عصر خودرو

معاون وزیر صنعت ویتنام:

توافقنامه تجارت ترجیحی با ایران در حال بررسی است

عصر بازار- 'کائو کوک هانگ' معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام در دیدار 'غلامحسین شافعی' رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از بررسی توافقنامه تجارت ترجیحی با کشورمان خبرداد و اظهار امیدواری کرد این توافقنامه به توسعه و افزایش حجم مبادله تجاری دو طرف کمک کند.

توافقنامه تجارت ترجیحی با ایران در حال بررسی است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام روز پنجشنبه در دیدار با رئیس اتاق ایران و هیات همراه به سفر 7 ماه پیش هیات ایرانی به هانوی و دیدارهای روسای جمهوری دو کشور اشاره کرد و گفت: بعد از این دیدارها وظایف ما به دلیل پیگیری کارهای عملیاتی سنگین‌تر شده است.
    وی گفت: سطح مبادلات تجاری 100 میلیون دلاری سال 2016 میان ایران و ویتنام مناسب نیست و هدف ما در آینده نزدیک، افزایش حجم مبادلات دوجانبه به 2 میلیارد دلار است.
    معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام افزود: همان طور که رئیس جمهور ایران هم تاکید داشته ‌اند، ظرفیت میان دو کشور برای توسعه روابط اقتصادی حتی بیش از 2 میلیارد دلار است.
    'کائو کوک هانگ' از ایران به عنوان اقتصاد بزرگ خاورمیانه است یاد کرد و گفت که ویتنام قطب شیلات و کشاورزی جنوب شرق آسیا است و دو کشور در مدت زمان کم می‌ توانند سطح مبادلات را افزایش دهند.
    وی با تاکید بر روابط چندجانبه همچنین خواستار سرمایه‌ گذاری ایران در ویتنام شد و گفت که با افزایش حجم روابط تجاری می ‌توانیم به بازار بزرگ منطقه تبدیل شویم.
    معاون وزیر صنعت و تجارت ویتنام همچنین اقتصادهای دو کشور را مکمل یکدیگر دانست و گفت: ما فرصت‌های توسعه همکاری بسیاری داریم و باید چارچوب‌ های حقوقی برای توسعه همکاری تجاری را آماده کرده و توافقنامه‌ تجارت ترجیحی را امضا کنیم.
    وی در خصوص توافقنامه تجارت ترجیحی پیشنهادی ایران، گفت: دولت ویتنام به وزارت صنعت و تجارت دستور توسعه همکاری داده و ما به طور جدی در حال بررسی نحوه همکاری دو جانبه هستیم و به زودی بررسی‌ها در مورد موضوع تجارت ترجیحی نهایی شده و پاسخ مناسبی خواهیم داد.
    وی اظهار امیدواری کرد این توافقنامه به توسعه و افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور کمک کند.
    'غلامحسین شافعی' رئیس اتاق ایران نیز در این دیدار، سفر کنونی فعالان بخش خصوصی کشورمان را به هانوی را در راستای توافق روسای جمهوری ایران و ویتنام برای تبادل هیات ‌های تجاری بین دو کشور دانست.
    وی با اشاره به افزایش 22 درصدی حجم مبادلات اقتصادی میان ایران و ویتنام، گفت: سفرهای روسای جمهوری دو کشور، نقطه عطفی در روابط اقتصادی ایران و ویتنام بود و اکنون شاهد ارتقای روابط اقتصادی- تجاری میان دو کشور هستیم.
    رئیس اتاق ایران به ظرفیت‌های بالای اقتصادی دو کشور اشاره کرد و گفت: ظرفیت اقتصادی ایران و ویتنام بسیار بالاست و رقم‌ های موجود راضی کننده نیست.
    وی گفت که وزارت صنعت و تجارت ویتنام می ‌تواند مهمترین اثرگذاری را در تسهیل روابط اقتصادی بین دو کشور داشته باشد.
    شافعی همچنین به حضور 5 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در هیات اتاق ایران در سفر به هانوی اشاره کرد و این همراهی را نشانه اهمیت افزایش روابط تجاری ایران با ویتنام و حمایت مجلس ایران از این تصمیم دانست.
    حمیدرضا فولادگر، محمدمهدی مفتح، اسدالله قره‌ خانی، حسین امیری خامکانی و ولی ملکی نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعضای هیات پارلمانی ایران هستند که در هانوی به سر می برند.
    وی همچنین برقراری روابط بانکی میان ایران و ویتنام را ضروری دانست و گفت که در جریان سفر دکتر روحانی رئیس‌ جمهوری ایران به ویتنام، تفاهم نامه ‌ای بین بانک‌ های مرکزی دو کشور امضا شد و قرار شد کمیته مشترک همکاری بین بانک‌ های مرکزی ایران و ویتنام تشکیل شود.
    رئیس اتاق ایران گفت که بانک مرکزی ایران، در این مورد پیگیری زیادی انجام داده اما پاسخ مورد انتظار هنوز دریافت نشده است.
    وی از وزارت صنعت و تجارت ویتنام خواست برای به سرانجام رسیدن این موضوع وارد عمل شود.
    شافعی در خصوص موافقت‌نامه تجارت ترجیحی دو کشور نیز گفت: پیش از این مذاکراتی انجام شده و متن پیشنهادی ایران برای موافقت ‌نامه تجارت ترجیحی با ویتنام تهیه شده و ارسال شده است. امیدواریم هرچه زودتر بتوانیم به این توافق جامه عمل بپوشانیم.
    به گفته وی، ایران به ویتنام فقط نگاه روابط دوجانبه اقتصادی ندارد بلکه ویتنام را دروازه ورود به بازار آ.سه.‌آن می‌ داند و از این نظر ارتقای روابط دو کشور بسیار بااهمیت است.
    شافعی با اشاره به تعاملات اقتصادی دو کشور، گفت: براساس بررسی‌ های انجام شده در ایران، کیفیت برنج ویتنام برای ذائقه ایرانی بهتر از برنج هندوستان است و به یقین در آینده به این مورد توجه خواهیم کرد تا بتوانیم این محصول را بیشتر از ویتنام تهیه کنیم.
    وی در خصوص مبادله محصولات کشاورزی نیز گفت: باید موافقتنامه ‌هایی بین دو کشور امضا شود تا استانداردهای دو طرف مورد توجه قرار گیرد.
    رئیس اتاق ایران در پایان از برنامه این اتاق برای تشکیل اتاق مشترک ایران و ویتنام خبر داد و گفت که تشکیل این اتاق مراحل پایانی خود را طی می‌ کند.
    وی از همتای ویتنامی خود خواست روند تشکیل اتاق مشترک در هانوی نیز از سوی اتاق بازرگانی ویتنام دنبال شود تا هرچه سریع‌ تر هدف ارتقای مبادلات تجاری تا مرز 2 میلیارد دلار محقق شود.
    رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و هیات همراه روز پنجشنبه در هانوی با 'چان دای گوآنگ' رئیس جمهوری ویتنام نیز دیدار و گفت وگو کرد.
    هیات ایرانی امروز جمعه به شهر 'هوش مین' سفر کرده است تا در نشست مشترک با بازرگانان این شهر ویتنام شرکت کند.

    برچسب ها