عصر خودرو

بالابودن نرخ سود سپرده‌ها، دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌تولید

عصر بازار- عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:بالا بودن نرخ سود سپرده سیستم بانکی عاملی است تا مردم به دنبال سرمایه گذاری پول خود در تولید نباشند.

بالابودن نرخ سود سپرده‌ها، دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش‌تولید
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایبنا، محمد رضا نجفی منش، با بیان اینکه، با توجه به اینکه اقتصاد ایران بانک محور است، بانک ها نقش قابل توجهی در رونق تولید و اشتغال زایی در کشور دارند،

    وی افزود: در همین حال در روند ایفای نقش سیستم بانکی، چند عامل مهم از جمله بالا بودن نرخ سود سپرده ها وجود دارد.

    وی با بیان اینکه، کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با تاکید بر اینکه مهمترین مشکل فعلی بالا بودن نرخ سود سپرده بانکی است، گفت: باید با کاهش نرخ سپرده و متناسب با تورم، سرمایه سپرده گذاران هم از بانک ها خارج شده و به سمت تولید هدایت شود.

    نجفی منش بالا بودن نرخ تورم را عامل دو مشکل دانست و افزود: بالا بودن نرخ سود سپرده سیستم بانکی عاملی است تا مردم به دنبال سرمایه گذاری پول خود در تولید نباشند و به راحتی سود سپرده خود را از بانک ها دریافت کنند.

    وی ادامه داد: همچنین افزایش پول، بالا رفتن هزینه تولید را به همراه خواهد داشت که عاملی برای عدم رقابت پذیری در کشور است.

    عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه در پاسخ به اینکه بخش زیادی از سرمایه بانک ها به دلیل تسهیلات دریافتی تولیدکنندگان قفل شده است، گفت:هر چند بخشی از سرمایه بانک ها به دلیل این تسهیلات قفل شده اما این رقم تنها 6 یا 7 درصد از سرمایه بانک ها است و بخش زیادی از سرمایه آن ها در املاک و دارایی آن ها و فعالیت های ساختمانی آن  ها محبوس شده است.

    وی ادامه داد: بخش بسیار کمی از سرمایه بانک ها در تولید و به خصوص تولید بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است بنابر این باید با تسهیل ورود نقدینگی در بانک ها ، روند تسهیلات دهی به تولید کنندگان آسان شود تا هم شاهد رونق تولید و افزایش اشتغال در کشور باشیم.

    برچسب ها