عصر خودرو

نماینده اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در ایران اعلام کرد

سهم ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از مبادلات تجاری ۲.۲ میلیارد دلاری با روسیه

عصر بازار- نماینده اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در ایران گفت حجم مبادلات تجاری ایران و روسیه در سال ۲۰۱۶ در مقایسه با سال پیش از آن، به لطف رفع موانع تجاری، ۷۰ درصد افزایش یافته و ایران تنها ۳۰۰ میلیون دلار مواد خوراکی به روسیه صادر کرده است.

سهم ۵۰۰ میلیون دلاری ایران از مبادلات تجاری ۲.۲ میلیارد دلاری با روسیه
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از فارس، الکساندر ماکسیموف، نماینده اتاق بازرگانی و صنعت روسیه در ایران به اسپوتنیک گفت روابط تجاری ایران و روسیه پس از اینکه در سال 2016 تقریبا 2 برابر شد، امسال نیز قرار است افزایش یابد.

    ماکسیموف توضیح داد حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال 2016 در مقایسه با سال پیش از آن، به لطف رفع موانع تجاری، 70 درصد افزایش یافت.

    ارزش مبادلات دوجانبه ایران و روسیه در سال گذشته به 2.2 میلیارد دلار رسید که بیشتر آن شامل صادرات ماشین‌آلات، تجهیزات، بخش حمل و نقل، مواد غذایی و فلزات روسیه به ایران بوده است. صادرات مواد غذایی ایران به روسیه تنها 0.3 میلیارد دلار (300 میلیون دلار) از این تراز تجاری را به خود اختصاص داده است.

    ماکسیموف تصریح کرد: «ما فکر می‌کنیم که افزایش مبادلات تجاری به بهبود روابط دوجانبه میان کشورهایمان و علاقمندی در حال شد تجار روس و ایرانی برای انجام فعالیت‌های تجاری مشترک مرتبط است. بعلاوه، دو کشور با گشایش بانک‌های اختصاصی، همکاری‌های مشترک، مناطق آزاد تجاری، مناطق آزادی اقتصادی، احیای ارتباطات حمل و نقل و معرفی قوانین جدید نظیر ایجاد «کریدورهای سبز» و تسهیل رژیم دریافت ویزا، در حال ایجاد شرایط تجاری لازم هستند.»

    صادرات ماشین‌آلات روسی به ایران در ماه ژانویه 7 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 7 درصد و صادرات کالاهای با فناوری بالا 3.7 درصد رشد داشته است.اتاق بازرگانی و صنعت روسیه تمایل دارد به افزایش همکاری‌ها با ایران ادامه دهد. برای این منظور، خواهان اتخاذ قوانینی از سوی ایران برای تسهیل هرچه بیشتر مبادلات تجاری دوجانبه نظیر تسهیل مقررات گمرکی است.

    «در سال 2017، افزایش شدیدی در بخش‌های ذکر شده در بالا به علت امضای قراردادها در بخش حمل و نقل (برای احداث جاده‌ها و پل‌ها)، در بخش نفت و پالایش برای تجهیزات با فناوری بالا نظیر تجهیزاتی و قراردادهای جدید برای نوسازی تجهیزات هوایی و ریلی و سیستم‌های انرژی اتفاق افتاد.»

    «حجم مبادلات تجاری می‌تواند بدون مداخله بیشتری دولتی افزایش یابد، با این حال، بسیار اهمیت دارد که ایران تعرفه‌های گمرکی را کاهش دهد و موانع غیرتعرفه‌ای نظیر الزام به کسب گواهینامه‌های بیشتر و محدودیت‌های واردات گندم روسیه که سبب کاهش شدید حجم صادرات این کشور به ایران در سال 2016 شد، را برطرف کند.»

    ماکسیموف ادامه داد یک سری پروژه‌ها برنامه ریزی شده است که مبادلات تجاری را در بخش حمل و نقل و انرژی بیشتر افزایش خواهد داد.

    برچسب ها