عصر خودرو

حرکت رو به رشد اقتصاد در جهان

عصر بازار- تحقیقات و بررسی های انجام شده،موید حرکت رو به رشد اقتصاد جهان در یکسال آینده می باشد،موضوعی که کاهش ضریب تولید نفت،ارتقای قیمت طلای سیاه و سیاست های اقتصادی چین به عنوان یکی از مقتدر ترین اقتصادهای جهان و بالا رفتن ضریب تولید و توان خرید عمومی مردم،در حصول این امر،نقش بسزایی ایفاء می کنند.

حرکت رو به رشد اقتصاد در جهان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تردید،سیاست های هر کشوری،در پیمایش مسر پیشرفت و شکوفایی آن بسیار حائز اهمیت می باشد،اما بخشی از این توفیقات نیز به شرایط اقتصادی حاکم بر عرصه جهانی معطوف می شود.

    به واقع،حوزه اقتصادی، از نمونه عرصه هایی به شمار می رود که نمی توان صرفا با نگاه جزیره ای آن را مورد تحلیل و واکاوی قرار داد.

    فراز و نشیب های اقتصادی در طول دهه های گذشته این واقعیت را به تصویر می کشد که با بهبود وضعیت اقتصادی جهان، بسیاری از کشورها از منافع و مزیت آن متنفع شده اند و بالعکس با بحرانی و بغرنج شدن شرایط اقتصادی،نظم و نظام اقتصادی دیگر کشورها نیزتحت الشعاع قرار گرفته است.

    در شرایطی که در طول سال های نه چندان دور گذشته،شاهد فراز و فرودهای بسیاری در عرصه اقتصادی بوده ایم و در برخی سال ها بحران های اقتصادی،بسیاری از کشورها را با چالش هایی عدیده و جدی مواجه ساخته، تحقیقات و بررسی های انجام شده،سال نوید بخشی را برای اقتصاد جهان پیش بینی می کند.

    سیروس حیدری،کارشناس اقتصاد با اشاره به لزومِ توجه به ابعاد پیدا و پنهان اقتصادی حاکم بر نظام بین الملل،در واکاوی و پیش بینی افق اقتصادی آینده، اظهار داشت:با عنایت به تحولاتی که در بخش انرژی و نفت شاهد آن بوده ایم،آینده اقتصادی جهان در سال 2018 رو به رشد به نظر می رسد.

    وی افزود: بهبود سرمایه گذاری ها،افزایش ضریب تقاضای خرید کالا و ارتقای توان خرید مردم،کاهش تولید نفت،بهبود قیمت طلای سیاه و رشد و افزایش تولیدات غیر نفتی در جهان،مجموعه مولفه هایی است که بر اساس و مبنای آن،کارشناسان،وضعیت مطلوبی را برای پیشرفت و رشد و توسعه اقتصادی جهان پیش بینی می کنند.

    حیدری عنوان کرد: سیاست های اتخاذ شده اقتصادی از سوی چین از دیگر عواملی است که می تواند در تسریع و تسهیل روند صعودی و رشد اقتصادی جهان،موثر واقع شود.

    کارشناس اقتصاد گفت: در این میان،نوسانات نرخ بهره در ایالات متحده آمریکا نیز در صعود یا سقوط اقتصادی کشورهای وابسته به دلار،نقش بسزایی ایفاء می کند.

    وی افزود: به واقع،اصول اقتصاد یکپارچه ایجاب می کند تا در پیش بینی و گمانه زنی های اقتصادی به تمامی مولفه های اشاره شده توجه شود،زیرا خواه یا ناخواه،مجموعه عوامل مذکور در سمت و سوی حرکت اقتصادی کشورها،تاثیرگذار خواهد بود که البته هرکدام سهمی در این تحولات به خود اختصاص می دهند که به فراخور شرایط حاکمِ اقتصادی،این عوامل موثر به نظر می رسد.

    حرکت رو به رشد اقتصادی،اسپانیا،ژاپن،آلمان و برزیل

    مصطفی بخشنده،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی  با اشاره به حرکت رو به رشد اقتصادیِ بسیاری از کشورهایِ جهان،گفت: با بررسی شرایط حاکم بر اقتصاد قاره های آسیا،اروپا و آمریکا به عنوان تاثیرگذارترین کشورها در اقتصاد جهانی به این واقعیت پی می بریم که میل به رشد و توسعه در کشورهایی همچون هندوستان،اسپانیا،ژاپن،آلمان،برزیل و...به میزان فزاینده ای،تشدید شده است.

    وی افزود: تلاش برای کاهش هزینه ها و افزایش ضریب تولید،از مولفه های اثرگذار در این حرکت رو به رشد به شمار می رود که علیرغم وجود برخی چالش ها و مشکلات در کشورهایی همچون برزیل،همچنان روند کلی اقتصادی،به سمت رشد و پیشرفت پیش بینی می شود.

    محقق و پژوهشگر اقتصادی عنوان کرد: البته نباید از برخی رخدادهای غیر قابل پیش بینی نیز به سادگی گذشت که در صورت وقوع،می تواند سمت و سوی این حرکت را تغییر دهد و سرنوشت دیگری را برای اقتصاد جهانی رقم بزند.

    تحولات خاورمیانه و شمال آفریقا،روند اقتصادی جهان را ترسیم می کند

    صدیقه کشاورز،کارشناس ارشد اقتصاد با اشاره به نقش تعیین کننده منطقه های استراتژیک جهان همچون خاورمیانه و شمال آفریقا در تحولات سیاسی و اقتصادی،گفت:اساسا حوزه های جفرافیایی مذکور،بصورت بالقوه،مستعد ظهور و بروز رخدادها و تحولات بسیاری می باشند که به دفعات ثابت شده،پس لرزه های آن هزاران کیلومتر،آن سوتر را نیز،تحت الشعاع قرار می دهد.

    وی افزود:علیرغم پیش بینی ها و گمانه زنی هایی که در حوزه اقتصاد جهانی مطرح می شود،لذا نباید نسبت به تحولات این دو محدوده(خاورمیانه و شمال آفریقا)بی تفاوت بود و شرایط موجود نشان می دهد حوزه های جغرافیایی اشاره شده،آبستن حوادث و رخدادهای بسیاری خواهد بود.

    کشاورز عنوان کرد: دخالت نظامی آمریکا در سوریه،تحولات داخلی این کشور(سوریه)،برخی دخالت های غرب در حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی،تحولات شاخ آفریقا،هرکدام به نوبه خود،قادر است،مسیر پیش بینی شده اقتصادی را تحت الشعاع قرار دهد.

    وی افزود: در پیش بینی و گمانه زنی مذکور،عوامل بسیاری همچون رشد نرخ زغال سنگ،گاز،نفت و...مد نظر قرا گرفته و در صورت استمرار وضعیت موجود،حتی احتمال افزایش هر چه بیشتر قیمت جهانی گاز و زغال سنگ(با سردتر شدن هوا و افزایش ضریب تولید)دور از انتظار نخواهد بود.

    کارشناس ارشد گفت: به هر ترتیب منطق حکم می کند با عنایت به پیش بینی رشد سه و شش دهم درصدی اقتصاد در عرصه جهانی و بین المللی،از فرصت مذکور به نحوی مطلوب و شایسته بهره گیری شود تا بتوان از فضای موجود به نحو شایسته ای برای کاهش مشکلاتِ اقتصادیِ کشورمان استفاده نماییم.

    وی در خاتمه یادآور شد: متاسفانه برخی گمان می کنند اقتصاد مقاومتی به معنای بستن درب کشورمان به روی دیگر جوامع و دولت ها است و از سیاست های ِهوشمندانه  مقام معظم رهبری،تعابیر و تفسیرهای غلطی می شود،که این ذهنیت،مطلقا اشتباه است و بالعکس،با اجرای صحیح سیاست های اقتصاد مقاومتی،می توان در جهت بارورتر ساختن توانمندی های بومی و داخلی کشور به توفیقات برجسته تری نائل شد.

    برچسب ها