عصر خودرو

عمده بازارهای صادراتی ایران در کدام نقطه جهان است؟

عصر بازار- برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد ۶۳.۸ درصد از کالاهای صادراتی از ایران به مقصد ۵ کشوری که شرکای عمده تجاری ایران محسوب می شوند، بارگیری شده است

عمده بازارهای صادراتی ایران در کدام نقطه جهان است؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از خبرآنلاین، برآوردهای صورت گرفته نشان می دهد 63.8 درصد از کالاهای صادراتی از ایران به مقصد 5 کشوری که شرکای عمده تجاری ایران محسوب می شوند، بارگیری شده است.
    چین ، اولین شریک تجاری ایران به تنهایی در این دوره زمانی 19.7 درصد از کالاهای صادراتی ایران را خریداری کرده است.
    بر این اساس امارات متحده عربی و عراق ، شرکای دوم و سوم ایران نیز در این مقطع زمانی به ترتیب 16.93 و عراق 13.91 درصد از بازار کالاهای صادراتی ایران را در خود جای داده اند.
    ترکیه و کره نیز دیگر شرکای تجاری ایران در حوزه خرید کالاهای ایرانی در این مقطع زمانی 7.39 درصد و 6.55 درصد از کالاهای ایرانی را در سال 1395 خریداری کردند.

    بررسی ترکیب شرکای تجاری ایران در حوزه صادرات نشان دهنده تمرکز بازارهای صادراتی ایران در آسیاست هر چند این وضعیت در سال های اخیر بهبود یافته و ایران توانسته است در بازارهایی جز بازار کشورهای آسیایی حضور یابد اما پیش تر اتاق بازرگانی ایران مهمترین برنامه خود را افزایش حوزه نفوذ کالاهای ایرانی اعلام کرده بود.

    ایران در سال گذشته 42 میلیارد و 930 میلیون دلار کالا صادر کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی برابر با 3.54 درصد را نشان می دهد. برنامه‌ریزی برای افزایش توان صادراتی ایران در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است . تقویت بنیان های تولیدی در ایران نیز با هدفگذاری بازارهای جهانی در دستور کار است . افزایش توان رقابتی در حوزه تولید می تواند رشد صادرات غیر نفتی را فراهم آورده و شرایطی را برای کاهش حجم وابستگی به نفت مهیا نماید .

    در سال 1394 دولت یازدهم موفق شد پس از گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی ایران کارنامه تجارت خارجی کشور را با تراز بازرگانی مثبت به پایان برساند و در سال 1394 در حالی که 41 میلیارد و 490 میلیون دلار انواع کالا به کشورمان وارد شده بود اما در مقابل 42 میلیارد و 414 میلیون دلار انواع کالای غیرنفتی از ایران به سایر کشورها صادر شد.
    اما در این میان سال 1395 را می‌توان دومین سال متولی قلمداد کرد که تراز تجاری کشور مثبت شد. در سال 1395 صادرات غیرنفتی ایران به 43 میلیارد و 930 میلیون دلار رسید و این در حالی است که در این مدت 43 میلیارد و 684 میلیون دلار انواع کالا وارد کشور شد و با توجه به ارقام یادشده در این مدت مازاد تراز تجاری کشورمان به 246 میلیون دلار رسید.

    برچسب ها