عصر خودرو

جدول مهمترین اظهارات تلویزیونی وزیر اقتصاد

طیب‌نیا: وزرای امضاکننده نامه از سهامداران اصلی بورس هستند

عصر بازار: نگارش نامه ۴وزیر به رئیس جمهور، پای وزیر اقتصاد کابینه را به صداوسیما باز کرد تا وی در یک برنامه تلویزیونی به طرح مسائلی در مورد دلایل نگارش نامه و وضعیت رکود و رونق اقتصادی بپردازد.

طیب‌نیا: وزرای امضاکننده نامه از سهامداران اصلی بورس هستند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از اقتصادنیوز، علی طیب‌نیا شب گذشته در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع «اقتصاد ایران از نامه تا پساتحریم» رئیس جمهور را آغازگر نگارش نامه جنجالی روزهای اخیر دانست و از وجود هماهنگی و همدلی در تیم اقتصادی دولت دفاع کرد و گفت: وزرای امضاکننده از سهامداران اصلی بورس هستند و به همین دلیل امضای این 4نفر پای نامه است.

    دلایل لغو جلسه شورای پول و اعتبار، اعلام زمان آزادسازی منابع بلوکه شده، زمان ابلاغ بسته خروج از رکود هم از دیگر بخش‌های سخنان طیب‌نیا بود.

    نامه چهار وزیر به رئیس جمهور

    در دو سال گذشته نامه‌های متعددی برای رئیس جمهور و سایر مقامات ارسال و آینده را پیش‌بینی و سیاست‌ها را اتخاذ کردیم. این نامه سرگشاده و هشدار نبوده و براساس شرایط متعارف برای رئیس جمهور نگاشتیم؛ این موضوع ابتدا توسط خود رئیس جمهور مطرح و سپس توسط تعدادی از وزرایی که در بازار سرمایه عمدتا فعال هستند از جمله بنده به عنوان رئیس شورای عالی بورس نوشته شد.

    وزرای امضا کننده نامه از سهامداران عمده بورس هستند.

    این نامه درخواستی بوده که بخشی از اعضای دولت که در بازار سرمایه فعالند، به رئیس جمهور نوشته‌اند و آغازگر این نامه هم خود رئیس جمهور بوده که تاکید بر تمرکز بر بازار سرمایه داشتند و براساس آن، ذی نفعان بازار سرمایه آن را نگاشتند.

    آیا نامه نشانه اختلاف در دولت است؟

    امضای وزیر نفت پای نامه نیست چون در پی مذاکرات با وزیر نفت، معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با معاونان بیژن زنگنه درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها جلساتی را برگزار کردند و به زودی نرخ جدید خوراک پتروشیمی نهایی خواهد شد.

    اگر لازم بود رئیس کل بانک مرکزی هم نامه را امضا می‌کرد سیف و نوبخت کمال همکاری را با ما داشته‌اند.

    آقایی می‌گوید وزراء چون به رئیس جمهور دسترسی نداشتند، این نامه را برایش نوشته‌اند، این تهمت بزرگی است. شهادت می‌دهم که هیچ رئیس جمهوری مانند روحانی تا این حد به رونق و اقتصاد اهمیت نداده است.

    از روزهای اول کار دولت یازدهم، برخی زمزمه‌ها در برخی رسانه‌ها درباره اختلاف تیم اقتصادی دولت که از محل‌های خاصی تنظیم می‌شدند، آغاز و مطرح می‌شد که طیب نیا با فلان شخص تیم اختلاف دارد، در حالی که بیشترین انسجام بین تیم اقتصادی دولت وجود دارد.

    اولویت دولت رکود یا تورم؟

    اینکه گفته می‌شود سیاست‌های پولی دولت انقباضی است یا دولت فقط به فکر مهار تورم است و رشد اقتصادی را پیگیری نمی‌کند را قبول ندارم. من منکر رکود اقتصادی در دو سال گذشته نیستم؛ اولویت دولت مقابله با رکود است.

    موضوع دوگانه ای مطرح می شود مبنی بر اینکه آیا باید اولویت تورم باشد یا رکود؟ دولت به این دلیل به تورم پرداخت، زیرا کاهش تورم شرط لازم برای خروج از رکود است. در جامعه ای که بی ثباتی در بازار ارز وجود داشته و تورم بالا باشد، نا اطمینانی از آینده اقتصاد وجود دارد.

    جامعه ما در شرایط حساسی قرار گرفته و از دو تکانه شدید که از خارج از کشور تحمیل شده، در حال عبور است و در آستانه دوران رونق و رشد اقتصادی قرار گرفته است.

    دلیل لغو جلسه شورای پول و اعتبار

    اگرچه برخی رسانه‌ها مطرح کرده‌اند به دلیل انتشار نامه، جلسه لغو شده اما دولت در حال رسیدگی به لایحه احکام دائمی برنامه ششم است و قرار است امروز و فردا جلسات ویژه‌ای دراین زمینه برگزار شود تا هر چه سریعتر لایحه آماده و برای تصویب به مجلس ارسال شود.

    طرح این مسائل از سوی برخی‌ها نشان می‌دهد عده‌ای می‌خواهند موفقیت دولت را زیر سئوال ببرند.

    کاهش تقاضا موقتی است

    مردم پیش‌بینی حذف تحریم‌ها را در آینده نزدیک دارند، بر این اساس پیش‌بینی می‌کنند قیمت کالاهای مصرفی کاهش خواهد یافت؛ بنابراین خریدهای خود را به تعویق می‌اندازند. نمونه آن بازار مسکن است اما این دوره کاهش تقاضا کوتاه مدت است.

    اقتصاد در پساتحریم

    نیمه دوم سال جاری شرایط بهبود اقتصادی را حس خواهیم کرد. اخیرا شاهد سفرهای متعدد هیات هایی از کشورهای خارجی به ایران برای سرمایه گذاری هستیم.

    ما به دنبال تامین مالی واردات نیستیم. با رفع تحریم‌ها پیش بینی می شود که حدود یک میلیون بشکه به صادرات نفت کشورمان افزوده شود و در عین حال هزینه های مبادلاتمان کاهش یابد و از روش‌های غیررسمی پر از فساد در مبادلات نجات یابیم و با شفافیت مبادلاتمان را صورت دهیم. در اوایل امسال تراز بازرگانی کشور با مازاد تجاری مواجه شد.

    بسته مقابله با رکود

    رئیس جمهور هفته آینده بسته جدید مقابله با رکود را ابلاغ خواهد کرد.

    تصمیمات متعددی در این بسته اتخاذ شده و با این تصمیمات با توافق تیم اقتصادی دولت بوده است. حتی رئیس جمهور دوبار از نیویورک بسته را پیگیری کردند و پس از برگشت از سفر دوبار از صبح تا ظهر در جلساتی درباره بسته صحبت شد.

    آزادسازی منابع بلوکه شده

    منتظر نظر مجلس درباره برجام هستیم. طرف‌های مقابل تصمیمات خود را گرفته اند. زمان آزادسازی منابع بستگی به تصمیم مجلس دارد. یک‌ماه اقدامات عملی در ایران به طول می‌انجامد. یعنی یک‌ماه پس از آن می توانیم شاهد آزادسازی منابع بلوکه شده ایران باشیم. با این اتفاق فقط قرار نیست که گشایش ها حاصل شود، بلکه امکان افزایش فروش و پیش فروش نفت و آزادسازی سایر دارایی های ایران در خارج از کشور هم وجود دارد.

     
     
    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.
    برچسب ها