عصر خودرو

ارزش بیش از یک میلیارد دلاری قراردادهای ساخت تجهیزات نفت

عصر بازار- معاون مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت از انعقاد ۵۲ قرارداد خرید و ساخت تجهیزات نفت توسط سازندگان داخلی به ارزش ۳۴۳ میلیون دلار خبر داد و گفت: در آینده نزدیک دو قرارداد دیگر در زمینه خرید لوله به مبلغ حدود یک میلیارد دلار منعقد خواهد شد.

ارزش بیش از یک میلیارد دلاری قراردادهای ساخت تجهیزات نفت
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، حبیب‌الله بیطرف در بازدید از شرکت پمپ‌های صنعتی ایران در یک نشست خبری، اظهار کرد: این واحد صنعتی دارای فرآیند کامل ساخت و تولید پمپ‌های صنعتی به خصوص پمپ‌های مورد نیاز نفت، گاز و پتروشیمی است. همچنین از نظر دانش فنی از قابلیت‌های با ارزشی برخوردار بوده و وجود این واحد برای صنعت ایران سرمایه ملی محسوب می‌شود.

    وی با بیان این‌که این واحد صنعتی در گذشته پمپ‌های مورد نیاز بخشی از پالایشگاه‌ها و پارس جنوبی را تامین کرده است، افزود: سیاست وزارت نفت، توسعه ساخت داخل و تولید کالا و تجهیزات در داخل کشور است. در سال 1393 نیازهای بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت و کالاهایی که پرتکرار بود از گروه کالایی استخراج شده و اولویت‌بندی شد و در نهایت ساخت 10 گروه کالایی در داخل در دستور کار قرار گرفته بود.

    معاون مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت، ادامه داد: در این راستا مناقصاتی برگزار شده و از سازندگان داخل دعوت شد در این مناقصه شرکت کنند. هر سازنده داخل ملزم شد یک شریک معتبر خارجی معرفی کند و یک قرارداد داخلی ببندد. همچنین وزارت نفت برای این‌که این کار صورت بگیرد از دانشگاه صنعتی شریف با عنوان مشاور فناوری استفاده کرد و این دانشگاه یک مدل مناسب برای انتقال فناوری را طراحی و نقشه راه اشتغال فناوری را تدوین کرد.

    انعقاد 52 قرارداد خرید و ساخت داخل

    بیطرف در ادامه با بیان این‌که برای شش گروه از کالاهای مورد نظر تاکنون 52 قرارداد خرید و ساخت داخل منعقد شده، اظهار کرد: این قراردادها بین وزارت نفت، شرکت ملی نفت و سازندگان داخلی منعقد شده و ارزش آن 143 میلیون دلار است.

    وی ادامه داد: در آینده نزدیک دو قرارداد دیگر در زمینه خرید به ارزش یک میلیارد دلار منعقد خواهد شد و ارزش کل قراردادها به حدود یک میلیارد و 340 میلیون دلار خواهد رسید.

    معاون مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت در مورد دو قرارداد نفتی توضیح داد: این قراردادها در زمینه‌ی لوله‌هایی است که در حفاری چاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این لوله‌ها باید از نظر آلیاژ کیفیت خاص داشته باشند تا در مقابل انواع خورنده مقاوم باشند. در حال حاضر هیچ کارخانه‌ای در ایران توان ساخت این لوله‌ها را ندارند و برای این قرارداد یک شرکت فولادسازی ایرانی با یک شرکت فولادسازی بین‌المللی مشارکت کرده و در یک پروسه سه ساله می‌تواند نیاز وزارت نفت را در این زمینه تامین کند. این دو قرارداد در آینده نزدیک در حضور وزیر نفت منعقد خواهد شد.

    بیطرف تاکید کرد: امیدواریم صنایع داخلی با حضور موثرتر در ساخت کالاهای نفت، گاز و انرژی نقش موثرتری ایفا کند.

    وی با تاکید بر این‌که سیستم بازرسی وزارت نفت بسیار سخت‌گیرانه است، تصریح کرد: تجهیزات به دلیل سروکار داشتن با مواد انرژی‌زا و احتمال آتش‌سوزی باید کیفیت بالایی داشته باشند به همین دلیل کیفیت محصولات اهمیت ویژه‌ای دارد.

    معاون مهندسی پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به شعار سال جاری، گفت: امسال سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است و این اقدام وزارت نفت در رابطه با گسترش تولید و افزایش اشتغال در این راستا صورت می‌گیرد.

    بیطرف با بیان این‌که کارفرمایان در تامین تجهیزات به شاخص‌های مختلفی توجه می‌کند، توضیح داد: کارفرمایان در تامین تجهیزات به کیفیت، قیمت، زمان تحویل و خدمات پس از فروش توجه می‌کنند. ممکن است برخی از سازندگان داخلی نتوانند همه موارد مورد نظر مدیر پروژه را تامین کنند. صنایع داخلی باید تامین استاندارد و کیفیت داشته باشند.

    وی ادامه داد: در م ورد بسیاری از کالاهای نفتی هنگامی که بحث کالای خارجی مطرح است تامین استاندارد بین‌المللی مدنظر قرار می‌گیرد، اما یکی از مشکلات صنایع ما این است که فاقد گواهی بین‌المللی هستند. این در حالی است که مدیرعامل پمپ‌های کرایوژنیک با انتقاد از وضعیت استقبال مدیران پروژه از سازندگان داخلی گفت برای فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی پمپ‌های خارجی از یک شرکت ژاپنی خریداری شد. تعداد این پمپ‌ها 16 عدد بود که از این تعداد هفت پمپ خراب بود. از سوی دیگر قیمت پمپ‌های خارجی 14 میلیون یورو است در حالی که قیمت پمپ‌های داخلی کمتر از 10 میلیون یورو محاسبه می‌شود.

    براساس این گزارش در ادامه امیرحسین شیرعلی – مدیرکل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت – با بیان این‌که تجهیزات به دو بخش ثابت و دوار تقسیم می‌شوند، توضیح داد: در زمینه‌ی تجهیزات ثابت پیشرفت کرده‌ایم و نزدیک به 100 درصد تجهیزات ثابت در کشور ساخته می‌شود، اما در زمینه تجهیزات دوار به حمایت بیشتری نیاز داریم زیرا این تجهیزات تکنولوژی بالاتری دارند. با این حال کشور ما در این زمینه پیشرفت خوبی کرده است.

    وی با تاکید بر این‌که بیشترین ضربه در زمان تحریم‌ها متوجه صنعت نفت بوده، افزود: البته تحریم‌ها باعث شد صنعتگران در دوران تحریم بیشتر تلاش کنند.

    مدیرکل ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ادامه داد: در دولت یازدهم اهتمام خوبی در این زمینه در وزارت نفت وجود دارد و مشکلی بین دو وزارتخانه وجود ندارد.

    برچسب ها
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امرز ۴۰۲
        • بازار امروز ۴۰۱
        • بازار امروز ۴۰۰
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۸
        • بازار امروز ۳۹۷
        • بازار امروز ۳۹۶
        • بازار امروز ۳۹۵
        • بازار امروز ۳۹۴
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو