قیمت طلا نیز در شرایط کنونی 1225 دلار است و اگر این سطح شکسته شود قیمت طلا تا 1205 و سپس 1195 دلار کاهش خواهد یافت.

    برچسب ها