عصر خودرو

بانک‌های خارجی در سود و زیان کارفرما شریکند ما چطور؟

عصر بازار- یک فعال کارگری می‌گوید: در کشورهای خارجی بانکها هنگام پرداخت وام در سود و زیان با تولید کننده شریک می‌شوند ولی در ایران اگر کارفرما ضرر کرد، بلافاصله ملکش توقیف می‌شود.

بانک‌های خارجی در سود و زیان کارفرما شریکند ما چطور؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایسنا، رحمت‌اله پورموسی اظهار کرد: مشکلات اقتصادی در کشور ما باید ریشه‌ای حل شود. نمی‌توان یک بخش را اصلاح کرد و قسمت دیگر را ناتمام گذاشت، در این صورت هیچ مشکلی از اقتصاد حل نمی‌شود.

    وی با بیان اینکه نظام بانکی کشور باید اصلاح شود، گفت: با اصلاح نظام بانکی بخش اعظمی از مشکلات مربوط به تولید، مسکن و اشتغال هم برطرف می‌شود ولی متاسفانه نه تنها در سیاستهای بانکی اصلاحات انجام نمی‌شود بلکه عدم همراهی و همکاری بیشتر بانکها و مسابقه‌ای که برای کسب سود با یکدیگر گذاشته‌اند، لطمه شدیدی به بازار کار، تولید داخلی و اشتغال جوانان زده است.

    مشاور کانون شورای اسلامی کار خراسان رضوی به اخبار تعطیلی بعضی از کارخانه‌ها و  بنگاه‌های تولیدی اشاره و ابراز عقیده کرد: اگر تسهیلات و سرمایه در گردش به موقع در اختیار کارگاه‌ها و بنگاه‌های درحال ورشکستگی قرار می‌گرفت، امروز شاهد زمین‌گیر شدن تولید کارخانه‌ها و خانه‌نشین کردن کارگران آنها با دادن مرخص‌های اجباری نبودیم.

    پورموسی در ادامه افزود: در کشورهای خارجی وقتی کارفرمایی برای گرفتن وام وارد بانک می‌شود، بانک با او در سود و زیان شریک می‌شود ولی در کشور ما پس از گرفتن وام بانک دیگر اهمیتی نمی‌دهد که آیا خط تولید راه اندازی شده یا ضرر کرده است، پول را با سودش طلب می‌کند و اگر کارفرما نتواند بلافاصله ملکش را توقیف می‌کند.

    به گفته این فعال کارگری در کشورهای دیگر سود بانکی بسیار پایین و در حدود 3 تا 5 درصد است و اگر مجموعه به مشکلی برخورد بانک در سود و زیان آن مجموعه شریک است.

    برچسب ها