عصر خودرو

هدف‌گذاری عربستان، عراق و کویت برای نفت بشکه‌ای ۶۰ دلار

عصر بازار- سه کشور عربستان، عراق و کویت برای افزایش قیمت نفت به بشکه ای ۶۰ دلار هدف گذاری کرده اند.

هدف‌گذاری عربستان، عراق و کویت برای نفت بشکه‌ای ۶۰ دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، مقامات سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) اعلام کردند، این سه کشور بزرگ تولید کننده نفت بدون افزایش سطح تولیداتشان قصد دارند با بالا بردن قیمت نفت به اقتصاد خود کمک کنند.

    این سه کشور معتقدند که افزایش قیمت نفت به بشکه ای 60 دلار می تواند موجب تقویت اقتصاد آنها و همچنین افزایش سرمایه گذاری ها در بخش انرژی و صنعت شود.

    عربستان، عراق و کویت پیش از این افزایش قیمت نفت به بشکه ای 55 دلار را هدف قرار داده بودند که با کاهش 1,2 میلیون بشکه در روز تولید نفت اوپک، تا حد زیادی به آن دست یافته اند.

    اعضای اوپک اعلام کرده اند که در نشست روز 25 مه این سازمان در وین، کاهش تولید نفت را به مدت شش ماه دیگر تمدید خواهند کرد.

    جبار العیبی وزیر نفت عراق در این خصوص گفته است: عراق خواهان افزایش قیمت نفت به بشکه ای 60 دلار است.

    منابع آگاه دیگری هم از هدف گذاری مشابه عربستان و کویت خبر داده اند.

    بنابراین گزارش، قیمت ایده آل نفت برای اعضای اوپک تا حدی نمادین است چراکه متغیرهای غیر قابل پیش بینی بسیاری از میزان تقاضای نفت خام چین گرفته تا اختلالات عرضه در لیبی و پیشرفت های فن آوری حفاری نفت در آمریکا روی آن تأثیر می گذارد. در همین راستا علی النعیمی وزیر نفت عربستان در سال 2013، قیمت بشکه ای 100 دلار را برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان نفت منطقی دانسته بود در حالیکه یک سال بعد قیمت نفت به شدت سقوط کرد.

    با وجود این قیمت های هدف گذاری شده از سوی اعضای اوپک نشان می دهند که این کشور چقدر نسبت به استفاده از قدرت تولید خود برای اثرگذاری بر بازار جدی هستند. این کشورها در حال حاضر نسبت به سال های گذشته رضایت بیشتری از توافق بر سر میزان تولیدات خود دارند به طوریکه تقریبا تمامی آنها به تعهداتشان برای کاهش تولید نفت عمل کرده اند.

    سه کشور عربستان، عراق و کویت اگرچه همیشه سیاست های یکسانی در رابطه با نفت نداشته اند اما بیش از نیمی از مجموع تولید نفت اوپک را در اختیار دارند.

    کویت برای ثبات اقتصادی خود که بعد از کاهش قیمت نفت آسیب دیده است، به این افزایش قیمت نیاز دارد. عراق به دنبال درآمد بیشتر برای تأمین هزینه های مبارزه با داعش است در حالیکه عربستان نیز در آستانه عرضه عمومی سهام شرکت نفت آرامکو، می خواهد قیمت نفت افزایش و ثبات پیدا کند.

    برچسب ها