عصر خودرو

پتانسیل صادرات گاز و برق به اروپا

عصر بازار- وزیر نیرو با بیان اینکه برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و جلب مشارکت بخش خصوصی شیوه جدیدی انتخاب شده که بزودی رونمایی خواهد شد، گفت: تا ۵ سال آینده ایران باید ۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور نصب و راه‌اندازی کند.

پتانسیل صادرات گاز و برق به اروپا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل ازفارس، حمید چیت‌چیان در حاشیه اولین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی‌های پایدار با بیان اینکه ایران شیوه‌های مشخصی برای اینکه به اهداف مورد نظر در حوزه‌های انرژی تجدیدپذیر دست پیدا کند اتخاذ کرده است، گفت: برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر اولین اقدام این است که وزارت نیرو و دولت ایران یک نظام تشویق‌کننده برق تولیدی از منابع تجدیدپذیر را تدوین و آن را از بخش خصوصی خریداری کند.

    وی افزود: تجربه دنیا نشان داده است که این سیاست می‌خواهد میزان توجه سرمایه‌گذاران به این بخش را افزایش دهد،بنابراین مدت زمان خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر به 20 سال افزایش یافته است.

    چیت‌چیان ادامه داد: قیمت خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر بسته به نوع انرژی و تکنولوژی متفاوت است، اما متوسط قیمت خرید تضمینی برق 11 سنت است.

    وزیر نیرو اضافه کرد: دومین روش برای حمایت از خرید تضمینی برق از انرژی تجدیدپذیر و توسعه آن مساعد کردن زمینه سرمایه‌گذاری خارجی است، چرا که ایران دارای قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی است و ضمانت لازم را می‌پذیرد.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بیشترین تمایل از سوی شرکت‌های بخش خصوصی در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر است،گفت: رقم درخواست ثبت شده تاکنون 3.6 میلیارد دلار است، بنابراین علاوه بر این دو روش، روش جدیدی نیز در حال انجام است که بزودی اعلام خواهد شد.

    وزیر نیرو ادامه داد: برای توسعه انرژی تجدیدپذیر قرار است مناقصه احداث نیروگاه تجدیدپذیر بیش از 100 مگاوات برگزار شود و هر سرمایه‌گذاری که کمترین رقم فروش برق را ارائه کند آن را انتخاب خواهیم کرد.

    چیت‌چیان افزود: این قوانین حکم می‌کند که تا 5 سال آینده ایران 5 هزار مگاوات نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر نصب و راه‌اندازی کند.

    وی در پاسخ به این سوال که قرار بود برق ایران از طریق ترکیه به اتحادیه اروپا وصل شود، گفت: ایران به صورت سنتی در تامین برق اروپا نقش داشته است و الان هم یکی از تامین کنندگان نفت و گاز اروپا است.

    وی افزود: اخیرا ایران تصمیم گرفته است که سرمایه‌گذاری لازم در حوزه LNG هم داشته باشد بنابراین یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه برای همکاری بین ایران و اروپا تامین گاز و سپس برق خواهد بود.

    وزیر نیرو اضافه کرد: مسلماً مبنای فروش گاز به اروپا مذاکرات میان کمیسیونر انجمن انرژی اتحادیه اروپا و وزیر نفت خواهد بود اما درخصوص برق امروز پیشنهاد کردم که این موضوع مورد گفت‌وگو و بحث دوطرف قرار  گیرد.

    چیت چیان خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران با 7 کشور همسایه خود ارتباط الکتریکی دارد و بزودی نیز با کشورهای گرجستان و روسیه نیز این ارتباط الکتریکی انجام خواهد شد.

    وزیر نیرو ادامه داد: پس ادامه این اتصال شبکه به اروپا نیز انجام خواهد شد بخصوص به ترکیه که در حال حاضر نیز از ایران برق خریداری می‌کند.

    برچسب ها