عصر خودرو

مدیرعامل سمات خبر داد:

افزایش رضایت مندی سهامداران با بهره گیری از سامانه دارا

عصر بازار- درگاه الکترونیکی سهامداران(دارا) در تیرماه سال ۱۳۹۵ با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی و تسویه وجوه رونمایی شد.

افزایش رضایت مندی سهامداران با بهره گیری از سامانه دارا
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از وزارت اقتصاد، راه اندازی درگاه الکترونیکی سهامداران، گام نخست در افزایش ارائه خدمات به سهامداران است به طوری که هر چقدر خدمات در بستر پس از معاملات افزایش یابد، رضایت مندی سهامداران از بازار سرمایه ارتقا خواهد یافت. در دولت یازدهم نیز با توجه به اینکه سرمایه گذاری در این بازار رشد چشمگیری را تجربه کرد، بسترهای الکترونیکی مناسبی برای پرداخت سود، ارائه گزارش‌های گردش خرید و فروش و ... درآن فراهم شده است.

    به گفته دکتر محمدرضا محسنی مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی، سامانه دارا سهامداران را از سردرگمی در زمینه زمینه اطلاع از وضعیت سبدسهام خود، وضعیت افزایش سرمایه و پرداخت سود نجات می دهد. مشروح این گفتگو به شرح ذیل است:

    * سامانه دارا از چه زمانی تشکیل شد؟

    سازمان بورس و اوراق بهادار برای بهبود شفاف سازی اطلاعاتی بازار سرمایه در نیمه نخست سال 1394 مراحل ابتدایی شروع به کار سامانه دارا را در دستور کار خود قرار داد و پس از یکسال درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" در تیرماه سال 1395 راه اندازی شد.

    سامانه دارا با چه هدفی آغاز به کار کرد؟

    سامانه دارا با اعلام خودکار تغییرات پرتفوى به سهام داران، ضمن صرفه جویى در وقت و هزینه آنها، موجب افزایش شفافیت در پرتفوى سهامداران از طریق اطلاع رسانى روزانه تغییرات دارایى روى تلفن هاى همراه می شود. مهمترین هدف سامانه دارا، متنوع سازی سرویس دهی به سهامداران است، به طوری که روی دستگاه های هوشمند از جمله موبایل و تبلت، می توان برنامه دارا را نصب و راه اندازی کرد تا سهانداران بتوانند از طریق این دستگاهها با سپرده گذاری در ارتباط باشند و خدمات و گزارش های مورد نیازشان را دریافت کنند.

    از دیگر اهداف این سامانه می توان به صرفه جویی در هزینه ها و نیروی انسانی اشاره کرد. همچنین سامانه دارا موجب می شود که خدمات عمومی تسهیل یابد و امنیت و اطمینان و سرعت در خدمات دهی برای سرمایه گذاران فراهم شود که همین امر موجب افزایش رضایتمندی سهامداران خواهد شد.

    * چرا شرکت سپرده گذاری مرکزی راه اندازی این سیستم را در دستور کار خود قرار داد؟

    با توجه به اینکه استفاده از فناوری اطلاعات موجب افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و تسهیل خدمات عمومی و افزایش امنیت می شود، شرکت سپرده گذاری مرکزی تلاش کرده است تا بر پردازش و تولید اطلاعات تمرکز داشته باشد چرا که این امر موجب امنیت، اطمینان و سرعت در خدمات دهی می شود. البته سامانه دارا سه فاز دارد که در حال حاضر فقط فاز نخست آن راه اندازی شده است و به زودی شاهد افتتاح فازهای بعدی این سامانه نیز خواهیم بود.

    استفاده از سامانه دارا روی جذب سرمایه گذاری چه تاثیری گذاشته است؟

    درگاه الکترونیکی سهامداران موسوم به سامانه "دارا" موجب افزایش امنیت سرمایه گذاری در کشور خواهد شد که این امر موجب افزایش سرمایه گذاری در کشور می شود. سهامداران با استفاده از این سامانه، می توانند از آخرین وضعیت سهام خود مطلع شوند، به طوری که این سامانه به سهامداران اخطار می دهد که وضعیت سهامشان به چه صورت است تا سهامدار تصمیم بگیرد خرید کند یا سهام خود را بفروشد.

    * برنامه ای برای جذب بیشتر سرمایه گذاران خارجی در نظر دارید یا این سامانه فقط سرمایه گذاران داخلی را ساپورت می کند؟

    در فاز نخست سامانه دارا، سرمایه گذاران داخلی در نظر گرفته شده اند. با توجه به اینکه دولت یازدهم نگاه ویژه ای به سرمایه گذاران خارجی دارد، برنامه داریم در فازهای بعدی سرمایه گذاران خارجی هم به این سامانه بپیوندند و از سامانه دارا بهره بگیرند.

    برچسب ها