عصر خودرو

(۱۱ لغایت ۱۵ مهر ماه)

معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم مهر ماه ۱۳۹۴

عصر بازار: در این هفته ۶۴ هزار و ۷۵۲ تن انواع محصولات پلیمری در قالب ۱۲۱ محموله عرضه شد که برای خرید آن ۱۹۵ هزار و ۸۲۶ تن تقاضا به ثبت رسید و در نهایت ۴۲ هزار و ۶۲۳ تن از آن به ارزش یک هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال دادوستد شد. بر این اساس با وجود افزایش تقریبا ۲۰۰ درصدی حجم تقاضا، در این هفته عرضه و حجم معاملات بترتیب با ۱۳.۷ و ۳.۶ درصد کاهش همراه بودند.

معاملات محصولات پلیمری در هفته دوم مهر ماه ۱۳۹۴
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار»، در این دوره نیز مانند هفته گذشته تعداد اندکی از محموله ها با تقاضایی مواجه نشدند، بطوریکه تنها 24 محموله بدون تقاضا بودند و 51 محموله در تالار به طور کامل مبادله شدند و مابقی محموله ها وارد سیستم مچینگ شده و در آنجا تمام و یا بخشی از محموله ها مورد دادوستد قرار گرفت.

    این هفته نیز شرکت پتروشیمی تندگویان بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنین از نظر حجم معاملات شرکت های پتروشیمی بندر امام، امیرکبیر و مارون بترتیب در رتبه های دوم تا چهارم و شرکت های امیرکبیر، بندر امام و مارون نیز از لحاظ ارزش معاملات در جایگاه دوم تا چهارم قرار داشتند. این در حالی است که در این هفته از لحاظ ارزش معاملات پتروشیمی بندر امام جایگاه خود را به پتروشیمی امیرکبیر داد. پتروشیمی شازند نیز که در هفته گذشته از لحاظ حجم و ارزش معاملات جزو چهار شرکت برتر قرار داشت، در این هفته -به ترتیب- در رتبه نهم و هفتم قرار گرفت. 

    بررسی ها نشان می دهد از 19 محصول پرطرفدار این هفته تنها 8 محصول خارج از گونهOFF grade بودند. همانطور که در هفته گذشته اشاره شد کاهش مداوم قیمت ها موجب شده است تا قیمت محصولات به کف قیمتی خود نزدیک شده و انگیزه ی عرضه گرید های off محصولات کاهش یابد.
    در این هفته گرید OFF -درجه دو- پلی اتیلن سنگین فیلم HCH5110 پتروشیمی آریاساسول پرطرفدارترین محصول بود، بطوریکه با 62 برابر تقاضا روبرو شد. همچنین پلی پروپیلن نساجی C30S و گریدOFF -درجه یک- پلی پروپیلن شیمیایی MR230C پتروشیمی مارون نیز بترتیب با 53 و 32 برابر تقاضا بیشترین تقاضا را داشتند.
    از جمله محصولات پرطرفدار این گرید عبارتند از:
    پلی اتیلن سنگین فیلم5110 OFF - HCHدرجه 2، پلی پروپیلن نساجی C30S، پلی پروپیلن شیمیایی OFF – MR230C درجه 1، پلی وینیل کلراید65 OFF - S درجه 1، پلی پروپیلن نساجی550J HP، پلی پروپیلن شیمیایی440L EP، پلی پروپیلن شیمیایی340R RP، پلی پروپیلن نساجی OFF – Z 30S درجه 2، پلی پروپیلن نساجی30S OFF - Z درجه 1، پلی پروپیلن نساجی ZH510L، پلی پروپیلن نساجیS30 OFF - C درجه 1، پلی پروپیلن نساجی1102XK RG، پلی پروپیلن نساجیH552 PR، پلی اتیلن سنگین فیلم5 OFF - EX درجه 1، پلی اتیلن سنگین بادیBL3 OFF -  درجه 1، پلی وینیل کلراید 70 S ، پلی پروپیلن نساجی Z30S، پلی اتیلن سنگین لوله CRP100N، پلی پروپیلن شیمیایی ZR 230C
    نگاهی به این محصولات پرطرفدار نشان می دهد که غیر از محصولات خارج از گونه، عرضه محصولات پلی پروپیلن نساجی با استقبال خوبی مواجه شد و بسیاری از آنها با رقابت تا سقف مجاز دادوستد شدند. بررسی ها نشان می دهند دلیل اصلی این استقبال کاهش حجم عرضه بسیاری از گریدهای پرطرفدار این گروه از محصولات پلیمری بوده به طوریکه مقدار عرضه محصول پروپیلن نساجی C30S در این هفته نسبت به هفته گذشته به یک سوم کاهش یافته است.
    با توجه به اینکه محدودیت های صادراتی موجب بالا برفتن موجودی انبارها شده و از طرف دیگر تداوم رکود در صنایع(علی الخصوص در صنایع بالادستی مانند خودروسازی و....)، کمبود نقدینگی و....نیز موجب کاهش حجم تقاضا گردیده است، به نظر می رسد در کوتاه مدت هر رونق در بازار پلیمر(که بیشتر بر اساس شایعات و عوامل کاذبی مانند کاهش حجم عرضه ها و.....)مقطعی باشد. لذا به نظر می رسد در هفته بعد حجم و ارزش معاملات تفاوت چندانی با وضعیت کنونی نداشته و اندکی نزولی نیز باشد.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها