عصر خودرو

دبیرکل کشورهای عرب صادرکننده نفت:

قیمت نفت در بازارهای جهانی قابل پیش بینی نیست

عصر بازار- دبیر کل سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت ' او اپک' ضمن تاکید بر اهمیت برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت اعلام کرد: پیش بینی قیمت نفت در بازارهای جهانی طی ماههای آینده امری دشوار است .

قیمت نفت در بازارهای جهانی قابل پیش بینی نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، عباس النقی دبیر کل سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت روز یکشنبه در اظهاراتی مطبوعاتی تاکید کرد: پیش بینی قیمت نفت طی ماههای آینده امری دشوار و تقریبا غیر ممکن است و کشورهای عربی در زمینه تعیین قیمت نفت و یا تعیین حجم تولید به رایزنی می پردازند.
    وی افزود: سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت تلاش می کند که با تهیه طرح های پژوهشی و تحقیقاتی همواره به برقراری ثبات در بازارهای جهانی نفت کمک کند.
    در سال گذشته، تحلیلگران قیمت نفت را به مناسبت های مختلف، در بازه ای بین 10 تا 70 دلار پیش بینی کردند. این در حالی است که قیمت واقعی نفت نیز فراز و فرودهای فراوانی داشت، به طوری که نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، در اوایل ژانویه سال 2016 به زیر 30 دلار رسید و و در 12 دسامبر این سال توانست به اوج خود در 17 ماه گذشته برسد و بشکه ای تقریبا 55 دلار معامله شود.
    سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی سی ام نوامبر 2016 (دهم آذرماه) در وین برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش عرضه نفت در بازارها به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
    جمهوری اسلامی ایران تا رسیدن سطح تولید به میزان پیش از تحریم، از اجرای این توافق مستثنی شد. براساس این توافق اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود می کاهد.
    اوپک همچنین موفق شد دهم دسامبر (بیستم آذرماه)، تولید کنندگان نفت غیر اوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، سودان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
    این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند. این نخستین توافق کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک از سال 2001 میلادی تاکنون به شمار می رود.

    برچسب ها