عصر خودرو

دومینوی تنش های تجاری ترامپ به کانادا رسید؛

آمریکا تعرفه واردات الوار کانادایی را ۲۰ درصد بالا برد

عصر بازار- آمریکا با وضع تعرفه سنگین مالیاتی بر واردات چوب و الوار از کانادا مورد انتقاد شدید همسایه شمالی خود قرار گرفت.

آمریکا تعرفه واردات الوار کانادایی را ۲۰ درصد بالا برد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از مهر، آمریکا روز دوشنبه تعرفه بر وارادات «چوب نرم» کانادا را 20 درصد افزایش داد. اقدامی که می تواند بر صادرات سالانه بیش از پنج میلیارد دلار صنایع چوب کانادا اثر بگذارد.اقدام تازه آمریکا باعث سقوط بهای دلار کانادا به پایین‌ترین سطح در 14 ماه گذشته شده است.

    وزارت بازرگانی آمریکا در دفاع از این تصمیم گفته کانادا به طور نادرستی صادرات چوب خود به آمریکا را شامل یارانه می‌کند و این وضع به صنعت چوب در داخل آمریکا لطمه می‌زند.

    در همین حال، کانادا تعرفه 20 درصدی جدید را «غیرمنصفانه و مجازات‌گونه» خوانده است.

    افزایش مالیات بر الوار کانادایی بخشی از مناقشه قدیمی میان دو کشور بر سر واردات چوب است اما همزمانی این تصمیم با تنش‌های به وجود آمده بر سر پای‌بندی آمریکا به معاهده تجاری آمریکای‌شمالی، نفتا، این تصمیم جدید دولت آمریکا را حساسیت‌برانگیزتر کرده است.

    در همین حال، ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته: «این هفته، هفته بدی در روابط تجاری ما با کانادا بود... کانادا اغلب اوقات همسایه خوبی است، اما این حقیقت نباید مانع از آن شود که آنها با قوانین بازی کنند.»

    با وضع تعرفه جدید از سوی آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور که در آستانه یکصدمین روز حضورش در کاخ‌سفید قرار گرفته، پیغام مهمی به اتاوا فرستاده و در حالی که مدعی شده برای تعهد به پیمان نفتا فقط چند «اصلاح جزیی» در متن این پیمان نیاز است، با انتقاد از نحوه تجارت چوب و لبنیات میان آمریکا و کانادا، همسایه شمالی خود را نگران کرده است.

    استان بریتیش کلمبیا در غرب کانادا بزرگترین صادر کننده الوار و محصولات چوب در این کشور است.  الوار و صفحات چوب نرم از مصالح اصلی ساخت خانه در بسیاری از ایالات آمریکاست.

    در واکنش به تنش‌های تجاری اخیر میان واشنگتن و اتاوا، جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا تصریح کرده که حمایت از منافع کشورش وظیفه اصلی اوست.

    نخست وزیر کانادا گفته «شما نمی‌توانید مرز میان دو کشور را بدون آسیب رساندن به شهروندان هر دو سوی آن، قطورتر کنید. »

    با این حال، ادعا در مورد نامنصفانه بودن تجارت الوار میان آمریکا و واشنگتن سابقه‌ای طولانی دارد.

    واشنگتن مدعی است دولت کانادا با وضع مالیات بسیار پایین بر مراتع درخت‌داری، بهای تمام شده الوارها را پایین نگه می‌دارد.

    در پاسخ، مقام‌های کانادایی هم وعده داده‌اند که به طور جدی پاسخ این تصمیم آمریکا را بدهند.

    کریستال فریلند، وزیر خارجه و جیم کار، وزیر منابع طبیعی کانادا در بیانیه ای مشترک ضمن انتقاد از افزایش تعرفه گمرکی برای الوار کانادا، این تصمیم را «ناعادلانه و مجازات‌گونه»  ارزیابی کرده‌اند.

    در همین حال، سوزان یورکوویچ، مدیر کل شورای بازرگانی الوار استان بریتیش کلمبیا در بیانیه‌ای گفته: «این تعرفه گمرکی بدون توجیه است و اصرار و جدیت برای وضع آن هم فاقد هرگونه دلیل موجهی است.»

    استان بریتیش کلمبیا در غرب کانادا بزرگترین صادر کننده الوار و محصولات چوب در این کشور است. صادرات الوار در کنار فیلم‌سازی و شیلات یکی از سه صنعت اصلی بریتیش کلمبیا است.

    برچسب ها