عصر خودرو

پیش‌بینی بانک‌جهانی از قیمت نفت ۵۵ دلاری در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- بانک جهانی با انتشار گزارشی پیش بینی کرده است، قیمت نفت در سال ۲۰۱۷ به طور متوسط به بشکه ای ۵۵ دلار برسد؛ در حالیکه قیمت گاز نیز ۱۵ درصد افزایش خواهد یافت.

پیش‌بینی بانک‌جهانی از قیمت نفت ۵۵ دلاری در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از ایبنا، بانک جهانی در پیش بینی سالانه خود از کالاهای صنعتی، قیمت نفت در سال آینده میلادی را هم بشکه ای 60 دلار پیش بینی کرده است.
    بر اساس این گزارش، در این گزارش آمده است، افزایش قیمت نفت به دلیل کاهش تولید کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیر عضو این سازمان، به بازگشت تدریجی تعادل به بازارهای نفت کمک خواهد کرد.
    بانک جهانی علاوه بر این پیش بینی کرده است که قیمت گاز طبیعی در سال جاری میلادی 15 درصد و در سال آینده 8 درصد دیگر افزایش یابد.
    بر اساس گزارش بانک جهانی، همچنین قیمت کالاهای غیر انرژی مثل انواع کود، فلزات و مواد معدنی نیز برای نخستین بار در 5 سال گذشته افزایش خواهد یافت.
    بر همین اساس قیمت فلزات بعد از کاهش حدود 7 درصدی در سال 2016، به دلیل افزایش تقاضای کشورهایی مثل چین و محدودیت عرضه این فلزات به دلیل اختلال در عملیات معدنی کشورهای شیلی، اندونزی و پرو، 16 درصد گران می شود.
    در این میان انتظار می رود به دلیل تعطیلی برخی از معادن در تعدادی از کشورها، بیشترین افزایش با 32 درصد در قیمت روی و با 18 درصد در قیمت سرب باشد.
    قیمت مس نیز به دلیل اختلال در فعالیت بزرگترین معادن جهان از جمله اعتصاب در شیلی، سیاست های صادراتی اندونزی و آب و هوای نامساعد در پرو، با افزایش قیمت 18 درصدی روبرو شود.
    قیمت فلزات گرانبها نیز به دلیل افزایش نرخ بهره آمریکا و کاهش تقاضا، احتمالا در سال 2017 یک درصد و در سال 2018 نیز یک درصد دیگر کاهش خواهد یافت.
    بانک جهانی اعلام کرده است، قیمت زغال سنگ هم در سال 2017 به دلیل محدودیت عرضه در چین که مصرف کننده نیمی از زغال سنگ استخراجی جهان است، شاهد 6 درصد افزایش خواهد بود.
    این بانک در پیش بینی های دیگر خود از حفظ ثبات در قیمت کالاهای کشاورزی در سال 2017 خبر داده است اگرچه اعلام کرده که تنوع قابل توجهی در قیمت انواع مواد غذایی وجود دارد به طوریکه قیمت غلات در سال جاری 3 درصد کاهش می یابد اما قیمت انواع روغن و مواد غذایی به دلیل کاهش عرضه در شرق آسیا و آمریکای جنوبی 3 درصد افزایش خواهد یافت.
    قیمت آشامیدنی ها نیز به دلیل افزایش عرضه کاکائو در آفریقای غربی، 6 درصد کاهش می یابد اما قیمت مواد خام به دلیل کاهش عرضه لاستیک طبیعی، 4 درصد افزایش خواهد یافت.

    برچسب ها