عصر خودرو

خبرنگار روس:

روحانی و پوتین بنیانگذار شکوفایی روابط ایران و روسیه هستند

عصر بازار- یوگنی پریماکف خبرنگار و کارشناس برجسته امور خاورمیانه روسیه اعلام کرد: شکوفایی بی سابقه روابط تهران و مسکو و گسترش همکاری ها در چهار سال گذشته حاصل توجه ویژه حسن روحانی و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری ایران و روسیه است.

روحانی و پوتین بنیانگذار شکوفایی روابط ایران و روسیه هستند
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایرنا، پریماکف از خبرنگاران برجسته روسیه و نوه یوگنی پریماکف نخست وزیر فقید این کشور گفت: روابط دو کشور در دولت کنونی ایران رشد و گسترش یافته و استفاده از توانمندی های بزرگ ایران و روسیه برای توسعه مناسبات و تقویت ساختار همکاری های در اولویت قرار گرفته است.
    یوگنی پریماکف مجری برنامه ها و گفت وگوهای سیاسی شبکه تلویزیونی روسیه 24، ادامه داد: آغاز اجرای برجام، روابط تهران و مسکو را در شرایط همکاری های گسترده تر قرار داد و با روند لغو تحریم های ضدایرانی نیز شتاب توسعه ای مناسبات در حال افزایش و گوناگونی بیشتر است.
    وی همچنین اظهار کرد: ایران کشوری بزرگ و مقتدر در منطقه خاورمیانه است، اما متاسفانه با توجه به برخی عوامل بویژه سیاست های اطلاع رسانی رسانه های غربی به عنوان جریان خبری حاکم بر جهان، بسیاری از روس ها اطلاعات کافی در باره ایران ندارند.
    خبرنگار سابق شبکه سراسری تلویزیون روسیه در منطقه خاورمیانه در ادامه مصاحبه  تاکید کرد: ما خبرنگاران روس و همکاران ایرانی وظیفه داریم دو کشور را با توانمندی های واقعی به ملت های خود بشناسانیم و این هدف فقط با همکاری رسانه های ایران و روسیه عملی می شود.
    پریماکف همچنین اظهار کرد: نباید اجازه داد مردم ایران و روسیه از دریچه دوربین ها و متن اخبار رسانه های غربی به دو کشور بنگرند، زیرا مطلوب نیست، در حالیکه ما باید نتایج لازم را از تلاش ها برای گسترش روابط دوجانبه و شناخت بیشتر متقابل کسب کنیم.
    کارشناس خبری روس در ادامه گفت: دولت و بخش تجاری روسیه باید توجه به مراتب بیشتری به ایران و طرح های همکاری با این کشور داشته باشند.
    وی افزود: در سال های اخیر، ایران و روسیه گام های بزرگی برای توسعه همکاری ها برداشته اند که آغاز اجرای طرح های بسیار مهمی همچون احداث بلوک دوم نیروگاه هسته ای بوشهر و نیروگاه برق حرارتی بندرعباس از آن جمله است، ولی باز هم فرصت های بیشتری پیش رو داریم.
    پریماکف همچنین عامل اصلی خروج روابط ایران و روسیه از رکود در دوره تحریم ها را توجه خاص رئیسان جمهوری دو کشور به این امر برشمرد و گفت که دستورهای صادره زمینه ساز گسترش و شکوفایی همکاری ها در عرصه های مختلف و توافق برای عرصه های جدید تعامل تهران و مسکو شده است.
    خبرنگار روس در ادامه از عرصه های مهم و پربازده همکاری های ایران و روسیه به حوزه های انرژی، ماشین سازی، طرح های زیرساختی و صنعتی، داروسازی و هوافضا اشاره کرد.
    وی افزود: باید در این عرصه ها به گسترش همکاری در بخش های تجاری و صنایع کوچک و همزمان کشاورزی نیز توجه کرد تا شمار بسیار زیادی از فعالان اقتصادی و تولیدی در هر دو کشور که برای توسعه روابط دوجانبه همکاری می کنند، سود ببرند.
    پریماکف همچنین با بیان اینکه دو کشور بازارهای بسیار بزرگی برای تجارت متقابل دارند، اظهار کرد: نیازهای بازار روسیه می تواند، فرصت خوبی برای عرضه کالاهای ایران باشد. از سوی دیگر دریای خزر جدا کننده دو کشور نیست، بلکه بلکه متحد می کند و پهنه ارتباطی بسیار مناسبی است.
    کارشناس ارشد خبری روس در ادامه نیز با اشاره به همکاری های هسته ای دو کشور گفت: با توجه به اینکه ایران می خواهد، اقتصاد خود را بیش از این توسعه دهد به برق ارزان نیاز دارد و نیروگاههای اتمی هم چنین امکانی را فراهم می کنند. از این دیدگاه، بلوک های جدید نیروگاهی در بوشهر اهمیت راهبردی دارد.
    وی افزود: نیروگاههای هسته ای که روسیه می سازد، در فناوری و بهره وری مطمئن است و از نظر قیمت و هزینه هم ارزان تر از ساخت آمریکا است.
    مجری شبکه روسیه 24 همچنین در باره جایگاه بین المللی جمهوری اسلامی نیز اظهار کرد: ایران عامل ثبات در منطقه است و تجربه تهران در حل مسائل مختلف و تامین و تقویت ثبات خاورمیانه، ارزشمند و قابل استفاده برای پایان دادن به مناقشه ها و اختلاف ها است.
    وی همچنین به توانمندی بزرگ صنعتی و اقتصادی ایران اشاره کرد و گفت: در دوره تحریم های ضدایرانی، جمهوری اسلامی توانست ساختار اقتصادی خود را گسترش دهد و ثابت کرد که می توان با تحریم ها که حربه غرب برای ضعیف کردن دیگر کشورها است، مقابله کرد و تاثیر آن را به حداقل رساند.
    پریماکف در پایان خاطرنشان کرد که روسیه نیز می تواند از تجربه های گرانبهای ایران برای پیشرفت در شرایط تحریمی با توجه به تحریم های ضدروسی غرب استفاده کند.

    برچسب ها