عصر خودرو

گلدمن‌ساش پیش‌بینی کرد؛

عقب‌نشینی طلای جهانی به ۱۲۰۰ دلار

عصر بازار- طلا موفق نشده است به اوج قیمتی که نزدیک به زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت بازگردد و برخی از سرمایه‌گذاران تردید دارند چنین اتفاقی به زودی روی دهد.

عقب‌نشینی طلای جهانی به ۱۲۰۰ دلار
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، طلا که در روزهای منتهی به پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر، به سطح 1305.06 دلار رسیده بود تا 22 دسامبر بیش از 13 درصد ریزش کرد. این فلز ارزشمند ماه میلادی جاری پس از حمله هوایی آمریکا به سوریه و افغانستان و تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تنش میان کره شمالی و آمریکا و همچنین نتیجه انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا سطح 1289.76 دلار صعود کرد اما هفته گذشته که نگرانی‌های ژئوپلتیکی تخفیف پیدا کردند، تا رکود پایین 1263.17 دلار عقب‌نشینی کرد.

    بعضی از سرمایه‌گذاران در شرایطی که شگفتی‌های زیادی از سوی رییس جمهور غیرقابل پیش‌بینی آمریکا مشاهده نشده است، به دلیل قوی‌ ماندن اقتصاد آمریکا، تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا، افزایش بازده اوراق قرضه و پایین ماندن فشارهای تورمی انتظار دارند طلا کاهش قیمت بیشتری پیدا کنند.

    گروه مالی گلدمن ساش پس از پیروزی امانوئل ماکرون، نامزد میانه‌گرا، در دور نخست فرانسه و احتمال قوی پیروزی وی در انتخابات نهایی پیش‌بینی کرد: هر اونس طلا در سه ماه آینده به 1200 دلار خواهد رسید.

    به گفته یک مدیر سرمایه‌گذاری در شرکت "اسکای بریج کپیتال" در نیویورک که 11.8 میلیارد دلار سرمایه‌ را تحت مدیریت دارد بروز یک تنش ژئوپلتیکی یا مسائل مربوط به بازار مالی باعث می‌شود مردم در واکنش ناگهانی طلا خریداری کنند، اما دو عامل مهم تاثیرگذار بر قیمت طلا در بلندمدت، دلار و تورم خواهند بود.

    بانک مرکزی آمریکا در ماه مارس نرخ‌های بهره را افزایش داد و دو دور دیگر افزایش نرخ‌ها را در سال جاری و سه دور دیگر افزایش نرخ‌ها را برای سال 2018 پیش‌بینی کرده است. طبق گزارش وزارت کار آمریکا، هزینه زندگی ماه گذشته برای نخستین بار از فوریه سال 2016 کاهش یافت و رشد قیمت‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته آهسته شد. از سوی دیگر شاخص معاملات فوری دلار بلومبرگ حدود پنج درصد نسبت به اوج خود در اوایل ژانویه کاهش یافته است.

    افزایش نرخ‌های بهره، هزینه نگهداری طلا را که سوددهی ندارد افزایش می‌دهد و به تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید این فلز ارزشمند لطمه می‌زند. آمار معاملات صندوق‌های فدرال نشان می‌دهد معامله‌گران احتمال افزایش نرخ‌های بهره در ژوئن را بیش از 70 درصد برآورد می‌کنند.

    طبق پیش بینی گلدمن ساش، رشد قوی اقتصاد آمریکا و افزایش نرخ‌های بهره واقعی در این کشور قیمت طلا را پایین نگه خواهد داشت. اقتصاددانان این بانک انتظار دارند نرخ‌های بهره تا سپتامبر دو دور دیگر افزایش پیدا کند و بازده اوراق قرضه 10 ساله آمریکا از2.31 درصد در حال حاضر به 2.75 درصد در نیمه دوم سال افزایش پیدا کند.

    نظرسنجی رویترز در روز جمعه هم نشان داد بانک‌های سرمایه‌گذاری با وجود عملکرد قوی طلا در سه ماهه اول امسال، نسبت به دورنمای قیمت این فلز محتاط مانده اند زیرا دورنمای نرخ‌های بهره بالاتر آمریکا، روند رشد قیمت طلا را محدود کرده است.

    برچسب ها