عصر خودرو

رشد مصرف انرژی در آسیا کند شد

عصر بازار- مصرف سوخت در بزرگترین اقتصادهای آسیا پس از سال ها رشد انفجاری، در حال کاهش است و این مسئله تلاش های اوپک و غیراوپکی ها برای کاهش عرضه و مهار مازاد عرضه را تضعیف می کند.

رشد مصرف انرژی در آسیا کند شد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از تسنیم، مصرف سوخت در بزرگترین اقتصادهای آسیا پس از سال ها رشد انفجاری، در حال کاهش است و این مسئله تلاش های اوپک و غیراوپکی ها برای کاهش عرضه و مهار مازاد عرضه را تضعیف می کند.

    آسیا که بیش از یک سوم نفت عرضه شده در جهان را مصرف می کند، یکی از بزرگترین و رو به رشد ترین مناطق جهان از نظر مصرف نفت است و عطش سیری ناپذیر این منطقه برای انرژی در طی سال های گذشته، یکی از عوامل رشد قیمت نفت بوده است.

    اکنون برخی می گویند این تصویر همواره رو به رشد از میزان تقاضا برای انرژی در آسیا در حال تضعیف شدن است.

    مت استنلی، یک دلال نفتی در موسسه فریت اینوستور سرویسز در دوبی گفت: «نشانه ها از تقاضای رو به رشد درست آنطور که به نظر می رسد نیستند. رشد تقاضا برای نفت در چین به پایین ترین رقم خود در طی 3 سال گذشته رسیده و تقاضای ژاپن برای نفت نیز کاهش داشته است.»

    با توجه به وجود مقادیر بالای نفت موجود برای خریداران عربستان در ماه جاری میلادی، قیمت نفت خام خود برای ماه می را در بازار آسیا 30 سنت نسبت به ماه آوریل کاهش داده و 45 سنت کمتر از شاخص عمان/دوبی تعیین کرده است.

    نشانه های اشباع بازار انرژی آسیا در سایر نقاط اقتصاد این منطقه نیز مشهود است. صادرات بنزین چین در ماه فوریه به دومین رقم بالای ماهیانه خود رسیده، زیرا پالایشگاه های این کشور برای فروش فرآورده های تولید خود به صادرات به دیگر بازارهای آسیا روی آورده اند.

    حتی در هند نیز که اغلب از آن به عنوان موتور محرکه آینده رشد مصرف انرژی جهان یاد می شود، میزان مصرف سوخت در ماه مارس 0.6 درصد نسبت به مدت مشابه یک سال پیش کاهش داشته است.

    سوکریت ویجایاکار، مدیر موسسه مشورتی تریفکتا گفت: «احتمالا دلیل کاهش تقاضا برای سوخت در هند ناشی از تاثیرات از رده خارج کردن اسکناس های درشت بوده است.»

    برچسب ها