عصر خودرو

سعودی‌ها مالک بزرگترین پالایشگاه آمریکا

عصر بازار- دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خود عربستان سعودی را به قطع واردات نفت تهدید کرده بود، اما حالا واردات نفت خام امریکا از عربستان سعودی افزایش یافته و علاوه بر این، عربستان کنترل ۱۰۰ درصدی بزرگترین پالایشگاه امریکا را در دست گرفته است.

سعودی‌ها مالک بزرگترین پالایشگاه آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از صمت، شرکت نفت عربستان سعودی، آرامکو، با خرید سهم شرکت رویال داچ شل، مالکیت قطعی و کامل پالایشگاه پورت آرتور واقع در سواحل خلیج مکزیک در ایالت تگزاس امریکا را به‌دست آورده است. پیش از این سعودی آرامکو، 50 درصد سهام این پالایشگاه را در اختیار داشت و بقیه سهام متعلق به شرکت شل بود. معامله بین شل و آرامکو از سال گذشته در جریان بود، اما هم‌اکنون این معامله کامل شده و شل فروش سهام خود به آرامکو را به‌طور رسمی تأیید کرده است. پالایشگاه پورت آرتور، بزرگترین پالایشگاه امریکای شمالی با ظرفیت پالایش 600 هزار بشکه نفت خام در روز است و نگین پالایشگاه‌های امریکا نامیده می‌شود. علاوه بر این پالایشگاه، آرامکو مالکیت کامل 24 پایانه توزیع سوخت را به‌دست آورده و حق انحصاری فروش بنزین و گازوئیل با نشان رویال داچ شل را نیز در ایالت‌های جورجیا، کارولینای شمالی، کارولینای جنوبی، ویرجینیا، مریلند، بخش شرقی تگزاس و بخش عمده فلوریدا تصاحب کرده است.عربستان همواره سعی داشته از طریق خرید پالایشگاه در کشورهایی که مشتری نفت آن هستند، بازار خود را تضمین کند. با این حال، تملک کامل پالایشگاه پورت آرتور گام بسیار بزرگی محسوب می‌شود و عربستان با این اقدام توانسته جای خود را در بازار امریکا محکم‌تر کند. عربستان در بهمن 1395 (فوریه 2017) روزانه، 1/3 میلیون بشکه نفت به امریکا صادر کرده که نسبت به فوریه سال قبل افزایش 32 درصدی را نشان می‌دهد. ترامپ در دوران مبارزه انتخاباتی خود می‌گفت در صورتی که عربستان و سایر کشورهای عربی برای مبارزه با داعش، از نیروی زمینی خود استفاده نکنند، واردات نفت از آنها را قطع خواهد کرد. وی در دوران ریاست‌جمهوری خود نیز بر خودکفایی امریکا در حوزه انرژی تأکید بسیاری داشت. اما حالا نه تنها هیچ کدام از این موارد انجام نشده، بلکه عربستان با خیال راحت می‌تواند صادرات نفت به امریکا را نیز افزایش دهد، چراکه مالکیت بزرگترین تأسیسات پالایشی این کشور را به‌دست آورده است. محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان و جانشین ولیعهد این کشور و دونالد ترامپ در (اسفند 1395) (مارس 2017) در کاخ سفید با هم دیدار کردند و به احتمال ترامپ برای انجام این معامله به شرکت آرامکو چراغ سبز نشان داده است. مقامات سعودی دیدار با ترامپ را «نقطه عطفی» در روابط بین عربستان و امریکا توصیف کرده بودند.

    تلاش آرامکو برای سهم بیشتر

    شرکت نفت آرامکو عربستان به منظور دستیابی به سهم بیشتری در بازارهای آسیا و افریقا، در نظر دارد حجم مبادلات سوخت خود را به میزان بیش از یک سوم افزایش دهد.

    این شرکت به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت خام در جهان، ظرفیت خود برای پالایش نفت را تقویت می‌کند تا سهم بیشتری از بازارهای آسیا و افریقا به‌دست آورد. ابراهیم البوعینین مدیر شرکت بازرگانی فرآورده‌های آرامکو گفته است که این شرکت در حال ساخت پالایشگاه‌هایی در عربستان و آسیا است تا امکان افزایش خرید و فروش بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌ها تا بیش از 2 میلیون بشکه در روز برای آرامکو فراهم شود. سهم شرکت آرامکو از ظرفیت پالایش از عربستان گرفته تا کره‌جنوبی و امریکا، 5 میلیون و 400هزار بشکه در روز است. این شرکت در نظر دارد این ظرفیت را در یک دهه 2برابر کند، حتی با وجود اینکه با دیگر تولیدکنندگان نفت خام برای سهم بازار رقابت می‌کند. شرکت بازرگانی فرآورده‌های آرامکو در سال 1390 آغاز به کار کرد. این شرکت حدود 200 کارمند دارد و می‌خواهد در امسال نیروهای خود را به 2 برابر افزایش دهد. اگرچه حدود دو سوم از مبادلات این شرکت برای تامین نیاز بازار داخلی عربستان و فروش تولید پالایشگاه مادر این شرکت صرف می‌شود، اما مدیر این شرکت از فرصت‌هایی برای آن در دیگر نقاط خاورمیانه و همچنین در آسیا و افریقا خبر داد. عربستان در امسال تولید نفت خام خود را کاهش داد. این کشور در ماه مارس (اسفند) 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد، در حالی که این رقم در ماه دسامبر(آذر)، 10میلیون و 480 هزار بشکه در روز بود.

    برچسب ها