عصر خودرو

مدیرعامل تأمین سرمایه بانک مسکن خبر داد:

تامین مالی حمل‌ونقل جاده ای برای اولین بار توسط بخش خصوصی

عصر بازار- پس از راه اندازی بازار رهنی ثانویه، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن درصدد است تا برای اولین بار نسبت به طراحی و انتشار اوراق جعاله به منظور تامین مالی حمل و نقل جاده ای کشور اقدام کند.

تامین مالی حمل‌ونقل جاده ای برای اولین بار توسط بخش خصوصی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار »، محسن فاضلیان مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن با اعلام خبر بالا ادامه داد: هم اکنون پروژه های عمرانی فراوانی نیاز به تأمین مالی دارند که بودجه عمومی کشور، توان تزریق اعتبار به این گونه پروژه ها را ندارد. ممکن است عده ای تصور کنند که کشور، تازه به درآمدهای نفتی و گازی جدید دست یافته است. افتتاح مگاپروژه هایی مثل پارس جنوبی و بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی، امیدوارمان کرده. این در حالی است که به سبب تورم‌زایی تزریق پول نفت به اقتصاد، بعید است چنین درآمدهایی به پروژه های عمرانی و حتی سایر حوزه ها تخصیص داده شود.

    وی ادامه داد: در چنین شرایطی تعدادی از کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که برای تأمین مالی، راه های زیادی وجود دارد و یکی از آنها، شرکت های تأمین سرمایه هستند.

    فاضلیان با اشاره به شرایط نظام بانکی بیان کرد: در حال حاضر نیاز کشور در زمینه ایجاد و توسعه زیر ساخت‌ها بسیار بالا است. اما توانایی‌های مالی دولت پاسخگوی ایجاد این زیر ساخت‌ها نبوده و از طرفی صرف‌ نظر از وضعیت موجود که تنگنای سیستم بانکی، مانع از اعطای تسهیلات به میزان مورد نیاز شده است، عدم تطابق سر رسید میان منابع کوتاه‌ مدت بانکی و مصارف بلند مدت پروژه‌های کلان، تأمین مالی بلند مدت از طریق سیستم بانکی را به راهکار نامناسبی تبدیل کرده است.

    مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن تاکید کرد: اینجاست که نقش شرکت های تأمین سرمایه پر رنگ می شود. در واقع استفاده از ظرفیت بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه می‌تواند گزینۀ مناسبی برای تأمین مالی بخش زیرساخت باشد.

    فاضلیان در بررسی نقش شرکت‌های تأمین مالی در زمینه تأمین مالی پروژه ها اضافه کرد: علی رغم وجود ابزارهای مالی متنوع در بازار سرمایه ایران، تاکنون تأمین مالی بخش حمل و نقل جاده‌ای از طریق انتشار اوراق بهادار در بازار سرمایه ایران، اتفاق نیفتاده است. در طرح‌های حمل و نقل جاده‌ای، محدودیت در انتقال مالکیت دارایی، استفاده از ابزارهای موجود در بازار سرمایه را محدود ساخته است. از این رو، طراحی اوراق بهادارِ پروژه‌ محور، ضروری به نظر می‌رسد. بدین منظور ایجاد ابزار جدید، باعث ایجاد نوآوری و تنوع‌ بخشی در بازار سرمایه کشور شده و منجر به ایجاد تعادل در بازارهای مالی کشور (بازار پول و سرمایه) می‌شود.

    وی در ادامه کاربرد این گونه اوراق را مورد ارزیابی قرار داده و بیان کرد: بدیهی است اوراق بهادار جدید، حسب مورد برای تأمین مالی سایر بخش‌های پروژه محور مانند طرح‌های اکتشاف، تولید و بهره‌برداری میادین نفت و گاز نیز قابل استفاده خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه بانک مسکن در پایان اظهار کرد: از آنجا که ساز و کار مشارکت دولت و بخش خصوصی در احداث پروژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری، به روش‌های ساخت، بهره‌برداری و انتقال (BOT) و ساخت، انتقال، پرداخت اجاره به سرمایه‌گذار (BTL)، محدود است، طراحی ابزار جدید در قالب اوراق جعاله برای تأمین مالی این دو روش انجام شد. بعد از ارسال مدل عملیاتی و دستور العمل پیشنهادی برای سازمان بورس و اوراق بهادار و برگزاری جلسات و انجام مکاتبات لازم، موضوع در کمیتۀ تخصصی فقهی سازمان بورس برای تأیید فقهی الگو مطرح شده است.

    برچسب ها