عصر خودرو

مدیرعامل شرکت ملی نفت مطرح کرد؛

اتمام توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی در نیمه دوم امسال

عصر بازار- مدیرعامل شرکت ملی نفت از اتمام توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی در نیمه دوم سال جاری خبر داد و گفت: توسعه فازهای ۲۳,۲۲,۳,۱۴و۲۴ اواخر سال ۱۳۹۶ یا اوایل سال ۱۳۷۹به اتمام می‌رسد.

اتمام توسعه فازهای باقی مانده پارس جنوبی در نیمه دوم امسال
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا, علی کاردر امروز (شنبه) در نشستی خبری در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی اظهار امیدواری کرد فاز 11 پارس جنوبی به قرارداد منجر شود و توسعه فاز یک پارس جنوبی نیز به اتمام برسد.

    وی ادامه داد: پس از اتمام توسعه بخش نخست پارس جنوبی (فاز یک)، توسعه فاز دو آغاز می‌شود که کار سنگینی است و نیاز به 30میلیارد دلار منابع جدید دارد و فضای کار بیشتری برای سازندگان ایرانی مخصوصا در بخش تاسیسات دریایی فراهم می‌کند.

    کاردر افزود: 30میلیارد دلار برای 24فاز غیراستاندار و 29فاز استاندارد است.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت با اشاره به امضای MOU با شرکت های بین المللی اظهار کرد: MOUها قراردادی شش ماهه هستند تا شرکت ها بر اساس آن پروپوزال فنی خود را ارائه کنند. تا کنون پاسخ هفت پروپوزال ارائه شده است که ایده‌های جدیدی را دارا بوده‌اند. اختلاف‌نظرهای موجود در نتایج مطالعه باعث ایجاد نگاه های مختلف به نحوه برداشت از میادین می شود.

    وی ادامه داد: نتایج MOU از شرکت‌های لوک اوئل، پترومینا، توتال، ایپکست، زاروبژنفت بوده است. برخی از این شرکت‌ها جوینت داخلی پیدا کرده‌اند.

    کاردر با اشاره به نوسازی تجهیزات صنعت نفت، اظهار کرد: در بخش نوسازی از طریق مدل نوسازی تولید بیشتری صورت می‌گیرد در این راستا پکیج‌های EPCFE آماده کرده‌ایم که در حوزه فراورشی است. علاقه شرکت‌های EPC کار خیلی زیاد است و مجوز قانونی در بودجه در این مورد به ما داده شده است.

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه در مورد توسعه میدان فرزاد B توضیح داد:برای توسعه این میدان مشاور در نظر می‌گیریم و توسعه این میدان تحت عنوان EPCF به بازار ارائه می‌شود در واقع مدل توسعه این میدان تغییر کرده است. البته همچنان آماده‌ایم که این میدان را تحت مدل قراردادهای جدید نفتی توسعه دهیم و چنانچه درخواستی در این زمینه باشد می‌پذیریم راه‌حل گاز این میدان LNG است.

    ادامه مذاکره با توتال

    وی در ادامه در مورد مذاکره با شرکت توتال، اظهار کرد: در حال مذاکره با توتال هستیم و مراحل آخر را طی می‌کنیم. ما نمی‌خواهیم سایه سایر مسائل اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد. امیدوارم آخر این هفته کار را به اتمام برسانیم.

    کاردر در ادامه در مورد توسعه میدان آرش نیز تصریح کرد: اطلاعات مربوط به این میدان به شورای امنیت رفته است. این میدان بسیار کوچک است و هنوز اطلاعات تکنیکالی و جغرافیایی آن دقیق نیست.

    حدود 20 میلیارد از پول ایران در چین مانده

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به مطالبات نفتی ایران از کشورهای دیگر، افزود: این مطالبات در حال وصول است البته بخشی از آن با مشکل مواجه شده اما مشکل بانکی نیست. برخی از شرکت‌ها دیگر نفت تولید نمی‌کنند

    وی در مورد پول نفت ایران در چین اظهار کرد: نزدیک به 20 میلیارد از پول ایران در چین مانده است. البته این پول وام بوده است و تلاش می‌کنیم میزان وام را برگردانیم. در هند پولی که قبل از برجام بوده هنوز کامل برنگشته است، اما سعی کردیم بعد از برجام در فاصله 60 تا 90 روز مطالبات خود را وصول کنیم.

    کاردر در مورد خرید نفت ایران توسط هند، ادامه داد: بعد از میدان فرزاد B هند اعلام کرد خرید نفت ایران را 20 درصد کاهش می‌دهد که مقدار کمی از آن تحقق یافت. ایران نیز به گفته‌های خود در مقابل هند عمل کرد.

    تاثیر تحریم و برجام بر صنعت نفت

    مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با اشاره به تاثیر برجام بر صنعت نفت گفت: قبل از برجام 75 میلیون میعانات گاز روی آب داشتیم که بعد از برجام این میزان صفر شد. در دوران تحریم بسیاری از تجهیزات را دوبار خریدیم که برخی از آنها کیفیت مطلوب ندارند و هنگامی که ظرفیت تولید بالا می‌رود لوله‌ها می‌شکند. همچنین قسمت اعظم پول ایران در کشورهای خارجی مانده بود. اگر برجام نبود میزان صادرات ایران به 450 هزار بشکه می‌رسید. اگر کسی توانست با 450 هزار بشکه کشور را اداره کند مدل خود را روی میز بگذارد.

    برچسب ها