عصر خودرو

معاملات کد به کد سهام اجباری نیست

قیمت خوراک برای اغلب پتروشیمی‌ها مشخص نیست

عصر بازار: مدیر عامل اسبق فرابورس ایران عنوان کرد: اجباری از سوی متولی بازار سهام برای انجام معاملات کد به کد سهام وجود ندارد.

قیمت خوراک برای اغلب پتروشیمی‌ها مشخص نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از فارس، مصطفی امید قائمی مدیر عامل گروه توسعه مالی مهر آیندگان گفت: نبود برخی پارامترها و یا فرآیندهای واقعی باعث شده تا قیمت‌ شفافی برای تعیین نرخ گاز وجود نداشته باشد. در این زمینه اگر بورس گاز یا بورس نفت در کشور وجود داشت، وزارت نفت هم می‌توانست محصول خود را به طور شفاف به فروش برساند. مشکل اینجاست که قیمت خوراک اغلب مجتمع های پتروشیمی از ابتدای شکل گیری برای آنها مشخص نشده است.

    وی افزود: سرمایه گذاران خارجی که پیش از این برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی به کشور آمده بودند، قیمت خوراک را برای یک دوره بلند مدت با ایران قطعی کردند و یا سرمایه گذاری بخش خصوصی همیشه قیمت خوراک را برای بلند مدت مشخص کرده است.

    عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت با بیان اینکه کارشناسان بر اساس برخی محاسبات معتقدند، قیمت های فعلی خوراک پتروشیمی بالاتر و یا پایین تر است، افزود: در حال حاضر در موقعیتی هستیم که موج سرمایه گذار خارجی در حال آماده شدن برای ورود به کشور است و در این میان تنها چیزی که می‌تواند صنعت پتروشیمی را متحول کند، مزیت قیمت گاز ایران است. موضوع تعیین نرخ خوراک گاز می تواند به بورس کمک بسیاری کند.

    وی با بیان اینکه تعیین نرخ گاز بر اساس معادلاتی که در دنیا وجود دارد، کار ساده ای نیست، افزود: بطور حتم باید این نرخ طوری تعیین شود که مزیت نسبی را نسبت به کشورهای همجوار داشته باشیم.

    امید قائمی در برابر این پرسش که آیا تعیین نرخ 13 سنت برای هر متر مکعب خوراک گاز مجتمع های پتروشیمی می تواند مزیت نسبی برای کشور به همراه داشته باشد؛ پاسخ داد: به نظر من نرخ 13 سنت برای صنعت پتروشیمی ایران مزیتی ندارد.

    وی ادامه داد: باید دانست با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای، هر گونه تغییر و تحول سیاسی می تواند همه معادلات را برهم بزند یا یک گزارش منفی از آژانس انژی اتمی می‌تواند همه چیز را عوض کند، بنابراین هنوز ریسک سرمایه گذاری در ایران بسیار بالا است.

    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: برای سرمایه‌گذار خارجی پول مهمی نیست که بخواهد یک برج یا یک پتروشیمی در ایران بسازد، ما باید قیمت گاز را طوری تعیین کنیم که ریسک کشور را هم در نظر بگیریم و حداقل 30 درصد مزیت نسبت به قطر یا کشورهای دیگر داشته باشیم که چنین ریسکی را سرمایه گذار خارجی برای حضور در ایران قبول کند.

    هم اکنون حجم شل گازهایی که در دنیا وجود دارد خیلی بیشتر از گاز های متعارف موجود است و مزیت گاز در دراز مدت با مخاطره مواجه است، ما فقط یک مزیت کوتاه مدت رقابتی داریم که در صورت توسعه تکنولوژی استخراج چاههای گاز احتمال از بین رفتن آن می رود. بنابراین هر چه دیر تر سرمایه گذارها جذب صنعت پتروشیمی شوند، ما فرصت را از دست خواهیم داد.

    وی در برابر پرسش دیگری مبنی بر اینکه دلیل تهاتر دارایی ها و کد به کد کردن بلوک های سهام در معاملات روزانه چیست؛ پاسخ داد: بخشی از دارایی هایی که کاربردی برای پرتفوی سرمایه گذاری ها ندارند، با دارایی های ارزنده تر جابجا می شوند.

    امید قائمی تاکید کرد: در عین حال هر کجا که در شرکت های غیر مدیریتی حضور پیدا می‌کنیم دریافت سود برای صندوق با مشکل مواجه می شود، بنابراین تلاش می شود که سهم در مدیریت خودمان باشد.

    وی افزود: از سوی دیگر نباید غافل از این شد که بالاخره همین کار هم به بازار حجم می دهد. اما اینکه تصور شود معاملات کد به کد اجبار و یا سفارشی از سوی متولیان بازار بوده چنین چیزی صحت ندارد و حقوقی ها دراین زمینه مختار هستند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها