عصر خودرو

تناقض جهت گیری بورس کالا و بازار در معاملات پتروشیمی ها

کاهش قیمت ها ادامه می یابد؟

عصر بازار: روند کاهشی قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی و مخصوصاً برای گریدهای پرمخاطب از زمان اعلام کاهشی قیمت ها تاکنون ادامه داشته و مشخص نیست تا چه زمانی تجربه خواهد شد. با توجه به افزایش تقاضا و عقب نشینی نامحسوس عرضه ها در بورس کالا در کنار هجوم خریداران شاید این روند چندان هم به طول نینجامد.

کاهش قیمت ها ادامه می یابد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، روند کاهشی قیمت ها در بازار محصولات پتروشیمی و مخصوصاً برای گریدهای پرمخاطب از زمان اعلام کاهشی قیمت ها تاکنون ادامه داشته و مشخص نیست تا چه زمانی تجربه خواهد شد. با توجه به افزایش تقاضا و عقب نشینی نامحسوس عرضه ها در بورس کالا در کنار هجوم خریداران شاید این روند چندان هم به طول نینجامد.

    در بازار محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها هنوز هم روند کاهشی قیمت ها در حال تجربه شدن است که می تواند چندان هم برای کل بازار جذاب نباشد. این در حالی است که با توجه به ثبت دلار 3500 تومانی و جهش 10 درصدی قیمت نفت در 4 روز اخیر ، بازار می تواند چهره جدیدی داشته باشد زیرا زمان اوج تقاضای فصلی پلیمرها مخصوصاً پلی استایرن ها و برخی گریدهای سبک و خطی نزدیک شده است.

    این در حالی است که با توجه به افت قیمت های پایه در بورس کالا و معامله حجم بزرگی از کالاها در هفته های گذشته که اکنون زمان تحویل آن ها فرارسیده است ، باید برخی از واسطه ها وارد فاز زیان شده باشند که سیگنال خطرناکی برای کل بازار به شمار خواهد آمد. در هر حال بازار تجربیات جالبی از کاهش قیمت ها به صورت غیرطبیعی نداشته و می تواند جهت گیری جدید ، دست ساخته و یا دستوری خاصی را به همراه داشته باشد.

    از سوی دیگر این کاهش قیمت ها می تواند برای تولیدکنندگان صنایع پایین دستی مفید باشد زیرا قیمت تمام شده تولیدات آن ها کاهش یافته و توان چانه زنی آن ها و امکان کسب سودشان را افزایش خواهد داد.

    در هر حال با توجه به رخدادهای موجود در بورس کالا از جمله کاهش عرضه بسیاری از شرکت های پتروشیمی و رشد محسوس تقاضا شاید کاهش بیشتر قیمت ها چندان هم منطقی به نظر نرسد ولی این تنها یک گمانه زنی است زیرا این بازار در گذشته نیز نشان داده که چندان هم از تحلیل ها و حتی برخی واقعیت ها تبعیت نمی کند.

    وضعیت پیش رو یعنی کاهش غیرمنطقی قیمت ها هر چند که هنوز هم به مرحله درناک آن نرسیده ولی شائبه تلاش های مجددی را شاید برای هشتمین بار پیاپی در خاطره ها زنده می کند. این در حالی است که هیات دولت در جلسه امروز خود موادی از لایحه قانون تنظیم برخی از احکام و مقررات برنامه‌های توسعه کشور را تصویب کرد که یکی از مواد مورد تصویب، خرید کالا یا خدمات از طریق بورس کالا بود.

    با توجه به این مطلب به احتمال قوی جایگاه بورس کالا تقویت شده که می تواند زمزمه های خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا را مجدداً تضعیف کند. در صورت صحیح بودن این طرزفکر باز هم باید منتظر افزایش قیمت ها در بازار باشیم.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو