عصر خودرو

دبیر بازار داخلی فکری فرابورس مطرح کرد؛

صندوق های جسورانه، ابزار کشف ایده های نوآورانه

عصر بازار- علی زند وکیلی، دبیر بازار دارایی فکری فرابورس ایران، در گفتگویی از بازار دارایی فکری، صندوق های جسورانه و SME ها به عنوان راه کارهای فرابورس برای تامین مالی ایده های نوآورانه و جدید یاد کرد.

صندوق های جسورانه، ابزار کشف ایده های نوآورانه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از سنا، علی زند وکیلی، دبیر بازار دارایی فکری فرابورس ایران صندوق های جسورانه V.C را نوعی از سرمایه گذاری خطر پذیر خواند و اظهار داشت: یکی از اقسام سرمایه گذاری خصوصی، صندوق های جسورانه است.

    وی در خصوص سرمایه گذاری خصوصی در حوزه صندوق های جسورانه افزود: هنگامی که سرمایه گذاری به طور خصوصی با موضوع ایده ها انجام می شود، نام آن صندوق های جسورانه V.C می شود.

    بازار دارایی فکری، مسیری برای ورود ایده ها به فرابورس

    این مقام مسوول با اشاره به خدماتی که فرابورس برای ایده های نو در نظر گرفته است، گفت: در این زمینه نخست باید از بازار ایده های فکری نام برد. در بازار ایده های فکری، ایده هایی که ثبت شده و مشمول حقوق مالکیت فکری قرار گرفته اند، اعم از اختراعات و طرح های صنعتی، قابلیت اینکه بر روی تابلوی فرابورس قرار بگیرند و معامله شوند، وجود دارد.  

    V.C، ابزاری برای شناسایی ایده ها

    وی نوع دیگر را صندوق های جسورانه خواند و ابراز داشت: صندوق های جسورانه، ایده ها را شناسایی می کنند و الزاما این ایده ها ممکن است که ثبت اختراع نشده باشند، اما به عنوان یک ایده نوآورانه که درآمد خوبی می توان از آن متصور شد، در نظر گرفته می شوند.

    زندوکیلی با اشاره به یکی از کارکردهای صندوق های جسورانه در این خصوص گفت: صندوق های جسورانه در این مرحله به شناسایی ایده ها می پردازند و وارد تعامل با آنها می شوند و سپس قراردادی میان صاحب ایده و V.C منعقد می شود.

    وی در راستای حمایت حقوقی از صاحبان ایده ها تاکید کرد: مورد نخست در حمایت از مالکیت ایده این است که اگر مالکان ایده بتوانند تحت حقوق مالکیت فکری ایده خود را ثبت کنند، ایده آنها کاملا محفوظ می ماند. در حالت دوم که حالت قراردادی است، قراردادهایی مانند قرارداد عدم افشا میان v.cها و صاحبان ایده و طرح منعقد می شود. طی این قرارداد، حقوق معنوی صاحب ایده به V.C به طور موقت یا دایمی منتقل می شود.

    وی ادامه داد: سرمایه گذار با سرمایه خود ایده را توسعه می دهد و طبیعی است بخشی از سهام یا فروش این سهم را به سبب خدماتی که ارایه می دهد در اختیار خود قرار می دهد.

    دبیر بازار دارایی فکری فرابورس نوع سوم در تامین مالی را این گونه توصیف کرد: نوع سوم کرود فاندینگ (تامین مالی جمعی) است. در این روش ایده در  یک وب سایت گذاشته می شود و ویژگی های ایده و سرمایه مورد نیاز شرح داده می شود. افراد با توجه به شناختی که از آن ایده یا فرد ارائه دهنده آن دارند به چهار طریق به توسعه ایده ها کمک می کنند.

    وی نوع اول را اهدا خواند که بدون چشمداشت صورت می گیرد. نوع دوم پاداش است که به صورت پیش خرید محصول صورت می گیرد. نوع سوم وام است. (در این روش افراد مبلغی را در اختیار استارتاپ ها قرار می دهند و پس از مدتی که محصول فروخته شد وام خود را پس می گیرند). شیوه مشارکتی ، نوع چهارم است  که در این نوع افراد سرمایه گذاری می کنند و به میزان مشارکت خود در سود محصول شریک می شوند.

    زند وکیلی شیوه مشارکتی را برنامه بعدی شرکت فرابورس ایران در خصوص تامین مالی صندوق های جسورانه خواند و تاکید کرد: اکنون فرابورس با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار در حال اجرایی کردن شیوه مشارکتی است.

    بازار SME برخوردار از تابلوی ویژه دانش بنیان در فرابورس

    این مقام مسوول در خصوص بازار شرکت های کوچک و متوسط که دارای تابلو در فرابورس است اظهار داشت: بازار SME برخوردار از تابلوی ویژه دانش بنیان در فرابورس است که در این تابلو شرکت های کوچک و متوسطی شرایط مبتنی بر دانش یا ایده شکل گرفته است و توسعه پیدا کرده اند پس از احراز شرایط در این بازار پذیرش می شوند و طبیعی است که در این بازار بخشی از سهام خود را ارایه می کنند.

    برچسب ها