عصر خودرو

معامله‌گران فلز زرد در انتظار هفته جدید هستند

حمایت همه جانبه از طلا

عصر بازار- فلز زرد روزهای خوبی را سپری می‌کند. اونس طلا که در پایان اولین فصل سال ۲۰۱۷ روی بهای ۱۲۴۹ دلار ایستاده بود، در اولین هفته آوریل تا بهای ۱۲۵۴ دلار رشد کرد و در هفته دوم تا قیمت ۱۲۸۸ دلار خیز گرفت.

حمایت همه جانبه از طلا
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر بازار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد حدودا نیم درصدی هفته اول و رشد حدودا 3 درصدی هفته دوم فصل دوم، رشد نیمه اول ماه چهارم را به بیشتر از 3 درصد رساند تا حمایت فنی از طلا ادامه داشته باشد. همزمان با بهبود چهره فنی اونس، اخبار سیاسی نیز به نفع طلا کار می‌کنند. حمله آمریکا به سوریه و تنش شدید میان آمریکا و کره شمالی و همچنین نزدیک شدن به تاریخ انتخابات فرانسه همگی نااطمینانی‌ها را افزایش داده‌اند. به این ترتیب، نظرسنجی‌ها هم حامی افزایش ارزش فلز زرد هستند. آخرین نظرسنجی‌های کیتکو از کارشناسان حرفه‌ای و سرمایه‌گذاران خرد نشان می‌دهد که سه چهارم هر دو گروه معتقد به رشد قیمت طلا در هفته جدید کاری هستند. پیش از آغاز هفته سوم، مرور روند و رویدادهای هفته دوم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

     

    شروع آرام

    طلا هفته را با نوسان آغاز کرد، اما در نخستین روز کاری شاهد ثبات قیمت نهایی بود. اونس طلا روز دوشنبه روی قیمت جمعه پیش از آن یعنی 1254 دلار ماند. روز دوشنبه، اونس طلا ابتدا تحت‌فشار سودگیری معامله‌گران تا بهای 1246 دلار افت کرد، اما بعد توانست افت خود را جبران کند. با افت قیمت‌ها، خریدها افزایش یافت و قدرت فنی ناشی از رشدهای اخیر خودنمایی کرد. عصر دوشنبه، افت شاخص‌های دلار و سهام آمریکا هم به نفع فلز زرد کار کرد. بازارهای سهام جهان نگران تبعات تنش‌های تازه ژئوپلیتیک بودند و این امر آنها را کاهشی کرد، کاهشی که روز سه‌شنبه نیز ادامه داشت. دولت دونالد ترامپ نه‌تنها روز جمعه به یک پایگاه هوایی سوریه، 59 موشک شلیک کرد، بلکه ناوهایی را نیز برای مانور نظامی با کره‌جنوبی به منطقه اعزام کرده است. همچنین کره‌شمالی اعلام کرده که آماده جنگ است. دیگر خبر مهم روز دوشنبه سخنرانی رئیس فدرال‌رزرو بود که اواخر روز، اثر تحولات ژئوپلیتیک را خنثی کرد.

    جهش تا اوج

    روز سه‌شنبه، روز کاملا متفاوتی بود. اونس طلا در این روز با 20 دلار جهش به اوج 5 ماهه 1274دلار رسید. جهش این روز طلا مهم‌ترین نشانه توجه بازارهای جهانی به تحولات تازه ژئوپلیتیک بود. حمله آمریکا به سوریه که احتمال گسترده‌تر شدن دخالت ایالات‌متحده را در سوریه مطرح کرده و تحرکات ناوهای آمریکا در شبه‌جزیره کره؛ دو جبهه مهم نااطمینانی‌های سیاسی بودند- و هستند- که خرید دارایی‌های امن را افزایش دادند. اونس که روز دوشنبه با همه نوسان‌ها روی همان قیمت روز کاری قبل مانده بود، سه‌شنبه به‌شدت از سوی خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن تقویت شد.همزمان افت شاخص دلار تحت‌تاثیر رشد ارزش ین - که آن هم از پناهگاه‌های سرمایه است - نیز به نفع طلا کار کرد. شاخص دلار که دوشنبه روی عدد 02/ 101 واحد ایستاده بود، سه‌شنبه تا عدد 71/ 100 واحد افت کرد. دیگر عامل خارجی مهم در بازار فلزهای گرانبها یعنی بهای نفت‌خام هم سه‌شنبه با رفتن به اوج 4هفته‌ای کمک زیادی به طلا کرد.

