عصر خودرو

نایب رئیس خانه معدن:

بیشترِ تجهیزات معادن زغال سنگ کشور فرسوده و قدیمی هستند

عصر بازار- نایب‌ رئیس خانه معدن ایران گفت: بیشترِ تجهیزات و ماشین‌آلات به‌کار رفته در معادن زغال سنگ کشور فرسوده و قدیمی هستند و کاربرد خود را از دست داده‌اند.

بیشترِ تجهیزات معادن زغال سنگ کشور فرسوده و قدیمی هستند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از خانه معدن ایران، محمد رضا بهرامن اضافه کرد: ماشین‌آلات معادن زغال سنگ با کمترین بهره‌وری مشغول فعالیت هستند و علاوه بر اینکه موجب اتلاف وقت و توان نیروی انسانی مجرب و متخصص کشور می‌شود، بهره‌وری معادن زغال سنگ را به شدت می‌کاهد.
    رئیس خانه معدن ایران گفت: این روزها بیم آن را دارم که تماسی از مناطق کرمان و یا شاهرود دریافت کنم و خبر بدی درباره مرگ هموطنانم بشنوم.
    بهرامن افزود: در گزارشی که چندی پیش از طرف کمیته زغال سنگ خانه معدن منتشر شد، همکاران بنده به این نکته اشاره کردند که وضعیت ایمنی معادن زغال سنگ کشور تا چه اندازه پایین بوده و از استانداردهای مرسوم خارج است.
    وی اضافه کرد: با کمال تاسف اعضای کمیته زغال خانه معدن ایران به این نتیجه رسیده‌اند که وضعیت ایمنی و سلامت کارگران در معدن زغال سنگ کشور در بدترین حالت خود قرار گرفته است؛ به طوری که بیم آن می رود هر لحظه اتفاق ناخوشایندی در این معادن رخ دهد و جامعه معدنی کشور را عزادار کند.
    رئیس خانه معدن ایران گفت: هر حادثه‌ای که در معادن زغال کشور اتفاق بیفتد برابر است با به خطر افتادن جان ده‌ها کارگر و تکنسین و مهندس از یک سو و از بین رفتن سرمایه‌های دولت و بخش خصوصی از یک سوی دیگر که شاید هیچ وقت نتوان تلفات ناشی از این حوادث را جبران کرد و زخم آن تا ابد در تن نیرومند بخش معدن کشور باقی بماند.
    بهرامن با تاکید بر فرسوده و قدیمی بودن تجهیزات و ماشین آلان معادن زغال سنگ افزود: از طرف دیگر، تجهیزات ایمنی معادن زغال نظیر دستگاه های هشدار دهنده گازهای خطرناک، سیستم‌های ضدجرقه، تهویه مطلوب و امکانات مربوط به نگهداری از سقف و دیواره های معادن به شدت ناکارا هستند و هر لحظه بیم آن می رود که با انفجاری مهیب و یا ریزش سقف و دیواره‌ها، عده‌ای از کارکنان معدن در این انفجارها بسوزند و زیر ده‌ها تن سنگ و خاک قرار گیرند.
    رئیس خانه معدن ایران گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، هم اکنون نزدیک به 10 هزار نفر در معادن زغال کشور مشغول به کار هستند که باید سالانه 2.5 میلیون تن کنسانتره زغال مورد نیاز برای شرکت ذوب آهن اصفهان را به تولید برسانند. از طرف دیگر با توجه به افزایش ظرفیت این شرکت و طراحی شرکت های دیگر فولاد به روش کوره بلند پیش بینی می‌شود که نیاز کشور به زغال سنگ از گذشته بیشتر شود که لازمه آن سرمایه گذاری در معادن زغال کشور است.
    وی پیشنهاد کرد سیاستگذاران معدنی کشور به منظور تولید این ماده معدنی با کمترین حوادث و بالاترین بهره‌وری برای تجهیز و نوسازی معادن زغال سنگ اقدامات لازم را به عمل آورند و با زنده کردن مطالبات شرکت‌های زغال سنگ این امکان در اختیار آنها قرار گیرد تا فعالیت‌های اکتشافی خود را گسترش داده و سطح استخراج خود را بالا ببرد.
    بهرامن گفت: ما در خانه معدن ایران گزارش‌های متعددی در مورد معدن کاری زغال سنگ به وزارت صنعت ارائه کرده ‌ایم و منتظریم تا ببینیم که سیاستگذاران معدنی کشور تا چه اندازه قادرند معادن زغال سنگ ایران را به خانه امن صنعت معدن کاری تبدیل کرده و آن را به محلی برای تولید موثر در رشد اقتصادی کشور تبدیل کنند.

    **معادن زغال‌سنگ ضعیف‌ترین در ایمنی
    وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ایمنی در معادن چه در دنیا و چه در ایران جزء موضوعاتی خاص و ویژه محسوب می‌شود. به همین دلیل در بخش معدن کشور نیز باید با یک دیدگاه ویژه برای این موضوع برنامه‌ریزی شود و در صورت استفاده نکردن از امکانات لازم باید منتظر حوادث مختلف در بخش معدن باشیم.
    بهرامن اضافه کرد: توجه به سرمایه‌گذاری در بخش معدن جزو نکاتی است که می‌تواند در کاهش حوادث بخش معدن موثر واقع شود. نبود سرمایه‌گذاری کافی در معادن زیرزمینی به ویژه معادن زغال‌سنگ منجر به حوادثی در این معادن شده است. حادثه معدن زغال‌سنگ البرز شرقی نیز جزو حوادثی است که نشان می‌دهد نگاه ما در زمینه سرمایه‌گذاری در معادن باید تغییر کند. البته تنها با افزایش سرمایه‌گذاری در معادن نمی‌توان شاهد کاهش حوادث بود؛ بلکه عامل مهم دیگری به نام آموزش در این میان می‌تواند در کاهش وقوع این حوادث موثر واقع شود.
    نایب رئیس خانه معدن ایران گفت: استفاده از تجهیزات جدید می‌تواند در کاهش حوادث اثرگذار باشد، اما نباید فراموش کرد تا زمانی که آموزش نباشد امکان استفاده کارگران از تجهیزات جدید برای کاهش حوادث معدنی وجود نخواهد داشت.
    وی افزود: امروز سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با نگاه توسعه‌ای در این بخش باید در زمینه آموزش نیز ورود پیدا کند تا با استفاده از آموزش میزان حوادث رخ داده در بخش معدن را کاهش دهد.
    بهرامن تاکید کرد: خانه معدن ایران نیز در کنار ایمیدرو خود را در موضوع آموزش مسئول می‌داند. متاسفانه بیشتر حوادث سال 93 در بخش معدن مربوط به معادن زغال‌سنگ بوده و این موضوع نشان می‌دهد این بخش بیش از سایر بخش‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری برای امکانات ایمنی و توسعه آموزش است.
     در پی وقوع انفجار در یکی از پنج تونل در حال بهره برداری معدن زمستان یورت آزادشهر مقارن ظهر چهارشنبه گمان می رود 35 تن در داخل تونل محبوس شده باشند که تاکنون پیکر 22 تن پیدا شده است.
    معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر در فاصله 90 کیلومتری شرق گرگان مرکز گلستان روز چهارشنبه بر اثر افزایش گاز متان داخل آن منفجر شد. عملیات امداد و نجات و هوادهی برای دسترسی به عمق تونل و مشخص شدن وضعیت سایر محبوسان ادامه دارد. معدن زمستان یورت در منطقه ای به همین نام در جنوب شرق شهر آزادشهر قرار دارد.

    برچسب ها