عصر خودرو

بی میلی عراق به توافق اوپک برای کنترل تولید

عصر بازار- جهان انرژی در ۲۴ ساعت گذشته شاهد تحولاتی مانند برنامه عراق برای افزایش تولید نفت، بررسی روسیه درباره تمدید توافق با سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، خطر قطع انتقال طلای سیاه به پایانه‌های صادراتی لیبی و کاهش هزینه طرح های نفت فراساحلی آمریکا بود.

بی میلی عراق به توافق اوپک برای کنترل تولید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، با وجود توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، عراق قصد دارد تا آخر سال 2017 میلادی، تولید روزانه نفت را با 600 هزار بشکه افزایش، به پنج میلیون بشکه در روز برساند.
    پیش‌بینی می‌شود، این کشور که دومین صادرکننده سازمان اوپک به شمار می‌رود، نخستین کشوری باشد که از برنامه کاهش تولید سرپیچی کند، زیرا 95 درصد از درآمد بودجه عراق از فروش نفت تامین می‌شود و همچنان در حال جنگ با داعش است.

    **افت قیمت‌های نفت، روسیه را به فکر تمدید توافق اوپک انداخت
    تارنمای «گلف تایمز» (gulf-times) نوشت: معاون نخست وزیر روسیه گفت توافق کشورش با اوپک برای کاهش تولید نفت، قیمت‌های جهانی این محصول را آنطور که تصور می‌شد، افزایش نداده است بنابراین روسیه پس از بررسی بازار در ماه آوریل تا مه برای تمدید این توافق تصمیم گیری می‌کند.
    به گفته «آرکادی دیوورکوویچ»، روسیه انتظار دارد قیمت‌های نفت به 55 تا 60 دلار برسد.
    وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد: وزارت انرژی این کشور به شرکت‌های نفتی روسیه لزوم تمدید توافق کاهش تولید را پس از ماه ژوئن گوشزد کرد.

    **احتمال قطع انتقال نفت به پایانه‌های صادراتی لیبی
    تارنمای «اویل پرایس» (oilprice.com) نوشت: گروه جدیدی موسوم به «شورای عالی نفت، گاز و منابع آبی» در لیبی دولت این کشور را تهدید کرده است از آنجا که همه درآمدهای نفتی به بانک مرکزی در طرابلس می‌رود، جریان نفت خام از میدان‌های شرقی لیبی به پایانه های صادراتی را قطع خواهد کرد.
    این گروه همچنین از توافق میان شرکت ملی نفت لیبی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و شرکت تجارت کالای «گلنکور» سوئیس که به موجب آن این شرکت 230 هزار بشکه در روز نفت میدان های «سریر» و «مسلا» را به فروش می‌رساند، خشمگین است.

    ** قیمت‌های جهانی نفت در سال 2017 میلادی به 40 دلار می‌رسد
    براساس گزارش «اویل پرایس»، وزیر توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرد: قیمت‌های جهانی نفت در سال 2017 میلادی به 40 دلار می‌رسد.
    «ماکسیم اورشکین» برخلاف خوش‌بینی بسیاری از موسسه های بزرگ انرژی به آینده بازار نفت، معتقد است قیمت این کالا در سال 2017 میلادی به 40 دلار و 60 سنت برای هر بشکه می رسد و سال آینده میلادی نیز در همین سطح باقی می ماند.
    وی پیش بینی کرد قیمت نفت در سال 2019 میلادی، 41 دلار و 60 سنت و سال پس از آن به 42 دلار و 40 سنت برسد.

    ** کاهش هزینه طرح های نفت فراساحلی آمریکا به یک پنجم
    تارنمای «هوستون کرونیکل» (houstonchronicle) به نقل از موسسه تحقیقات انرژی «وود مکنزی آمریکا» اعلام کرد: هزینه طرح ‌های تولید نفت در فراساحل این کشور از زمان فروپاشی قیمت های جهانی نفت در سال 2014 میلادی تاکنون به طور میانگین به یک پنجم کاهش یافته است.
    این موسسه معتقد است، بازده سرمایه طرح ‌های نفتی یاد شده که میزان ذخیره نفت آن به پنج میلیارد بشکه بالغ می‌شود، ممکن است به 50 دلار برای هر بشکه برسد.
    علت کاهش هزینه‌ها، افت قیمت دکل‌های حفاری، طراحی دوباره و رشد کمیتی برداشت نفت از چاه‌ها ذکر شده است.

    ** بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر با وجود کاهش سرمایه‌گذاری‌ها به رکورد جدید رسید
    بر اساس گزارش «روند جهانی سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر» (در تارنمای ens-newswire)، ظرفیت تولید برق از این انرژی‎ها در سال 2016 میلادی با 138.5 گیگاوات افزایش (هشت درصد رشد) نسبت به سال پیش از آن به رکورد جدید جهانی دست یافت.
    میزان سرمایه گذاری در این بخش و در مقطع زمانی یادشده 23 درصد کاهش ثبت کرده است.

    **افت قیمت نفت انگیزه‌ای برای رشد صنعت انرژی‌های تجدیدپذیر در عربستان
    به گزارش تارنمای «عرب نیوز» (arabnews)، نایب رییس و تحلیلگر موسسه تحقیقات انرژی «مودی» اعلام کرد: با توجه به منابع خورشیدی بسیار در عربستان، زمین های وسیع، اعتبارات دولتی بالا و توجیه راهبردی و اقتصادی قوی، بازار انرژی های تجدیدپذیر در عربستان آماده رشد است.
    «کریستوفر بردهالت» افزود: تمایل عربستان به متنوع کردن سبد انرژی خود در پی افت قیمت‌های نفت، انگیزه‌ای قوی برای پیشبرد برنامه‌ها در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کرده است.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو