عصر خودرو

رابطه عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا با رشد تولید در کشور

عصر بازار: به گفته رییس اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنعت پلاستیک کشور، آمارهای تولید و توزیع محصولات پتروشیمی از سال ۸۸ تاکنون به وضوح نشان می دهد هر زمان عمده محصولات در بورس کالا معامله شده است، آمار تولید مواد پلیمری در کشور رشد کرده است.

رابطه عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا با رشد تولید در کشور
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، نصرالله رضازاده - رییس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک کشور - درباره بحث اختیاری شدن عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران گفت: اینکه عنوان می شود عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران به دلیل مشکلات صنایع پایین دستی در تامین مواد مورد نیازشان باید اختیاری شود، کاملا بهانه بوده چراکه اوضاع صنایع پایین دستی و تولید کشورمان به دلیل عرضه های خارج از بورس پتروشیمی ها به این روز افتاده است به طوریکه اگر کل محموله ها در بورس عرضه شود، شاهد شکوفایی تولید در صنعت پلاستیک خواهیم بود.

    رییس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تامین نیاز صنعت پلاستیک کشور گفت: براساس آمارهای رسمی و موجود، از سال 1388 و با سیاستهای کارگروه تنظیم بازار و عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالای ایران ، جهش زیادی در تولید مواد پلیمری به عنوان محصولاتی راهبردی به وجود آمد و میزان تولیدات ما از یک میلیون و 600 هزار تن در سال 1388 به بیش از سه میلیون و 600 هزار تن در سال 1392 رسید و 450 هزار فرصت شغلی جدید در کشور بوجود آمد.

    رضازاده اظهار کرد: به این ترتیب با عرضه مستمر مواد پتروشیمی در بورس کالا و خرید منظم صنایع پایین دستی، تولید کشور افزایش یافت و این روند مطلوب تا جایی پیش رفت که بخش خصوصی سرمایه گذاری سنگینی برای تولید 16 میلیون تن محصول انجام داد اما متاسفانه به خاطر برخی سیاستها از جمله ایجاد شرایط برای عرضه خارج از بورس پتروشیمی ها، میزان تولید در سال 1393 به سه میلیون و 200 هزار تن در سال قبل کاهش یافت.

    وی علت اصلی بروز این مشکل و کاهش 400 هزار تنی محصولات صنایع پتروشیمی در سال قبل نسبت به سال 1392 را وجود برخی مقاومت ها برای حمایت از صنایع پایین دستی و منفعت برخی گروه‌ها به جای منافع ملی برشمرد و تاکید کرد: بورس کالای ایران محلی برای شفافیت مبادلات و حامی تولید داخلی است و اگر روند کنونی معاملات در بورس تقویت شود، همزمان با بهبود اوضاع اقتصادی و بین المللی شاهد بازگشت رونق و رشد تولید خواهیم بود؛ در غیر اینصورت، علاوه بر اینکه چندین سال به گذشته عقبگرد خواهیم کرد، زمینه بازگشت دلالان و رانت های میلیاردی را به صنعت پتروشیمی باز کرده ایم.

    رضازاده با بیان اینکه متاسفانه برخی افراد از جانب صنایع پایین دستی صحبت می کنند در حالیکه تنها فکرشان تامین خواسته های صنایع بالادستی است گفت: عده ای به دنبال انتقال معاملات مواد پتروشیمی به بازار غیر رسمی و پایان شفافیت های معاملاتی هستند و در کمال حیرت برخی از مسوولان و متولیان صنعت کشور نیز از این اقدام حمایت می کنند. صنایع پایین دستی طالب شفافیت و تقویت معاملات پتروشیمی‌ها در بورس کالا هستند چراکه در بورس همه چیز واضح و مشخص است و اگر هم معضلی در روند دادوستدها وجود داشته باشد، می توان به سرعت آن را برطرف کرد.

    رضازاده با اشاره به اینکه فعالان بازار پتروشیمی اوضاع معاملات در بازار غیررسمی و سیستم حواله ای را تجربه کرده اند گفت: وقتی معاملات در بازار غیر رسمی و در حداقل نظارتها پیگیری می شود، بخش قابل توجهی از مواد تولیدی به صورت مدیریت شده در اختیار عده ای خاص قرار می گیرد و آن عده، نبض بازار را در اختیار می گیرند. حال سوال من از شمار محدود موافقان اختیاری شدن عرضه مواد پتروشیمی این است که آیا نظارت کمتر و شفافیت حداقلی در روند معاملات به سود صنعت پتروشیمی و منافع ملی است؟

    وی افزود: امروز اگر به معاملات بورس کالا نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که قیمتها براساس نرخ های جهانی تعیین می شود و کسی نمی تواند به صورت انحصاری محصولاتش را به مصرف کنندگان بفروشد. البته بورس کالا هم دارای ضعف‌هایی است که باید با همفکری فعالان صنعت آن ضعف‌ها را برطرف کرد؛ اما در مجموع عملکرد و ثمرات بورس کالای ایران برای صنعت پتروشیمی غیر قابل انکار است زیرا آمارهای تولید و توزیع محصولات پتروشیمی از سال 1388 تاکنون به وضوح نشان می دهد هر زمان عمده محصولات در بورس کالا معامله شده است، آمار تولید مواد پلیمری در کشور رشد کرده است.

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها