عصر خودرو

یک مقام مسئول در وزارت کار عنوان کرد؛

نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد است

عصر بازار- یک مقام مسئول در وزارت کار گفت: براساس اعلام مرکز آمار،نرخ بیکاری تا پایان سال گذشته ۱۲.۴ درصد و ایجاد اشتغال ۶۱۶ هزار نفر بوده است.

نرخ بیکاری ۱۲.۴ درصد است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از صدا و سیما، مدیرکل سیاست گذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگوی ویژه خبری افزود: براساس اعلام مرکز آمار، نرخ بیکاری تا پایان سال گذشته 12، 4 درصد بود و ایجاد اشتغال 616 هزار نفر است که با 75درصد بیشترین نفرات جذب شده دربخش خدمات مشغول به کارند.

    علاءالدین ازوجی با اشاره به اینکه رسانه‌ها، مردم در مورد تعداد اشتغال اظهار نظر می‌کنند و حتی اعلام می‌کنند آماری که ارائه می‌شود درست نیست گفت: مرکز آمار بر اساس یک چارچوب مبنایی از سال 84 انجام می‌دهد اینکه گفته می‌شود 8، 4 درصد اشتغال ناقص در جامعه وجود دارد این مسئله در سال‌های قبل هم وجود داشته و همین روند هم ادامه دارد افرادی که در اقتصاد ایران کار می‌کنند بالای چهار ساعت در هفته است.

    وی با انتقاد از اظهارات مطرح شده درباره آمار اشتغال افزود: اگر می‌خواهیم وضعیت جامعه آماری در خصوص اشتغال را دقیق دربیاوریم باید آن را با جوامع دیگر مقایسه کنیم و امکان رصد با سال‌های قبل داشته باشیم اینکه بگوییم که این آمار ارائه شده درست نیست من فکر می‌کنم که از چارچوب منطقی درست نیست جامعه آمار کاری در کشور سه جاست یکی سرشماری کشور است که هر پنج سال یک بار صورت می‌گیرد یکی نمونه گیری است یکی هم بر اساس پذیرش است که پذیرش در اقتصاد ایران کامل نیست.

    ازوجی ادامه داد: اطلاعات افراد در وزارت کار ثبت می‌شود آنجا مراجعه می‌کنند و کارفرمایانی که بر اساس نیاز خودشان درخواست داده‌اند نسبت به جذب نیروی کار اقدام می‌کنند‌

    مدیرکل توسعه اشتغا ل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برنامه ویژه اشتغال کوتاه مدت را تهیه کرده‌ایم و کلیات آن در شورای اشتغال و هیئت وزیران تصویب شد.

    ازوجی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه  نرخ بیکاری به تنهایی کافی نیست و  باید نرخ مشارکت و فعالیت اقتصادی را نیز لحاظ کنیم، افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در دو سال گذشته روند خوبی داشت و موجب شد بطور متوسط بیش از 900 هزار نفر وارد بازار کار شوند.

    وی با بیان اینکه  در سال قبل یک میلیون و  90 هزار نفر افراد جویای کار وارد بازار کار شدند، ادامه داد: باید از این فرصت استفاده کرد تا زمینه اشتغال برای افراد جویای کار ایجاد شود.

    ازوجی  با تاکید بر اینکه هم نرخ بیکاری و هم نرخ مشارکت باید مبنای سیاستگذاری باشد گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اواخر سال گذشته برنامه اشتغال را پیگیری کرده است

    وی با اشاره به اینکه سال 96 سال نخست برنامه ششم توسعه است، افزود: تکالیفی در این قانون از بعد کلان و احکام به دولت تکلیف شد که یک اقدام میان مدت آن برنامه ملی و میان مدت اشتغال است.

    مدیرکل توسعه اشتغا ل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه ویژه اشتغال کوتاه مدت را تهیه کرده‌ایم، گفت: در پی آن هستیم تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی غیر دولتی که سهم مهمی در بحث اشتغال دارند کمک کنند تا چارچوبی تنظیم شود و طی دو تا سه هفته آینده، کار عملیاتی این برنامه انجام شود.

    ازوجی با اشاره به اینکه معمولاً در اقتصاد ایران نرخ بیکاری جوانان دو برابر میانگین نرخ بیکاری است، افزود:در جهان هم  اینگونه است .

    وی ادامه داد : هدف گذاری اصلی ما در سال 96 اشتغال جوانان جویای کار است که عمدتاً فارغ التحصیل دانشگاهی هستند.

    ازوجی با بیان اینکه صیانت از اشتغال موجود هم مهم و جزو اولویت‌های دولت بوده است، گفت: در سال 96 مداخلاتی باید انجام شود تا اقتصاد به سطح مشخصی از کیفیت بالای بازار کار برسد.

    وی افزود: برنامه ویژه اشتغال  از ابتدا تا انتهای کار مبتی بر نظارت، پایش و ارزیابی است.

    در ادامه مدیرکل توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تورم بالا و نوسانی هم به مردم و هم به فعالان اقتصادی ضربه می زند، گفت: اکنون تورم تا حد زیادی کنترل شده است.

    ازوجی افزود: رکود در اقتصاد ایران فقط ناشی از سیاست‌های بانک مرکزی و دولت نبود.

    وی اضافه کرد: نرخ مشارکت موجب شد تا نرخ بیکاری کاهش نیابد زیرا ورودی به بازار کار به قدری شدید بود که نتوانست نرخ بیکاری را کاهش دهد.

    مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و 90 هزار نفر از افراد جویای کار وارد بازار شدند و باید برای شغل آنان فکری شود.

    ازوجی با تأکید بر اینکه سالانه کمتر از یک میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی متقاضی شغل هستند افزود: در کنار این آمار باید اضافه شدن افرادی را که فارغ التحصیل دانشگاهی نیستند و به جمعیت بیکاران کشور اضافه می‌شوند مورد توجه قرار داد.

    این مقام دولتی با بیان اینکه نرخ بیکاری و نرخ مشارکت باید مبنای سیاستگذاری های اقتصادی باشد تصریح کرد: اقتصاد ایران باید به صورت ساختاری‌ترمیم شود و چارچوب‌های کلی اقتصاد در مسیر اصلاح قرار بگیرد.

    مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: الآن 25 رسته شغلی و فعالیتی در کشور وجود دارد که باید به زنجیره تولید وصل کنیم و دولت در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است اینکه در قسمت پوشاک دچار مشکل هستیم و جنس‌های خارجی در بازار پوشاک وجود دارد به علت آموزش ضعیف تولیدکنندگان پوشاک داخلی است.

    مدیرکل سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: البته معتقدم که کلیه سیاست‌های کلان اقتصادی باید معطوف به بازار کار شود تا اشتغال مولد به دست بیاید اما نکته این است که باید مداخلات در بازار از طرف دولت به صورت انتخابی و نه اجباری باشد.

    ازوجی در پایان خاطر نشان کرد: اگر بازار خارجی را به تولید داخلی پیوند بزنیم شرایط متفاوت می‌شود و به سمت بهبود حرکت می کنیم.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو