عصر خودرو

درخشش هفتگی کم سابقه بازارهای سهام جهانی

عصر بازار: بازارهای سهام جهانی، کالاها و ارزهای بازارهای نوظهور در پی عدم تمایل بانک‌های مرکزی به تعدیل سیاستهای محرک اقتصادی و بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران، بهترین صعود هفتگی از سال ۲۰۱۱ به این سو را تجربه کردند و ادامه صعودشان، حدود ۲.۵ تریلیون دلار به ارزش بازارها افزود.

درخشش هفتگی کم سابقه بازارهای سهام جهانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، شاخص جهانی ام اس سی آی با 0.7 درصد افزایش در روز جمعه، رشد هفتگی خود را به 4.4 درصد رساند تا بهترین صعود هفتگی از دسامبر سال 2011 تاکنون را تجربه کند.

    شاخصهای سهام بزرگ آمریکا با صعود قیمت نفت، بهترین عملکرد هفتگی در چند ماه گذشته را داشتند.

    داوجونز اینداستریال اوریج 3.7 درصد و استاندارد اند پورز 500 به میزان 3.3 درصد در هفته گذشته صعود کردند. صعود پنج روزه شاخص استاندارد اند پورز 500 بهترین صعود امسال بود و این شاخص را به بالاترین سطح از 20 اوت رساند.

    قیمت نفت در پنج روز معامله گذشته 9 درصد افزایش یافت و ارزش سهام شرکتهای اکتشاف و تولید نفت را بالا برد. سهام شرکتهای انرژی حاضر در شاخص استاندارد اند پورز هفته گذشته 7.8 درصد صعود کرد.

    عامل دیگری که به رشد بازارهای سهام در هفته گذشته کمک کرد، انتشار گزارش نشست سپتامبر سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در روز پنج شنبه بود. این گزارش انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخهای بهره در سال جاری را کمتر کرد.

    شاخص داوجونز روز جمعه 33.74 واحد یا 0.2 درصد صعود کرد و به 17084.49 واحد رسید. استاندارد اند پورز 0.1 درصد و نزدک کامپوزیت 0.4 درصد بالاتر ایستادند و به ترتیب در 2014.89 واحد و 4830.47 واحد بسته شدند.

    به نظر می‌رسد بازارهای سهام جهانی پس از بدترین سه ماهه‌ای که از سال 2011 تاکنون پشت سرگذاشتند، شروع به بهبود کرده‌اند. پس از چند ماه پرنوسان بازارهای سهام، سرمایه گذاران با احتیاط به نشانه‌های پایان فروش گسترده در بازار بویژه سهام شرکتهای چند ملیتی چشم دوخته اند.

    تحلیلگران تا 30 سپتامبر 5.1 درصد کاهش استاندارد اند پورز 500 در سه ماهه سوم را پیش بینی کرده بودند.

    شاخص استاکس اروپا 600 هفته گذشته را با 0.3 درصد صعود به پایان رساند که بزرگترین رشد هفتگی از ژوییه بود.

    بر اساس گزارش نزدک، شرکت سرمایه گذاری اینوستک بر مبنای دورنمای رشد مثبت اروپا، رشد بیشتر بازارهای سهام اروپایی را پیش بینی می‌کند.

    بازارهای آسیایی هم با امید به طولانی شدن مدت اجرای سیاست پولی آسان، به صعود روز جمعه پیوستند. شاخص هانگ سنگ هنگ کنگ 0.5 درصد، نیک‌کی 225 ژاپن 1.6 درصد و اس اند پی/ای اس ایکس 200 استرالیا 1.3 درصد صعود کردند.

    شاخص ام اس سی آی بازارهای نوظهور روز جمعه 1.4 درصد صعود کرد و رشد هفتگی خود را به هفت درصد رساند.

    شاخص کالای بلومبرگ روز جمعه 0.7 درصد صعود کرد و رشد هفتگی 3.6 درصد را در هفته گذشته نشان داد که بهترین عملکرد از سال 2012 بود.

    نفت هم بهترین رشد هفتگی را از ماه اوت نشان داد. بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته 9 درصد افزایش یافت و به 49.63 دلار در هر بشکه رسید و روز پنج شنبه برای نخستین بار از ماه ژوییه، به بالای 50 دلار صعود کرده بود. نفت برنت 52.65 دلار در هر بشکه بود.

    در میان فلزات، روی برای تحویل سه ماهه در بازار لندن با 10 درصد افزایش، به 1836 دلار در هر پوند رسید. این فلز در بزرگترین افزایش خود از سال 1989 تاکنون، 12 درصد صعود کرده است. مس، آلومینیوم، نیکل و سرب همگی بیش از سه درصد افزایش قیمت داشتند. قیمت هر اونس طلا هم با یک درصد افزایش، به 1155 دلار رسید.

    در پی اذعان مقامات بانک مرکزی آمریکا به نوسان بازارهای جهانی، دلار در برابر یورو به کمترین سطح در سه هفته گذشته صعود کرد.

    شاخص دلار بلومبرگ که ارز آمریکا را در برابر سبدی از 10 ارز بزرگ پیگیری می‌کند، هفته گذشته 1.4 درصد کاهش یافت که بزرگترین کاهش از ماه ژوئن بود.

    دلار با 0.7 درصد کاهش، 1.1358 یورو معامله شد. ارز آمریکا در برابر ین ژاپن 0.3 درصد افزایش یافت و 120.27 ین بود.

    بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا تغییر چندانی نداشت و 2.10 درصد بود و 11 واحد افزایش هفتگی نشان داد. تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش بینی کردند بازده این اوراق تا سه ماهه اول سال 2017 به بالای سه درصد صعود نخواهد کرد در حالیکه در نظرسنجی آوریل پیش بینی کرده بودند بازده این اوراق تا پایان سال 2016 به 3.22 درصد صعود می‌کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها