عصر خودرو

آخرین تلاش های مسئولان بانکی در خاک آمریکا

عصر بازار- تنها یک روز مانده تا در واشنگتن آمریکا تریبونی برای ایران به وجود آید تا هیأت اعزامی از بانک مرکزی ایران برای گشایش‌های نظام بانکی و پایان دادن به شیطنت‌های طرف مقابل در برجام قدمی بردارد.

آخرین تلاش های مسئولان بانکی در خاک آمریکا
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از باشگاه خبرنگاران، پیمان قربانی معاون اقتصادی و غلامعلی کامیاب معاون ارزی بانک مرکزی برای شرکت در اجلاس بهاره صندوق بین‌ا‌لمللی پول، دوشنبه 29 فروردین به آمریکا سفر کردند.

    نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و گروه بانک جهانی همه ساله در دو نوبت و با حضور رؤسای کل بانکهای مرکزی و وزرای اقتصادی و دارایی کشورهای عضو برگزار می‌شود.

    امسال اجلاس بهار در روزهای 21 تا 23 آوریل 2017 (1تا3 اردیبهشت96) در واشنگتن برگزار می‌شود.

    در این اجلاس نشستهایی از جمله میزگردهای اقتصادی با حضور مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به منظور رسیدن به تعاملات جهانی در خصوص مسائل اقتصادی جهان بین‌ بانکهای مرکزی توافقاتی صورت می‌گیرد.

    حضور مقامات بانکی و اقتصادی کشورها در این اجلاس فرصت مناسبی را فراهم نیز می‌آورد تا ملاقاتهایی میان رؤسای کل و سایر اعضای هیأتهای اعزامی از کشورهای مختلف در راستای افزایش ارتباط و همکاری‌های بانکی و اقتصادی فی‌مابین انجام شود.

    همچنین کشورهای عضو به علت پرداخت حق عضویت می‌توانند در شرایط خاص و تعیین شده وامهایی را از صندوق بین‌المللی پول اخذ کنند.

    حدود 189 کشور عضو صندوق بین‌المللی پول هستند و مهمترین موضوع دستاوردهای حاصل از حضور در این اجلاس است.

    در این گزارش از دید کارشناسی به بررسی فرصت به دست آمده برای ایران در جهت رفع چالش‌های نظام بانکی در سطح جهانی در اجلاس بهاره نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و گروه بانک جهانی می‌پردازیم.

    محمدرضا غفوری کارشناس نظام بانکداری در گفتگو با خبرنگار بورس،بانک و بیمه در این باره می‌گوید: حضور هیأت ایرانی در اجلاس بهاره نشست مشترک صندوق بین‌المللی پول و گروه بانک جهانی بهترین فرصت است تا موضوع سنگ‌اندازی و شیطنت طرف مقابل در اجرای کامل برجام را در سطح جامعه جهانی مطرح کنیم.

    وی ادامه داد: با توجه به اینکه تعهدات برجام دو طرفه و در سطح بین‌الملل صورت گرفته  طرف ایرانی به طور کامل تمام تعهدات خود را انجام داده هیأت اعزامی از بانک مرکزی ایران می‌توانند با مطرح کردن این موضوع در اجلاس فوق اعضای صندوق بین‌المللی پول را متقاعد سازند و بدعهدی‌های طرف مقابل را به یک خاستگاه بین‌المللی تبدیل کنند.

    این کارشناس نظام بانکداری گفت: صندوق بین‌المللی پول به عنوان نهاد رسمی عالی‌رتبه در حوزه مالی و تعاملات بانکی می‌تواند در تغییر رویه بد‌عهدی‌های طرف مقابل تأثیرگذار باشد . حضور در این نشست بهترین تریبون است تا جلوی سنگ‌اندازی‌های طرف مقابل در تعاملات بانکی ایران گرفته شود.

    غفوری با بیان اینکه یکی از اساسی ترین بحث‌های تحریم موضوع تعاملات بین‌المللی و مالی است در اهمیت این موضوع افزود: تبادلات و تجارت بین‌المللی،‌ صادرات و واردات کالا و تعاملات اقتصادی هر کشوری ریشه در تعاملات بانکی دارد به همین دلیل رفع چالش‌های نظام بانکی در سطح جامعه جهانی برای ما بسیار حائز اهمیت است.

    وی ادامه داد: البته بماند که طی 8 الی 9 سال گذشته به علت تغییرات ساختاری نظام مالی جهانی در جهت مبارزه با پولشویی و رسیدن به شفافیت مالی که امروزه در تعاملات بین‌المللی یک اصل است ما هنوز درگیریم.

    این کارشناس نظام بانکداری ادامه داد: البته در حال آماده‌سازی زیر ساختهای بانکی خود مطابق با سیستم مالی جهانی هستیم ولی اگر شیطنت‌های طرف مقابل در مرتفع شدن نقل و انتقالات مالی به اتمام نرسد این اصلاح ساختار چندان کمک کننده نخواهد بود.

    غفوری با تأکید بر اینکه مطرح شدن این موضوع به عنوان حق مسلم و صحیح جامعه اقتصادی ایران محسوب می‌شود، گفت: اگر مشکل تبادلات مالی ما با جامعه جهانی حل نشود قطع به یقین برای کمک به تولید کشور، افزایش درآمدها و اشتغال زایی با مشکل مواجه خواهیم شد، بنابراین  متقاعد ساختن اعضای صندوق بین‌المللی پول از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هیأت ایرانی باید از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشد.

    برچسب ها