عصر خودرو

کلاس آموزشی اجرای طرح قیمت تضمینی از سوی بورس کالا برگزار شد؛

شفافیت اطلاعات کشاورزان با راه اندازی یک سامانه جدید

عصر بازار- کلاس آموزشی توجیهی اجرای طرح قیمت تضمینی در استان کرمانشاه با حضور نماینده های دو استان کرمانشاه و کردستان برگزار شد.

شفافیت اطلاعات کشاورزان با راه اندازی یک سامانه جدید
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از بورس کالای ایران، در این کلاس آموزشی، سامانه اطلاعات کشاورزان به آنها معرفی و همچنین نحوه فرآینده معاملات گواهی سپرده کالایی و فیزیکی در بورس کالای ایران به کشاورزان آموزش داده شد.

    در سامانه اطلاعات کشاورزان، اطلاعات شناسایی، شماره حساب بانکی، سطح زیر کشت محصولات و همچنین پیش بینی تولید کشاورزان توسط کاربران مراکز خدمات کشاورزی وارد شده و پس از تایید مدیریت شهرستان و استان به بورس کالای ایران ارسال می شود. بورس کالا نیز در روند معاملات از این داده ها استفاده می کند و به این ترتیب در جریان عرضه ها، معاملات و همچنین پرداخت وجه معاملات به حساب کشاورزان مشکلی بروز نخواهد کرد. از طرفی وزارت جهاد کشاورزی نیز از اطلاعات کشاورزان برای پرداخت مابه التفات قیمت کشف شده در بورس با قیمت تضمینی استفاده خواهد کرد؛ به این ترتیب طی تعامل بورس کالای ایران و وزارت جهاد کشاورزی، این اطلاعات در اختیار این وزاتخانه قرار خواهد گرفت و در شناسایی کشاورزان و پیش برد اهداف اجرای سیاست های حمایتی  موثر خواهد بود.

    همچنین بورس کالا برای کشاورزان استان هایی که به شیوه گواهی سپرده محصولات را عرضه خواهند کرد، کد بورسی صادر می کند و از داده های سامانه اطلاعات کشاورزان برای تسویه معاملات استفاده خواهد کرد.

    گفتنی است علاوه بر معرفی سامانه اطلاعات کشاورزان در این کلاس آموزشی، فرآیند معاملات گواهی سپرده کالایی همچون چگونگی تحویل محصولات به انبارهای تحت پذیرش و نظارت بورس کالا و عرضه محصولات در بورس و همچنین نحوه معاملات فیزیکی و تحویل محصولات کشاورزان به شرکت پشتیبانی امور دام توضیحات کاملی ارائه شد.

    براساس این گزارش، از سال 95 طرح قیمت تضمینی جو و ذرت به طور رسمی جایگزین خرید تضمینی این دو محصول از سوی دولت شد که در سیاست قیمت تضمینی، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند محصولات خود را به جای فروش به دولت، در بورس کالای ایران عرضه کنند و در صورت کاهش قیمت بورس نسبت به قیمت تضمینی اعلام‌شده از سوی دولت، مابه‌التفاوت آن توسط دولت به تولیدکنندگان پرداخت می‌گردد. با اجرای این طرح، کشاورزان به سرعت به بیش از 70 درصد پول محصول خود می رسند و 30 در مابقی نیز از سوی دولت ظرف مدت کوتاهی به حساب آنها واریز می شود. علاوه بر این در جریان اجرای طرح قیمت تضمینی، هزینه های دولت کاسته می شود، اطلاعات کشاورزان و حجم تولیدات شفاف می شود و با کاهش میزان واسطه گری در بازار محصولات کشاورزی، قیمت محصولات منصفانه و به صورت شفاف کشف می شود.

    لازم به ذکر است، دوره های آموزشی اجرای طرح قیمت تضمینی تاکنون در تهران، البرز، خوزستان، فارس، ایلام، چهارمحال و بختیاری، قم، اصفهان و کردستان و کرمانشاه برگزار شده است.

    برچسب ها