عصر خودرو

جمالی:

سامانه دارا از مصادیق دولت الکترونیک

عصر بازار- یکی از مزایای سامانه دارا برای رضایتمندی بیش از ۹میلیون و ۳۰۰هزار سهامدار بازار سرمایه، دریافت آنی اطلاعات مربوط به سهام است.

سامانه دارا از مصادیق دولت الکترونیک
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از سمات, در راستای شفافیت اطلاعاتی بازار سرمایه و همچنین تفکیک سهامداران این حوزه، با مصوبه هیات مدیره این سازمان، در نیمه نخست سال 1394 راه اندازی سامانه دارا را در دستور کار خود قرار داد. یکسال به طول انجامید تا این سامانه مراحل نهایی شدن را سپری کرده و در نهایت درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" در تیر سال 1395 راه اندازی شد.

    در همین راستا شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به منظور افزایش ارائه خدمات به سهامداران بازار سرمایه، مسئولیت راه اندازی درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" را در زمان استقرار دولت یازدهم برعهده گرفت. یکی از مزایای این سامانه برای رضایتمندی بیش از 9 میلیون و 300 هزار سهامدار بازار سرمایه، دریافت آنی اطلاعات مربوط به سهام است.

    این سامانه یکی از مصادیق دولت الکترونیک است، چنانچه دولت الکترونیک خدمتی که باعث می شود کلیه شهروندان، شرکت های تجاری، سازمان های دولتی و کارمندان دولت از طریق وب سایت ها در شبکه اینترنت و بدون محدودیت مکانی و زمانی به اطلاعات و خدمات دولتی دسترسی پیدا کنند. در همین راستا به سراغ محمدجواد نوبندگانی، نماینده مردم فسا در مجلس دهم رفتیم تا از نظرات ایشان در این باره مطلع شویم. مشروح گفت‌وگو با وی را در ادامه می‌خوانید.

    سامانه دارا یکی از مصادیق دولت الکترونیک است. بطور کلی دولت الکترونیک دارای چه ویژگی هایی است؟

    اولین و مهمترین ویژگی دولت الکترونیک، کاهش روند نظام بروکراسی است. از طرف دیگر رفت و آمدهایی که گاها توام با هزینه های گزاف است، تا حد قابل توجهی کم می شود. این کاهش رفت و آمد، اثرات خود را در وقت افراد، کم شدن هزینه سازمان ها، کاهش ترافیک و آلودگی هوا خواهد گذاشت. در دولت الکترونیک، پیگیری ها آسان تر انجام می شود. دخالت سلیقه ای افراد در روند امور اداری از بین می رود. در دولت الکترونیک، نظارت در تمام سطوح و در حد بالا وجود دارد. در این سیستم، مدیران ارشد به راحتی می توانند روال کاری زیرمجموعه را زیر نظر بگیرند و هرکجا کم و کاستی است به موضوع ورود کنند. در این راستا ارتباطات بین بخشی و فرابخشی بالا می رود و همه موضوعات آنلاین می شود و زمینه سواستفاده ها به حداقل می رسد.

    راه اندازی درگاه اینترنتی سهامداران چه مزایایی دارد؟

    ارائه خدمات به سهامداران، اعلام آنی تغییرات به سهامداران که در واقع باعث کاهش وقت و هزینه آن ها می شود، اطلاع سرمایه گذاران از خدمات مورد نیاز خود از بازار سرمایه و مطلع شدن سهامداران از میزان افزایش سرمایه، وضعیت پرداخت و سود از مزایای این درگاه اینترنتی است.

    روند وزارت امور اقتصادی و دارایی را در جهت بسترسازی و اجرایی کردن دولت الکترونیک چطور ارزیابی می کنید؟

    بطور کلی روند وزارت امور اقتصادی و دارایی مثبت و قابل دفاع است. اتفاقات خوبی در بخش دولت الکترونیک به وقوع پیوسته که باعث سرعت بیشتر کارها شده است. ضمن رضایت از وزارت اقتصاد دولت یازدهم باید بگویم که همچنان انتظار سرعت و شتاب بیشتر از این را داریم.

    برچسب ها