عصر خودرو

ترامپ: پیمان نفتا را لغو نمی‌کنم؛

پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد

عصر بازار- رییس جمهور آمریکا دونالد ترامپ به رهبران کانادا و مکزیک گفت که دولتش در این مرحله معاهده نفتا را لغو نخواهد کرد اما به سرعت مذاکره مجدد برای تجدید آنرا با این دولت ها آغاز خواهد کرد.

پول ملی کانادا و مکزیک تقویت شد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از مهر، این خبر  در بیانیه ای از طرف کاخ سفید در حالی اعلام شد که به نقل از مقامات کاخ سفید گفته می‌شد ترامپ و مشاورانش در نظر دارند دستوری اجرایی برای خارج شدن ایالات متحده از پیمان تجاری آنها با کانادا و مکزیک(نفتا) که یکی از بزرگترین بلوک‌های تجاری دنیاست صادر کنند.

    در واکنش به احتمال صدور این دستور اجرایی، سخنگوی وزارت امور خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد برای مذاکره دوباره پیرامون نفتا،  به پای میز مذاکره بازگردد.

    در همین حال، در بیانیه تازه کاخ سفید آمده است: ترامپ در گفتگویی تلفنی با رییس جمهور مکزیک، انریکه پنیا نیتو،  و نخست وزیر کانادا، جاستین ترودو، اعلام کرده است که از لغو فوری نفتا خودداری خواهد کرد. در این بیانیه از این گفتگو با عنوان یک گفتگوی خوب و سازنده یاد شده است.

    در این بیانیه در نقل قولی از ترامپ آمده است: «به روز رسانی نفتا از طریق مذاکره مجدد یک امتیاز است  و کار کردن با ریس جمهور پینیا نیتو و نخست وزیر ترودو مایه افتخار است و من اطمینان دارم نتیجه پایانی مذاکره، هر سه کشور را قدرتمندتر می‌کند.»

    صدور این بیانیه بلافاصله موجب شد  ارزش پول کانادا و مکزیک در بازارهای آسیایی دوباره افزایش یابد و ارزش دلار در برابر دلار کانادا 0.6 درصد و در مقابل پزو مکزیک 1 درصد افت کرد.

    کاخ سفید در نظر داشت فرمان اجرایی خارج شدن از نفتا  را در یکصدمین روز فعالیت دولت ترامپ یعنی شنبه پیش رو صادر کند اما در بین مشاوران ارشد ترامپ در مورد انجام اینکار اختلاف نظر وجود داشت.

    برچسب ها