عصر خودرو

چشم‌انداز تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷

عصر بازار- دفتر تحقیقات و سیاست‌های پولی و بازرگانی وزارت امور اقتصادی و دارایی با انتشار چکیده گزارش چشم‌انداز تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷ میلادی، برخی نگرانی‌های موجود درباره کُندی رشد در این بخش را مطرح کرد.

چشم‌انداز تجارت جهانی در سال ۲۰۱۷
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از ایبِنا،در این گزارش آمده است: سازمان جهانی تجارت در گزارش‌های قبلی خود اعلام کرده بود که افزایش تعداد کشورهای مهم تجاری و تغییر جهت نسبت رشد تجارت به رشد تولید ناخالص داخلی، پیش‌بینی آینده رشد تجارت را دشوارتر کرده است؛ چرا که طی سال‌های 2008-1990 میلادی سرعت رشد حجم تجارت جهانی کالا به طور میانگین 2,1 برابر تولید ناخالص داخلی جهان بود ولی طی سال‌های اخیر رشد تجارت در حدود رشد تولید ناخالص داخلی جهانی بوده و در سال‌های 2016 و 2017 میلادی، کُندترین رشد تجارت جهان از زمان بحران مالی 2009 میلادی رقم می‌خورد و برای نخستین ‌بار طی 15 سال گذشته تجارت بین‌المللی کُندتر از تولید ناخالص داخلی جهان رشد خواهد کرد.

    به همین دلیل این سازمان برای نخستین ‌بار، با استفاده از شاخص چشم‌انداز تجارت جهانی و 7 محرک رشد تجارت، به منظور پیش‌بینی رشد تجارت جهان طیفی از سناریوها را برای سال 2017 میلادی در نظر گرفت.

    طبق جدیدترین گزارش سازمان جهانی تجارت در فوریه 2017 میلادی، رشد تجارت جهانی در سال 2016 میلادی 1,7 درصد برآورد شده و برای سال 2017 میلادی بین ارقام 1.8 تا 3.1 درصد پیش‌بینی شده است. بر این اساس، آمار منتشر شده از سوی سازمان تجارت جهانی، نگرانی تحلیلگران از کُندی قابل ‌توجه رشد تجارت را به عنوان یک عامل هشدار دهنده دوچندان کرده چرا که رشد پایین تجارت، تبعات منفی برای اقتصاد کشورها به دنبال خواهد داشت.

    هدف از محاسبه شاخص چشم‌انداز تجارت جهانی، تعیین جهت‌گیری رشد تجارت در آینده نزدیک است و رقم آن بین 90 و 110 است که عدد 100 شاخص به منزله رشد تجارت طبق روند قبلی و ارقام بیشتر یا کمتر از صد به ترتیب رشد را بالاتر یا پایین‌تر از روند قبلی ارزیابی می‌کند.

    بر این اساس، شاخص چشم‌انداز تجارت جهانی در گزارش فوریه 2017 میلادی سازمان جهانی تجارت، برابر با 102 تعیین شده که نسبت به رقم 100,9 که در فصل قبل محاسبه شده بود بیشتر بوده و نشانگر آن است که روند رو به رشد تجارت جهانی در فصل آینده ادامه داشته و پیش‌بینی رشد تجارت در بازه زمانی فوریه - مارس در مسیر بالاتر از روند قبلی خواهد بود.

    7 محرک‌ رشد تجارت که شاخص تجارت جهانی بر اساس آنها تعیین می‌شود، مواردی همچون حجم تجارت کالایی، سفارشات صادرات، حمل‌ و نقل بین‌المللی هوایی، توان عملیاتی کانتینر بندری، فروش و تولید خودرو، اجزا و قطعات الکترونیکی و مواد خام‌ کشاورزی را در بر می‌گیرد.

    داده‌های سازمان جهانی تجارت حاکی از آن است که در ماه های انتهایی سال 2016 و ماه های ابتدایی سال 2017 میلادی، حمل بار هوایی، فروش خودرو، سفارش کالاهای صادراتی و ظرفیت جابه‌جایی کانتینر که در شاخص تجارت جهانی آمده، رشدی باثبات پیدا کرده و بر این اساس، میزان تجارت جهانی در سه ماه نخست سال ‌2017 رشدی سریع‌تر خواهد داشت؛ با این حال، وضعیت تجارت قطعات الکترونیکی و مواد خام کشاورزی، همچنان نامطلوب بوده است.

    ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که در فصل اول سال 2017 میلادی، افزایش حمل‌ و نقل بین‌المللی هوایی و فروش و تولید خودرو، دو محرک اصلی رشد تجارت هستند. در واقع، چشم‌انداز تجارت جهان در سال 2017 میلادی، تحت ‌تاثیر برخی از نااطمینانی‌ها قرار گرفته است.

    برخی از این نااطمینانی‌ها عبارتند از: بی‌ثباتی مالی ناشی از تغییر سیاست‌های پولی در کشورهای توسعه‌یافته، احتمال تاثیر شعارهای ضدتجاری در اتخاذ سیاست‌های تجاری و تاثیرات احتمالی برگزیت که نگرانی‌هایی را در مورد آینده آرایش تجاری در اروپا به‌ وجود آورده است.

    برچسب ها