عصر خودرو

فرصت های تجاری ایران و هند

عصر بازار- هند با بیش از یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون نفر جمعیت و به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان دارای فرصت های طلایی بی شماری برای گسترش روابط تجاری با کشورهای مختلف بویژه ایران است.

فرصت های تجاری ایران و هند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۱:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایرنا، حجم تجارت بین ایران و هند درصورت رفع مشکلات انتقال پول،گشایش شعبات بانک های ایرانی در هند و برقراری تعرفه تجارت ترجیحی می تواند در مدت کوتاهی به بیش از دوبرابر رقم فعلی (شش میلیارد دلار) افزایش یابد.
    به گفته کارشناسان،حجم تجارت بین ایران و هند با استفاده از طرح توسعه بندر چابهار، کریدور شمال و جنوب و ایجاد بازارچه مشترک ایران و هند در چابهار می تواند به سرعت گسترش یابد.
    در حال حاضر بیشترین صادرات ایران به هند را پس از نفت با 70 درصد ،محصولات شیمیایی و پتروشیمی ،قیر،خشکبار ، خرما و مقدار کمی میوه تشکیل می دهد.
    برنج ،قطعات خودرو ،انواع ماشین آلات، فولاد،دارو، لاستیک و چای از مهمترین اقلام صادراتی هند به ایران با یک میلیارد و980 میلیون دلار در سال است .
    برنج مهمترین محصول صادراتی هند به ایران است به گونه ای که این کشور درسالهای گذشته حدود یک میلیون تن برنج باسماتی به ایران صادر کرده است.
    صادر کنندگان ایرانی، وجود قوانین دست و پاگیر گمرکی،تحمیل هزینه های جانبی ، تعرفه بالای گمرکی و مشکلات بانکی را از مهمترین عوامل افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور می دانند.
    به گفته فعالان امور صادراتی دوکشور این مشکلات باعث شده که تجار ایرانی ، توان رقابت با کالاهای کشورهای دیگر که با هزینه های گمرکی بسیار پائین و حتی صفر وارد بازار هند می شود را نداشته باشند.
    مظفر زنگنه مدیرعامل شرکت امین تجارت پیشرو و یکی از صادرکنندگان خشکبار می گوید بسیاری از کشورها با هزینه گمرکی بسیار پائین اقدام به صادرات کالا به هند می کنند که این امر باعث می شود کالای آنها نسبت به کالاهای ایرانی با هزینه بسیار کمتری به دست خریدار هندی برسد.
    وی تصریح کرد افغانستان براساس توافقنامه ای که با هند امضا کرده کالاهایش را با کمترین هزینه گمرکی در این کشور به فروش می رساند.
    یکی از صادر کنندگان میوه از ایران به هند گفت که درسالهای گذشته سیب ،کیوی،انار و تعدادی از محصولات ایرانی به هند صادر شد و مشتریان خوبی بدست آورد ولی دولت هند به یکبار قیمت عوارض گمرکی را بیش از 40 درصد افزایش داد و همین عامل باعث افزایش قیمت و عدم اقبال مصرف کنندگان شد.

    برقراری تعرفه تجارت ترجیحی
    برخی از کارشناسان، برقراری تعرفه تجارت ترجیحی بین ایران و هند را یکی از روشهای مهم برای گسترش مبادلات تجاری می دانند.
    دراین روش، براساس توافقی بین دولت ها ،تعدادی از کالاهای مهم واصلی از کاهش یا تخفیف عوارض گمرکی برخوردار می شوند .این اقدام باعث می شود که کالا با قیمت مناسبتری به بازار هدف برسد و قدرت رقابت پذیری آن بیشتر شود.
    مسئولان اتاق های بازرگانی و تجار ایرانی درگذشته بارها اعلام کرده اند باید با قراری تجارت ترجیحی اقلام کشاورزی ایران با تعرفه کمتری وارد هند شود تا صادر کنندگان ایرانی به راحتی بتوانند کالاهایی مانند زعفران، پسته ،خرما،کیوی، سیب و انار را در این بازار بزرگ به فروش برسانند.
    یک مقام آگاه در دولت هند چندی پیش در خصوص امضای قرارداد تجارت ترجیحی اعلام کرد باید به جای کاهش نرخ تعرفه ها، حجم مبادلات تجاری را هدف قرار داد به طوری که دو کشور بازاری به ارزش 2 تا دو ونیم میلیارد دلار را در ا ختیار یکدیگر قرار دهند.
    روزنامه اکونومیک تایمز در گزارشی نوشت ایران و هند پس از قرارداد چابهار در مسیر امضای یک قرارداد تعرفه ترجیحی قرار دارند اما این قرارداد تغییرات چشمگیری نسبت به قبل دارد.
    یک مقام آگاه هندی که خواست نامش محفوظ بماند تصریح کرد تلاش ما براین است که یک قرارداد تجارت ترجیحی سریعی با ایران امضا کنیم که مهمترین معیار آن حجم تجارت باشد به نحوی ،این قرارداد جدید متفاوت از شیوه کاهش خطوط تعرفه است.
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نیز معتقد است ایران می تواند با امضای موافقتنامه های تجارت ترجیحی ، حمایت از سرمایه گذاری متقابل وحذف مالیات مضاعف زمینه افزایش صادرات به این کشور و جذب سرمایه شرکت های هندی را فراهم کند.
    غلامرضا انصاری افزود:میوه ،خشکبار،زعفران، خرما وانواع محصولات کشاورزی وغذایی می تواند بازار خوبی در هند داشته باشد.
    وی با بیان اینکه کالاهای هندی باید از طریق ایران به افغانستان،آسیای میانه،روسیه و شمال اروپا برسد افزود:باید با اصلاحات بیشتر گمرکی و فراهم کردن تسهیلات لازم وپشتیبانی بنادر جنوب از این فرصت ها استفاده کنیم.
    وی با اشاره به اجرای طرحهای بزرگ در هند خاطرنشان کرد شرکت های فنی و مهندسی ایران می توانند با توجه به توانمندی های خود در بازار هند حضور یافته و مجری طرحهای بزرگ در این کشور باشند.
    انصاری با اشاره به آینده روابط ایران و هند تصریح کرد هند بازار بزرگی است که تقریبا در همسایگی وفاصله دریایی یک هزار کیلومتری ایران قرار دارد.