     

    توقف روی قله

    تحولات جهانی، روز چهارشنبه نیز بهای اونس را تا قیمت 1287 دلار بالا برد. رشد روز چهارشنبه بهای اونس که این کالاهای گرانبها را روی اوج 5 ماهه نگه داشت باز هم ناشی از افزایش خرید طلا به‌عنوان سرمایه امن و همچنین شدت گرفتن خریدهای فنی بود. مانند روزهای قبل، تحولات ژئوپلیتیک باعث محبوب‌تر شدن طلا شد و از سوی دیگر،‌ ادامه روند رشد، تحلیل‌های فنی را به نفع طلا نگه داشت. روز چهارشنبه عمده نگاه معامله‌گران متوجه تشدید تنش‌ها میان ایالات‌متحده و کره‌شمالی بود. با حرکت ناوهای آمریکایی به‌سوی شبه‌جزیره کره و تهدید کره شمالی به حمله اتمی به آمریکا، دونالد ترامپ توییت کرد که «کره شمالی به دنبال دردسر است.» چهارشنبه مقام‌های آمریکا و روسیه هم درباره سوریه دیدار کردند که کم‌تنش نبود. رشد سیاسی طلا در روز چهارشنبه در حالی صورت پذیرفت که رشد شاخص دلار به ضرر طلا عمل می‌کرد. شاخص دلار چهارشنبه تا عدد 78/ 100 واحد رشد کرد. همزمان، بهای نفت خام کمی کاهش پیدا کرد، اما نزدیک اوج 5 هفته‌ای ماند.

    ادامه امید

    اونس روز پنج‌شنبه عمدتا پیرامون مرز 1285 دلار نوسان داشت و دست آخر یک دلار رشد را تجربه کرد و به قیمت 1288 دلار رسید. خریدهای سیاسی و فنی در این روز نیز ادامه داشت، اما سودگیری دسته‌ای از معامله‌گران باعث شد اونس رشد قابل‌توجهی را تجربه نکند. فروش طلا برای کسب سود از اوج حدودا 5 ماهه در این روز چنان بود که افت شدید شاخص دلار هم موجب جهش طلا نشد. شاخص دلار در چهارمین روز کاری هفته گذشته تا عدد 56/ 100 واحد پایین آمد.پنج‌شنبه نیز اخبار مهمی در حوزه روابط بین‌الملل داشت. دیگر خبری که در این روز مورد بحث بود، مصاحبه روز چهارشنبه «وال استریت‌ژورنال» با رئیس‌جمهوری آمریکا بود. تاکید دوباره ترامپ بر اینکه دلار بیش از حد قوی است باعث افت ارزش پول ایالات‌متحده و فراهم آمدن شرایط رشد برای طلا، اوراق بهادار آمریکا و افت بازارهای سهام شد. نفت خام نیز پنج‌شنبه اندکی افت کرد.

     

    روز تعطیل

    عمده بازارهای غربی روز جمعه به مناسبت «جمعه نیک» (گرامیداشت روز مصلوب‌شدن حضرت مسیح) تعطیل بودند تا اثرگذاری تحولات ژئوپلیتیک در بازارها برای یک روز متوقف شود. با توجه به آرایش جنگی کره‌جنوبی و ادامه تحرکات ناوهای آمریکا در شبه‌جزیره کره می‌توان گفت بازارها در صورت فعال بودن باز هم به تحولات ژئوپلیتیک واکنش نشان می‌دادند.اگر تا روز دوشنبه که هفته جدید بازارهای جهانی آغاز می‌شود، تنش‌های شبه‌جزیره کره آرام نگیرد، باید در انتظار رشد بیشتر قیمت طلا و فشار بیشتر بر بازارهای سهام بود. با ماندن قیمت طلا نزدیک بهای 1290 دلار، بهترین هفته‌ فلز‌زرد در حدود یک سال ثبت شد. علاوه‌بر تنش‌های ژئوپلیتیک و تحلیل‌های فنی، انتشار داده‌های بد از اقتصاد آمریکا در روز جمعه نیز ممکن است دوشنبه بازارها را متاثر کند.

    برچسب ها