عصر خودرو

یک متخصص فولاد سازی خبر داد:

دستیابی ایران به فناوری جدید ساخت لوله های انتقال صنعت نفت

عصر بازار- مدیرعامل یک شرکت تولید ورق فولادی گفت: ایران به فناوری طراحی و تولید ورق های ای.پی.آی که برای محیط های ترش و شیرین در پروژه های نفتی و گازی است، دست یافت و به این ترتیب علاوه بر قطع واردات و رفع نیاز صنعت نفت و گاز در داخل کشور، امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

دستیابی ایران به فناوری جدید ساخت لوله های انتقال صنعت نفت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عبدالرضا محمودپور امروز (دوشنبه) در نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه بین المللی صنعت نفت برگزار شد، افزود: کاربرد ورق های عریض فولادی اغلب در صنایع نفت و گاز و پروشیمی برای ساخت لوله های انتقال مواد نفتی، گاز و مخازن نگاهداری است.
    چنانچه ترکیبات اسیدی و گوگردی در نفت و گاز بالا باشد، به آنها گاز و نفت ترش گفته می شود که برای خطوط لوله و تاسیسات صنعت نفت، مخرب هستند. به علت خورندگی بالای آنها باید از ورق های فولادی ویژه و مقاوم برای انتقال آنها به پالایشگاه ها استفاده کرد.
    این فعال صنعت ورق های فولادی افزود: اکنون متخصصان ایرانی به فناوری طراحی و تولید ورق های ای.پی.آی که برای محیط های ترش و شیرین در پروژه های نفتی و گازی کاربرد دارد، دست یافته اند.
    به گفته وی، پیش از این، چند شرکت معدود در منطقه خاورمیانه، اقدام به تولید این ورق ها کرده بودند و پیش از این برای اجرای طرح های صنعت نفت و گاز ناچار از واردات این ورق ها بودیم.
    محمود پور یادآور شد: چنانچه حمایت شرکت های زیرمجموعه وزارت نفت از تولید این نوع ورق ها در کشور صورت گیرد، می توان بخش زیادی از نیاز داخلی را تأمین کرد.
    وی افزود:قراردادی برای تأمین 40 هزار تن ورق ای.پی.آی (API) محیط های ترش با شرکت مناطق نفت خیز جنوب، در سال گذشته امضا شد و پنج هزار تن از این نوع ورق تولید و تحویل شد.
    مدیرعامل فولاد اکسین خوزستان گفت : بیشتر نیاز داخل به این ورق از خارج از کشور تامین می شود،اما با تولید این ورق ها در داخل، امکان صرفه جویی 150 تا 200 دلاری در هر تن وجود خواهد داشت.
    محمودپور اضافه کرد: اکنون پروژه های مهمی در بخش نفت و گاز کشور از جمله انتقال نفت کوره به جاسک به طول یکهزار و 100 کیلومتر در حال اجراست که بستر مناسبی را برای حمایت از ساخت داخل فراهم می کنند.
    به گفته وی، نیاز امسال پروژه های نفت و گاز کشور به این نوع ورق 700 هزار تن است و امکان تامین نیمی از این نیاز توسط تولید کنندگان داخلی وجود دارد.
    بیژن زنگنه وزیر نفت به تازگی به واحد های تابعه این وزارتخانه اعلام کرد، برای فعال سازی ظرفیت های ساخت داخل، از تولید کنندگان لوله سازی کشور استفاده کنند.
    محمود پور افزود: چنانچه از تولید کنندگان این فناوری حمایت شود، علاوه بر تامین نیاز داخل، امکان صادرات این ورق های فولادی که در طرح های صنعت نفت و گاز کاربرد دارد، فراهم می شود.
     بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی روز شنبه با حضور بیش از چهار هزار شرکت داخلی و خارجی در فضایی به وسعت حدود 80هزار متر مربع آغاز به‎کار کرد.
    بر پایه این گزارش، با توجه به این‎که بسیاری از شرکت‎ها نماینده یک هلدینگ و یا مجموعه‎ای مشتمل بر چند شرکت هستند، در این نمایشگاه، هزار و 16غرفه داخلی به نمایندگی از حدود 2هزار و 500شرکت و 811غرفه خارجی به نمایندگی از حدود هزار و 500شرکت از 37 کشور دنیا حضور دارند.
    کشورهای چین، آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا، ترکیه، روسیه، ژاپن، هلند، اتریش، کره جنوبی و استرالیا به صورت پاویون در نمایشگاه حاضر شده اند و شرکت‎های معتبر فعال در صنعت نفت اغلب با حضور در غرفه‎ یا با اعزام تیم کارشناسی خود، در این نمایشگاه حاضرند.
    شرکت‎های آلمانی با در اختیار گرفتن سه هزار متر مربع در بخش خارجی، بیشترین فضا و چینی‎ها بیشترین تعداد شرکت‎ها را به خود اختصاص داده‎اند.
    نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران از لحاظ وسعت و تعداد شرکت‎کنندگان، نخستین نمایشگاه در سطح خاورمیانه و پنجمین نمایشگاه در سطح دنیا به شمار می‎آید؛ از لحاظ تعداد شرکت‎های خارجی حاضر در نمایشگاه بیست و دوم پس از چین، ایتالیا، هلند، فرانسه و انگلیس در رتبه‎های بعدی قرار دارند.
    بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عصر روز سه‎شنبه (19 اردیبهشت‎ماه) به کار خود پایان می دهد. ساعت بازدید از 10 صبح تا 18 بعدازظهر است.

    برچسب ها