عصر خودرو

نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در پیشبرد اهداف

عصر بازار- بازار سرمایه و به طور مشخص، بورس اوراق بهادار اگرچه سازوکاری موثر در انجام برنامه‌های گسترده خصوصی‌سازی است و کارآمدی عملکرد آن با توجه به ساختار تنظیمی و نظارتی مدون، زیرساخت‌های فنی و نیروی انسانی آموزش دیده، احتمال موفقیت واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به بخش خصوصی را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد،در مقابل، خود تحت‌تاثیر این برنامه‌هاست و از اجرای آن منتفع یا متضرر می‌شود.

نقش شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در پیشبرد اهداف
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از صمت، بررسی‌ها نشان می‌دهد از اوایل دهه 90 میلادی تاکنون بیشتر از 100 کشور جهان، خصوصی‌سازی فعالیت‌های اقتصادی را به عنوان یک ابزار سیاست اقتصادی پذیرفته‌اند و گسترش برنامه‌های خصوصی‌سازی با رشد سریع حجم معامله‌ها در بازار سرمایه، همراه بوده است.
    گرچه در ظاهر خصوصی‌سازی و بازار سرمایه نوعی سیاست و ابزار اجرای سیاست به نظر می‌رسند، اما در عمل 2 عامل تاثیرگذار بر یکدیگر محسوب می‌شوند.
    از نظر تئوری‌های اقتصادی عملکرد کارآمد بازار سرمایه به افزایش کارآیی فرآیند خصوصی‌سازی منجر می‌شود و انجام مطلوب برنامه‌های خصوصی‌سازی، رشد و توسعه فعالیت‌های بازار سرمایه را در پی دارد. دولت‌ها نیز هر چند به‌ویژه‌سازی به عنوان ابزاری برای افزایش درآمدهای خود و در مرحله بعد، افزایش کارآیی و بهره‌وری اقتصادی شرکت‌های دولتی می‌نگرند اما انتظار دارند اجرای برنامه خصوصی‌سازی از طریق عرضه عمومی سهام، به توسعه بازار سرمایه کشور هم منجر شود که بر پایه مطالعات انجام شده، عامل تحریک و تقویت رشد و توسعه اقتصادی است. یکی از نقاط تلاقی فرآیند خصوصی‌سازی و بازار سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری هستند.


    با توجه به ماهیت شرکت‌های سرمایه‌گذاری این برهم کنش ممکن است اشکال و ابعاد گوناگونی به خود بگیرد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌هایی هستند که وجوه مردم را در مجموعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در هم ترکیب و به واسطه برخورداری از تخصص مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری، این منابع مالی را در مجموعه متنوعی از دارایی‌ها به نحوه بهینه سرمایه‌گذاری می‌کنند.
    شرکت‌های سرمایه‌گذاری با تاریخچه‌ای افزون‌بر80 سال در دنیا، به عنوان بخشی از بازار سرمایه در چارچوب یک نهاد مالی با جذب پس اندازهای مردمی و انتقال آن به بخش‌های مولد اقتصادی موجبات رشد و شکوفایی را فراهم کرده‌اند.
    در ایران نیز به طور تقریبی همزمان با شکل‌گیری بازار سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری پا به عرصه وجود نهادند و در سیر زمان با رشد بازار سرمایه و درکنار آن باعث تقویت این بازار نوپا شدند، شاید بتوان ادعا کرد که به دلیل کمبود نهادها و ابزارهای مدرن و پیشرفته، شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای نقش کلیدی و محوری در بازار سرمایه بودند. بنابراین در میان نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری موثرترین نقش را ایفا می‌کنند. امروزه این صنعت در سطح جهانی به شدت تخصصی شده و رقابت قابل توجه بین شرکت‌های فعال در این صنعت به وجود آمده است. در حال حاضر شرکت‌های سرمایه‌گذاری گوناگونی با اهداف و عملکردهای متفاوت در سطح جهان و برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت سرمایه‌گذاران، در بخش‌های مختلف بازار، فعالیت می‌کنند.


    با توجه به حجم بالای واگذاری‌های انجام‌شده در سال‌های قبل و در نتیجه سرمایه عظیم شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، نقش این شرکت‌ها در بازار سرمایه، بسیاری از شاخص‌های مالی این بازار را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. در این زمینه طراحی فرآیند ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به بورس اوراق بهادار و هدایت سرمایه این شرکت‌ها به سمت منویات سند راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌تواند به لحاظ کمی (افزایش تعداد سهامداران) و کیفی (افزایش حجم سهام معامله شده) با تنوع بخشی به پرتفوی سرمایه‌گذاری و توسعه سرمایه‌گذاری‌های در منابع هدف مورد نظر این سند، نارسایی‌های مالی بخش صنعت، معدن و تجارت را مرتفع کند.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها