عصر خودرو

نوسان مثبت و منفی شاخص کل در روزهای اخیر موجب شد

رفت و برگشت‌های آرام صنایع

عصر بازار: بعد از چند روز تکرار ریزش اغلب نماگرهای بازار سهام، روز گذشته شاخص کل رشد ۷۰ واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب نماگر بورس به رقم ۶۱ هزار و ۲۳۴ واحد برسد. نوسان شاخص در روزهای اخیر موجب شده تا صنایع بورسی نیز وضعیت پایدار و باثباتی را به لحاظ رشد یا افت شاخص در روزهای اخیر تجربه نکنند. روز گذشته از میان ۳۷‌صنعت بورسی تعداد ۱۹ گروه با افزایش شاخص تا حداکثر ۹/ ۴ درصد روبه‌رو شدند.

رفت و برگشت‌های آرام صنایع
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، سه صنعت بدون تغییر و تعداد 15 گروه نیز افت شاخص تا سطح حداکثر 2 درصد را تجربه کردند. رکود شدید اقتصادی کشور و سایه سنگین کمبود تقاضا بر اغلب صنایع موجب شده تا چشم‌انداز سودآوری واحدهای تولیدی و شرکت‌های بورسی به خصوص در صنایع بزرگی همانند پتروشیمی، پالایشی‌ها، فولاد و... با ابهام روبه‌رو باشد. اگرچه به مدد توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها روزنه‌های امید برای رشد پایدار اقتصادی و رونق صنایع پدید آمده اما کارشناسان معتقدند تا رسیدن به این دستاورد به گذشت زمان نیاز است.

    پروژه‌های انبوه‌سازی رونق می‌گیرد؟
    گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روز گذشته با افت 16/ 0 درصدی شاخص روبه‌رو شد و در میان 5 صنعتی که بیشترین افت روزانه را تجربه کردند در مرتبه پنجم قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات این گروه روز قبل در اختیار شرکت نوسازی و ساختمان تهران قرار داشت. بالاترین رشد قیمت نیز مربوط به نماد شرکت سامان گستر اصفهان بود. به ترتیب در دو نماد «ثنوسا» و «ثامان» معامله‌گران حقیقی بیشترین تحرک را در سمت خرید و فروش داشتند و حقوقی‌ها چندان تن به معامله ندادند.

    اینکه سرانجام صنعت ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی بعد از سه سال دست و پنجه نرم کردن با رکود سخت و زیانبار، در ماه‌های باقیمانده از سال 94 و سال آینده رونق خواهد گرفت یا نه هنوز محل اختلاف برخی صاحب‌نظران و تحلیلگران حوزه مسکن است. برخی به واسطه ارائه مشوق‌های جدید خرید از قبیل افزایش سقف تسهیلات وام‌های اعطایی و گشایش‌های مالی بعد از رفع تحریم‌ها این بخش را یکی از حوزه‌های جذاب برای خروج اقتصاد از رکود عنوان می‌کنند و نسبت به این رخداد امیدوارند، در حالی که بعضی دیگر از کارشناسان معتقدند هنوز فاصله زیادی تا رونق این بازار وجود دارد و آینده این صنعت در ‌هاله‌ای از ابهام به‌سر می‌برد.

    پیمان حدادی کارشناس بازار سهام درخصوص وضعیت فعلی این گروه بورسی گفت: با توجه به اینکه سال مالی اغلب شرکت‌های این گروه پایان شهریورماه هر سال است و به‌طور معمول در ماه‌های آبان و آذر شاهد برگزاری مجامع این شرکت‌ها هستیم، حدود یک ماه پیش اکثر شرکت‌ها اقدام به ارائه صورت‌های مالی برای سال مالی منتهی به 31 شهریور سال 95 کردند که اغلب این گزارش‌ها بر افزایش فروش و بعضا سودآوری تاکید داشت.

    وی ادامه داد: روندی را که امسال درخصوص این دست گزارش‌ها شاهد بودیم رویه‌ای است که در دو، سه سال اخیر نیز در صورت‌های مالی این شرکت‌ها تکرار شده اما به واسطه رکود صنعت ساختمان‌سازی و پروژه‌های انبوه‌سازی پیش‌بینی افزایش فروش و سودآوری آنها در این سال‌ها محقق نشده بود. حدادی افزود: با توجه به رکود اغلب صنایع بزرگ و کلیدی کشور و این مساله که بسیاری از شرکت‌ها در فصل برگزاری مجامع به میزان کمی‌سود نقدی تقسیم کردند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود شرایط گروه انبوه‌سازی نیز متفاوت از دیگر صنایع در فصل مجامع آنها نبوده و سهامداران با تقسیم حداقل سود نقدی روبه‌رو باشند، به خصوص آنکه نتوانسته‌اند میزان فروش پروژه‌های خود را نیز محقق کنند.

    این تحلیلگر بازار سهام توضیح داد: البته به این دلیل که برگزاری مجامع این شرکت‌ها را برای ماه‌های آبان و آذر پیش رو داریم، رشد نمادهای این گروه در فصل پاییز دور از انتظار نیست. مانند سال گذشته که یکی از نمادهای فعال این صنعت رشد 100 درصدی قیمت را نیز در این فصل تجربه کرد. حدادی درخصوص شرایط ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های این گروه نیز با انتقاد از ملاک قرار دادن P.E گفت: این روش اشتباه است؛ چراکه باید در محاسبه Eps خالص ارزش دارایی‌ها، اعم از املاک و مستغلات منظور شود که این‌گونه نیست، بنابراین باید از استاندارد حسابداری مربوطه که درخصوص شناسایی درآمد املاک و مستغلات و منظور کردن آن در ارزش‌گذاری سهام است، استفاده شود. وی بهترین روش را برای ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های انبوه‌سازی استفاده از روش NAV یا همان ارزش خالص دارایی‌ها عنوان کرد.

    حدادی تاثیر وام 100 میلیونی ساخت به انبوه‌سازان را اگر قابل انتقال به خریداران نباشد با تاثیر حداقلی دانست و توضیح داد: این وام در صورت ارائه به انبوه‌سازان دردی را دوا نمی‌کند؛ چرا‌که بخشی از شرکت‌های انبوه‌سازی بورسی مشکل فروش آن هم در حوزه واحدهای تجاری و اداری دارند نه ساخت پروژه‌های انبوه‌سازی. وی گفت: افزایش سقف تسهیلات اعطایی برای خریداران نیز مانند وام 80 میلیونی به خانه اولی‌ها به این دلیل که از تیرماه 95 به چرخه نقدینگی متقاضیان اضافه شده و تاثیر خود را حداقل با یک سال وقفه بر سمت ساخت می‌گذارد با دورنمای مبهمی همراه است.

    رشد 5/ 1 درصدی قیمت «شبندر»
    گروه فرآورده‌های نفتی همچون دیگر صنایع بزرگ کشور در اغلب روزها و هفته‌های اخیر با روند کاهشی شاخص روبه‌رو بوده است، اما این گروه روز گذشته همسو با رشد بازار، افزایش 73/ 0 درصدی را تجربه کرد تا به این ترتیب افت خود از ابتدای سال تاکنون را به 4 درصد کاهش دهد. دوشنبه گروه پالایشی‌ها سومین صنعتی نام گرفت که بعد از صنایع چرم‌سازی و سایر واسطه‌گری‌های مالی بیشترین رشد شاخص را تجربه کرده است.

    بیشترین حجم و ارزش معاملات روز گذشته گروه پالایشی‌ها به پالایش نفت بندرعباس اختصاص داشت. نماد «شبندر» در حالی روز قبل صدرنشین بیشترین حجم و ارزش معاملات گروه فرآورده‌های نفتی شد که بالاترین رشد قیمتی را نیز در معاملات این گروه به نام خود ثبت کرد. این شرکت به میزان 7/ 17 واحد، اولین نمادی بود که بالاترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت. بیش از 90 درصد از حجم خرید و فروش «شبندر» در اختیار حقیقی‌ها قرار داشت.

    در این گروه، پالایشگاه نفت تبریز به تازگی آمار تولید و فروش 6 ماهه خود را اعلام کرده است. پالایشگاه تبریز مانند دیگر شرکت‌های هم‌گروه خود شرایط سختی را در دو سال اخیر متاثر از افت قیمت نفت، نرخ‌های دستوری شرکت ملی پالایش و پخش درخصوص مواد اولیه و فرآورده‌ها و در نتیجه کاهش معنادار حاشیه سود تجربه کرده است.   این شرکت در بودجه سال 94 پیش‌بینی کرده که مقدار 6 میلیون و 630 هزار و 56 واحد انواع محصولات معادل 76 میلیون و 946 هزار و 311 ریال را به فروش برساند، که در 6 ماه ابتدایی سال 94 مقدار فروش 2 میلیون و 901 هزار و 122واحد (بدون مشخص کردن واحد تن یا متر مکعب) معادل 44 درصد کل بودجه را محقق کرده است. روز قبل در نماد معاملاتی «شبریز»، سهامداران حقیقی 100 درصد فروش سهام این شرکت را برعهده داشتند در حالی که در سمت مقابل معامله‌گران حقوقی 5/ 46 درصد و حقیقی‌ها 4/ 53درصد از خرید را به نام خود ثبت کردند.

    فرجام مصوبه سنگ‌آهن در‌هاله‌ای از ابهام
    به نظر می‌رسد چالش گروه استخراج کانه‌های فلزی به واسطه قیمت‌گذاری دستوری نرخ فروش گندله به واحدهای فولادی (بخشنامه‌ای که چند ماهی است از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده) تمامی‌ ندارد. روز گذشته این گروه در حالی با رشد شکننده 07/ 0 درصدی شاخص همراه شد که از ابتدای سال تاکنون کاهش 19درصدی را به ثبت رسانده است.

    در تازه‌ترین اظهارات درخصوص مصوبه جنجالی کاهش 3 واحد درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی که با اعتراضات زیادی از سوی سهامداران سنگ‌آهنی روبه‌رو شد، روز یکشنبه معاون وزیر صنعت درخصوص استدلال ورود دولت در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن گفت: محصولات سنگ‌آهن تابع قیمت‌گذاری نیست، اما در بخش‌هایی از زنجیره فولاد در حال حاضر با توجه به شرایط عرضه و تقاضا و تا به تعادل رسیدن وضعیت، قیمت‌گذاری ضروری است.

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، جعفر سرقینی در پاسخ به این پرسش که وزارت صنعت چه تمهیداتی برای حمایت از شرکت‌های سنگ‌آهنی با توجه به افت قیمت‌های جهانی سنگ‌آهن و فولاد در نظر گرفته است، تنها به افت شدید قیمت سنگ‌آهن اشاره کرد و آن را هشداری به واحدهای فعال در این زمینه دانست که باید با برنامه‌ریزی به سمت ایجاد ارزش افزوده حرکت کنند. به این ترتیب به نظر می‌رسد معاون وزیر تلویحا از بی‌اعتنایی این وزارتخانه به زیان سنگین سهامداران خبر داده و گفته دولت همچنان در قیمت‌گذاری سنگ‌آهن طبق نظر خود اصرار دارد. این گفته‌ها در حالی است که عضو هیات مدیره انجمن سنگ‌آهن روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد: به دلیل اختلاف قیمت سنگ‌آهن صادراتی ایران با قیمت‌های جهانی و زیان شرکت‌های فعال در این بخش، چهارشنبه هفته جاری اولین شاخص قیمت سنگ‌آهن ایران با فلز محتوایی 60 درصد رونمایی خواهد شد.

    به گفته سجاد غرقی این شاخص قیمت فوب سنگ‌آهن ایران را حداقل 6 دلار در هر تن افزایش خواهد داد که متناسب با این افزایش، قیمت سنگ‌آهن در داخل نیز افزایش می‌یابد. بنابراین به نظر می‌رسد در صورت اجرای کاهش 3 واحد درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی این اقدام که به افزایش قیمت سنگ‌آهن کمک می‌کند تا حدودی از زیان شرکت‌های سنگ‌آهنی بکاهد. روز گذشته نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات در حالی بالاترین حجم معاملات را به نام خود ثبت کرد که شرکت باما با بیشترین ارزش معاملات روزانه در این گروه همراه شد. نماد «کاما» بیشترین رشد قیمتی را نیز به میزان 8/ 4 درصد تجربه کرد.

    خدمات فنی و مهندسی سبزپوش شد
    شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی روز دوشنبه رشد 16/ 0 درصدی را تجربه کرد. این در حالی است که در 7 روز کاری قبل، این صنعت بورسی متاثر از افت قیمت مهم‌ترین‌ نماد فعال در این گروه یعنی «رمپنا» با کاهش 2/ 2 درصدی شاخص روبه‌رو شده بود. دیروز «رتکو» و «رمپنا» به ترتیب رشد 28/ 0 و 16/ 0 درصدی شاخص را تجربه کردند. در گروه مپنا حقیقی‌ها در حالی 77 درصد از فروش سهام را به خود اختصاص دادند که در سمت خرید مالکیت 24 درصدی در اختیار آنها بود.

    «تکمبا»، سهام پراقبال ماشین‌آلات و تجهیزات
    روز گذشته صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات رشد 1/ 0 درصدی شاخص را تجربه کرد. در 7 روز معاملاتی قبل اما این گروه با افت 2.2 درصدی شاخص روبه‌رو شده بود. بیشترین رشد قیمت، حجم و ارزش معاملات این گروه در اختیار نماد شرکت کمباین‌سازی ایران قرار داشت. کل سهام این شرکت نیز توسط معامله‌گران حقیقی جابه‌جا شد.

     

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها