عصر خودرو

آمارهای صندوق بین‌الملل پول نشان داد؛

رشد ۴۶ درصدی سهم بخش نفتی در تولید ناخالص داخلی ایران

عصر بازار- آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد سهم بخش غیرنفتی در رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۵ بسیار ناچیز بوده و حتی نتوانسته به میزان سال ۹۳ برسد اما سهم بخش نفتی با افزایش ۴۶ درصدی نسبت به سال ۹۴ به ۵۲.۲ درصد افزایش یافته است.

رشد ۴۶ درصدی سهم بخش نفتی در تولید ناخالص داخلی ایران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازفارس، علی‌رغم تاکیدات رهبری بر اقتصاد مقاومتی و عدم اتکا به نفت، آمارهای صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که سهم بخش غیرنفتی در رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 95 بسیار ناچیز بوده و حتی نتوانسته به میزان سال 93 برسد اما در عین حال، سهم بخش نفتی در رشد تولید ناخالص داخلی واقعی در سال 95 به 52.2 درصد افزایش یافته است.

    جدیدترین آمار صندوق بین‌المللی پول نشان داد در سال 95 بخش غیر نفتی ایران تنها 0.8 درصد رشد داشته است.

    بر اساس آمار این نهاد بین‌المللی، سهم بخش غیرنفتی ایران در رشد تولید ناخالص داخلی در بازه 14 ساله سال‌های 2000 تا 2013 رشد 5.1 درصدی را ثبت کرده بود که در سال 93 به 3.7 درصد کاهش یافت.

    این رقم در سال 94 به منفی 2.6 درصد سقوط کرد و در سال 95 تنها رشد 0.8 درصدی را ثبت کرد. این رشد در حالی است که این بخش در سال 94 نسبت به سال 93 کاهش 6.3 درصدی را تجربه کرده بود.

    بر اساس این گزارش، ایران در سال 95 از لحاظ رشد بخش غیرنفتی خود در میان کشورهای  صادرکننده نفت در منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و آسیای میانه جایگاه 9 را به خود اختصاص داده است.

    در این منطقه، 15 کشور صادرکننده نفت وجود دارد که در این آمار 2 کشور لیبی و ازبکستان بررسی نشده‌اند و با این حساب در میان 13 کشور ایران جایگاه نهم را به خود اختصاص داده است.

    بر این اساس، رشد بخش نفتی کشورهای عراق، آذربایجان، یمن و عربستان کمتر از ایران بوده است.

    اما در عین حال در بخش نفتی، طی سال 95 ایران رشد 52.2 درصدی را ثبت کرده و رکورددار سهم بخش نفتی در  رشد تولید ناخالص داخلی در میان 13 کشور صادرکننده نفت منطقه غرب آسیا، شمال آفریقا و آسیای میانه به شمار می‌رود.

    این رقم برای سال 94 برابر با 6.5 درصد بوده است که به این ترتیب سهم بخش نفتی ایران در رشد تولیدناخالص داخلی 45.7 درصد افزایش یافته است.

    بیشترین سهم بخش نفتی در رشد تولید ناخالص داخلی در این سال پس از ایران با 24.6 درصد به عراق بازمی‌گردد و پس از آن الجزایر با 7.6 درصد در جایگاه سوم قرار دارد.

    سهم بخش نفتی برخی از کشورها  در رشد تولیدناخالص داخلی شان به این شرح است: قطر منفی 0.9 درصد، امارات 2.8 درصد، عربستان 3.4 درصد.

    برچسب ها