عصر خودرو

دومین افت پیاپی دلار;

مرز روانی سکه شکست

عصر بازار- روز یکشنبه، قیمت سکه برای اولین بار در سال ۹۶ در کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

مرز روانی سکه شکست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی 3 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از مرز روانی یک میلیون و 200 هزار تومان به قیمت یک میلیون و 197 هزار تومان رسید. فلز گرانبهای داخلی آخرین بار در اواخر اسفند سال گذشته زیر مرز یک میلیون و 200 هزار تومان نوسان کرده بود.

     

    به گفته فعالان، سکه‌بازان انتظار چندانی نداشتند که اونس جهانی هفته جاری را با افزایش قیمت آغاز کند؛ چراکه تصور می‌کردند شکست تندروها در انتخابات فرانسه موجب خواهد شد که بهای طلای جهانی در ابتدای روز دوشنبه کمی پایین بیاید. این موضوع موجب شد که این عده در برابر افت سکه به مرز پایین‌تر مقاومت زیادی را نشان ندهند. اما عامل اصلی که جرقه ورود سکه به کانال پایین‌تر را زد، فشار قیمت دلار بود. دلار در دومین روز هفته، دومین افت متوالی را تجربه کرد و با 8 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 758 تومان رسید. افزایش فروش ارز در بازار مهم‌ترین عاملی کاهشی بود. این در حالی است که عده دیگری بالا نبودن ارزش دلار در کشورهای همسایه را عاملی دانستند که زمینه‌های افزایش قیمت در بازار داخلی را پایین آورد و تمایل معامله‌گران برای فروش ارز را بالا برد. برخی فعالان نیز باور داشتند، حجم عرضه ارز توسط بازیگران بازارساز به اندازه‌ای بود که قیمت را در جهت کاهشی قرار داد.

     

    بازگشت سکه از سراشیبی؟

    روز یکشنبه، سکه تمام بهار آزادی معاملات خود را با قیمت یک میلیون و 200 هزار تومان آغاز کرد که تغییری نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه نداشت. با این وجود، بسیار زود این فلز گرانبها مسیر کاهشی را در پیش گرفت و حتی در معاملات خرد تا قیمت یک میلیون و 195 هزار تومان پایین رفت. همزمان در معاملات فردایی قیمت با شدت بیشتری در مسیر کاهشی بود و حتی قیمت در مقطعی روی نقطه یک میلیون و 188 هزار تومان ایستاد. با این حال، پس از این، معامله‌گران فردایی در نقطه یاد شده در برابر افت بیشتر قیمت مقاومت کردند و بازیگران نقدی نیز تلاش کردند این فلز گرانبها را به مرز یک‌میلیون و 200 هزار تومان بازگردانند. در نهایت روز یکشنبه سکه تمام بهار آزادی با قیمت یک میلیون و 197 هزار تومان به کار خود پایان داد و کمترین قیمت آن در سال 96 رقم خورد. همزمان سکه‌های کوچک‌تر نیز افت را تجربه کردند. روز یکشنبه، نیم‌سکه با 2 هزار تومان افت به قیمت 661 هزار تومان و ربع سکه با هزار تومان کاهش به قیمت 374 هزار تومان رسید.

    با وجود افت روز یکشنبه، عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که قیمت سکه در روزهای آِینده به مرز یک میلیون و 200 هزار تومان بازخواهد گشت. به باور آنها، حجم خریدها در کانال یک‌میلیون و 200 هزار تومان چنان بالا بوده است که بسیاری از معامله‌گران تلاش خواهند کرد که قیمت را به کانال یاد شده بازگردانند. در واقع، این دسته برای جلوگیری از ضرر خود خریدهای خود را افزایش خواهند داد. این در حالی است که عده‌ای دیگر باور دارند، اگر مسیر قیمت اونس جهانی تغییر نکند، سکه افت بیشتری را تجربه خواهد کرد و به کانال‌های پایین‌تر قدم خواهد گذاشت. این دسته باور دارند، نقطه یک میلیون و 188 هزار تومان برای معامله‌گران اهمیت خاصی دارد؛ در‌صورتی‌که این نقطه شکسته شود، سکه با عرضه بیشتری مواجه خواهد شد.

    برچسب ها