    مشکلات بانکی
    فعالان اقتصادی و تجاری ایران و هند،مشکلات نقل و انتقال پول بین ایران و هند را یکی از موانع اصلی گسترش روابط تجاری وبازرگانی در کنار مشکلات تعرفه ای می دانند.
    به گفته این افراد ،مشکلات نقل و انتقال پول باعث سوء استفاده افرادی و ایجاد فضای بی اعتمادی در بین تجار دو کشور شده است.
    هم اکنون، تعدادی از شرکت های ایرانی، مبالغ زیادی پول برای واردات کالا از طریق واسطه ها به بانک های هندی واریز کرده اند که طرف هندی از انجام تعهدات خود برای تحویل کالا و یا برگرداندن مبلغ واریز شده خودداری می کنند.
    به گفته کارشناسان، درصورتیکه ارتباط مستقیم بانکی بین ایران و هند برقرار شود و بانک های معتبر 2 کشور اقدام به ایجاد شعباتی کنند، علاوه بر رفع بسیاری از مشکلات ،حجم مبادلات دو کشور به سرعت گسترش می یابد.
    ساتیا پال شرما یکی از تجار هندی ،مشکلات بانکی را مهمترین مانع گسترش روابط ایران و هند دانست و گفت با ایجاد شعبه های بانک های ایرانی در هند و ایران بسیاری از مشکلات رفع می شود.
    وی تصریح کرد ایران و هند در زمینه های مختلف می توانند نسبت به گسترش روابط تجاری و بازرگانی اقدام کنند.
    او اظهار امیدواری کرد با رفع مشکلات بانکی شاهد گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور باشیم .
    اس .سی راجان مدیر عامل فدراسیون سازمان های صادراتی هند با اشاره به ظرفیت های ایران و هند برای گسترش روابط تجاری گفت مهمترین مانع توسعه روابط بین تهران و دهلی نو مشکلات بانکی است.
    وی خاطرنشان کرد تاکنون پنج بانک ایرانی برای ایجاد شعبه در هند درخواست داده اند که تاکنون پاسخی از سوی دولت هند داده نشده است .
    وی از بانک مرکزی هند خواست برای رفع مشکلات تجاری بین دوکشور هرچه زودتر مجوز فعالیت این بانک ها را صادر کند.
    رایزن بازرگانی ایران در هند نیز گفت اگر مشکل بانکی بین ایران و هند رفع شود ، صادرات غیر نفتی ایران می تواند به بیش از 10 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.
    حسین بامیری با بیان اینکه میزان صادرات غیر نفتی بین ایران و هند در سال گذشته حدود 6.7 میلیارددلار بوده است افزود در صورت ایجاد شعبات بانک های ایرانی در هند این میزان می تواند تا 10 میلیارد دلار افزایش یابد.
    وی با بیان اینکه حدود پنج سال است که بانک های ایرانی برای ایجاد شعبه در هند درخواست داده اند افزود:تاکنون بانک مرکزی هند به بهانه تکمیل نبودن مدارک با این درخواست ها موافقت نکرده است.
    رایزن بازرگانی ایران در هند گفت که اگر طرف هندی عزم جدی برای صدور مجوز فعالیت بانک های ایرانی داشته باشد ،می تواند نواقص را اعلام تا نسبت به رفع آنها اقدام شود.
    وی افزود:فشار از طرف ایران برای صدور مجوز فعالیت بانک های ایرانی زیاد است ولی تاکنون طرف هند با این امر موافقت نکرده است.
    بامیری گفت: فعال نبودن شعبه های بانکی بین ایران و هند باعث شده که بسیاری ازتجار ایرانی با وجود پرداخت پول برای دریافت کالا،موفق به دریافت کالا و یا اصل پول خود نشوند.
    وی با تاکید بر فعال شدن بانک های معتبر برای فعالیت تجاری دوکشور خاطرنشان کرد یوکو بانک که در گذشته برای نقل و انتقال پول بین دوکشور در نظر گرفته شده بانکی ورشکسته بوده در حالیکه می توانیم از بانک های معتبر هند استفاده کنیم.
    رایزن بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در هند ،تعرفه های بالا را یکی دیگر از مشکلات گسترش روابط تجاری ایران و هند دانست و تصریح کرد درنظر داریم با امضای تعرفه ترجیحی با این کشور بخشی از مشکلات را برطرف کنیم .
    سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو نیز افتتاح شعباتی از بانک های ایرانی در هند را باعث رفع مشکلات تجار دانست تصریح کرد تاخیر هند در پاسخگویی به درخواست بانک های ایرانی برای بازکردن شعبه در این کشور غیر قابل انتظار است.
    غلامرضا انصاری اظهار کرد به رغم اینکه نخست وزیر هند در سفر به ایران تاکید بر فعال شدن روند افتتاح شعبات بانک های ایرانی درهند داشت ولی تاکنون مجوزی صادر نشده است.
    وی مشکلات تکنیکی را ازجمله موانع فعالیت هندی درایران ذکر کرد و درخواست برای فعالیت این بانکها به صورت بانکداری اسلامی و محدودیت در خصوص در اختیار داشتن 50 درصد از سهام این بانک ها را ازجمله موانع فعالیت بانک های هندی در ایران دانست .
    سفیر جمهوری اسلامی درهند خاطرنشان کرد درصورتیکه بانک های ایرانی شعباتی در هند افتتاح کنند بسیاری از مشلکات مبادلات بانکی بین دو کشور رفع می شود.
    وی هند را بازار خوبی برای فروش محصولات نفتی ، پتروشیمی وکالاهای ایرانی دانست و تصریح کرد تجار ایرانی و بخش خصوصی باید به بازار یک میلیارد و 300 میلیون نفری هند توجه ویژه ای داشته باشند.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو