عصر خودرو

بلومبرگ:

تمدید توافق کاهش تولید نفت برای روسیه آسان نیست

عصر بازار- توافق تاریخی برای تقویت قیمت نفت از طریق کاهش تولید که بین اوپک و ۱۱ تولید کننده دیگر به دست آمد، یک پیروزی سهل الوصول برای شرکت های نفتی روسیه بود. اما تمدید این توافق برای این شرکت ها چندان آسان نخواهد بود.

تمدید توافق کاهش تولید نفت برای روسیه آسان نیست
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، توافق تاریخی برای تقویت قیمت نفت از طریق کاهش تولید که بین اوپک و 11 تولید کننده دیگر به دست آمد، یک پیروزی سهل الوصول برای شرکت های نفتی روسیه بود. اما تمدید این توافق برای این شرکت ها چندان آسان نخواهد بود.

    کاهش تولید تا اینجای کار با کاهش فصلی تولید نفت روسیه همزمان شده و این بدان معناست که روسیه در قبال افزایش بیش از 10 درصدی قیمت نفت چیز زیادی را قربانی نکرده است. برای مدیران نفتی قدرتمند روس که قرار است این هفته در مورد توافق کاهش تولید اوپک با الکساندر نواک وزیر انرژی این کشور گفت وگو کنند، تصمیم مسکو مبنی بر تمدید توافق به معنای مانعی بر سر راه طرح هایشان برا افزایش تولید خواهد بود و دردسرهای خیلی بیشتری نسبت به توافق اولیه ایجاد خواهد کرد.

    جیمز هندرسون، یک کارشناس نفتی روس در موسسه مطالعات انرژی انستیتوی آکسفورد در این باره گفت: «کاهش تولید در نیمه نخست سال کار چندان شاقی نبود...اما وقتی شما به نیمه دوم سال می رسید، قضیه فرق می کند. همه طرح ها برای افزایش تولید در سال جاری، از پرده برون خواهد افتاد.»

    روسیه و اوپک پس از دو سال افت قیمت نفت و رقابت بر سر به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، در سال گذشته توافق کردند که تولید نفت خود را به شکلی هماهنگ کاهش دهند. هرچند این توافق قیمت جهانی نفت را در ماه ژانویه به بالای 58 دلار رساند، اما میزان بالای ذخایر نفتی جهان و افزایش تولید نفت آمریکا موجب شده تا قمیت نفت در هفته های اخیر مجدد به سمت 50 دلار افت کند. این مسئله تولید کنندگان را واداشته تا به فکر تمدید توافق کاهش تولید برای یک دوره شش ماهه دیگر بیافتند.

    نواک قرار است این هفته و قبل از دیدار با همتایان اوپکی و غیراوپکی اش در وین، با مدیران شرکت های نفتی روسیه دیدار و گفت وگو کند. وزیر انرژی روسیه گفته، موضوع تمدید یا عدم تمدید توافق در داخل روسیه «در حال بحث» است و این مسئله بستگی به «وضعیت بازار تا زمان انقضای توافق شش ماهه اولیه خواهد داشت.»

    تحلیلگران پیش بینی می کنند به رغم مشکلات پیش روی تولید کنندگان بزرگ روس، مسکو تصمیم به تمدید کاهش تولید خود بگیرد.

    برچسب ها