عصر خودرو

در بازار فلزات، پتروشیمی و آتی چه می‌گذرد؟

دوگانگی بازارها بعد از تعطیلات

عصر بازار- روز گذشته در بازارهای کالایی شاهد وضعیت دوگانه‌ای بودیم به‌طوری‌که در بازارهای جهانی شرایط برای رشد قیمت‌ها مهیا بود و بهای ارز نیز در داخل روند رو به رشدی را پشت سر می‌گذاشت اما در بازار داخل به دلیل نبود تقاضا قیمت‌ها با شرایط باثبات و حتی کاهشی روبه‌رو‌ شدند.

دوگانگی بازارها بعد از تعطیلات
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از دنیای اقتصاد، روز گذشته بازار فلزات در شرایط باثباتی به سر می‌برد به‌طوری‌که در بازار فولاد قیمت انواع محصولات فولادی با تغییر محسوسی روبه‌رو‌ نشد و به عقیده کارشناسان این موضوع کاملا طبیعی است، چراکه هنوز تعطیلات نوروزی در بازار آهن به پایان نرسیده و به دلایلی همچون تاخیر در بارگیری محصولات فولادی و همچنین رکود در تقاضا در فروردین که به‌صورت سنتی باعث کاهش معاملات می‌شود همگی باعث شده بازار این کالا با تغییرات خاصی از بعد قیمتی نیز روبه‌رو‌ نشود. به عقیده کارشناسان بازار فولاد در هفته پیش رو نیز انتظار نمی‌رود قیمت‌ها با جهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو‌ شوند ولی می‌توان از اردیبهشت‌ منتظر تغییرات قیمتی بود.

    البته متاسفانه هنوز تقاضای موثر در بازار وجود ندارد و این موضوع می‌تواند هر نوع تغییر قیمتی را با ناپایداری روبه‌رو‌ سازد. در این بین طی روزهای اخیر برخی ریسک‌های ژئوپلیتیک در منطقه که باعث افزایش قیمت در بازارهای کالایی و همچنین قیمت دلار در بازار داخل شد می‌تواند طی روزهای پیش‌رو بر بازار فلزات از جمله فولاد اثرگذار باشد. به عقیده کارشناسان در صورتی که روند تغییرات قیمت دلار طی روزهای پیش‌رو تداوم یابد قیمت محصولات فولادی نیز می‌تواند با روند رو به رشدی روبه‌رو‌ شود هرچند تا روز دوشنبه بازارهای جهانی تعطیل هستند و مسیر آتی بازارهای فلزی را باید از ابتدای هفته جدید میلادی بررسی کرد.

    با این حال آنچه مشخص است قیمت‌های کنونی محصولات فولادی همان قیمت‌های سال گذشته بوده و قیمت‌های جدیدی برای سال جاری اعلام نشده است. کارشناسان انتظار دارند تغییرات قیمتی اگرچه مثبت اما به‌صورت ملایم صورت خواهد گرفت. فعالان بازار با این حال معتقدند افزایش پایدار قیمت در بازار فولاد با توجه به انتخابات پیش رو تا پایان اردیبهشت نمی‌تواند رخ دهد و به احتمال زیاد این بازار افتان و خیزان با تغییر مواجه خواهد بود و از پایان اردیبهشت ماه سال جاری و بعد از روشن شدن نتیجه انتخابات می‌توان روی تحول در بازارهای کالایی از جمله فولاد حساب کرد.

    در بازار فلزات پایه نیز از شروع سال جدید این بازار هنوز در رکود تقاضا به سر می‌برد. بازار جهانی مس در یک ماه گذشته در حدود 150 دلار افزایش قیمت را تجربه کرده است ولی نتوانست به قیمت‌های 6 هزار دلاری خود که در ماه ژانویه تجربه کرده بود برسد و رقم 5 هزار و 870 دلار را برای خود ثبت کرد. این میزان افزایش قیمت در بازار داخلی اگرچه به دلیل تعطیلی به بازار داخلی منتقل نشده اما با آغاز عرضه این محصول در بورس کالا در روز یکشنبه می‌توان انتظار داشت قیمت این محصول با روند افزایشی روبه‌رو‌ شود. این در شرایطی است که قیمت آلومینیوم نیز در یک هفته گذشته در بازارهای جهانی حدود 20 دلار افزایش را تجربه کرد و به هزار و 960 دلار در هر تن رسید که بالاترین رقم در بیش از یک ماه گذشته محسوب می‌شود.

    حرکت نرم در بازار پتروشیمی

    بازار محصولات پتروشیمی سال جدید را با حرکتی آرام و لاک‌پشتی آغاز کرد و روند آرام و بی‌تنشی را در پیش گرفت که علت این امر را هم می‌توان تعطیلی و نیمه‌تعطیل بودن بازارها در دو هفته اول سال دانست و البته این در حالی است که وقایع این دو هفته نمی‌تواند چهره درستی را از بازار نشان دهد. با این حال حمله نظامی آمریکا به دستور دونالد‌ترامپ به سوریه باعث بر هم زدن روند قیمتی تمام بازارها شده و با توجه به اینکه وابستگی عمیقی میان قیمت محصولات پتروشیمی و قیمت نفت وجود دارد انتظار می‌رود اثرات ناشی از افزایش قیمت نفت به بازار محصولات پتروشیمی نیز منتقل شود. این در شرایطی است که در داخل نیز فشارهای ناشی از افزایش قیمت دلار را شاهد هستیم که تشدید‌کننده وضعیت این بازار است.

    بر اساس این گزارش، بعد از حمله نظامی آمریکا به سوریه قیمت طلای سیاه جهش چشمگیری را تجربه کرد و طی هفته اخیر افزایش 3 تا 4 درصدی را در کارنامه خود ثبت کرد که بالاترین حد نفت در چند ماه اخیر محسوب می‌شود. این در حالی است که طی ماه گذشته بازار جهانی محصولات پتروشیمی میل به کاهش داشتند. حال بالا رفتن بهای نفت سبب می‌شود این بازارها در سردرگمی عمیقی فرو رفته و جریان دو گانه‌ای اتفاق بیفتد و قیمت محصولات روند‌های متفاوتی را در پیش بگیرد. با این وجود انتظار می‌رود اگر جریان افزایشی که طلای سیاه در پیش گرفته ادامه‌دار باشد مقطعی از زمان صرف با ثبات شدن بهای جهانی محصولات پتروشیمی شود و بعد از آن بازار این محصولات هم بتوانند پا به پای جهش بازار جهانی نفت حرکت کنند. به عقیده کارشناسان این وقایع در شرایطی است که قرار است قیمت محصولات پتروشیمی از این پس به‌صورت هفتگی اعلام شود که در این صورت باید منتظر تغییرات سریع قیمت‌ها در این بازار باشیم.

     

    بازار آتی در محدوده قرمز

    روز گذشته در معاملات بازار آتی سکه تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت 16 به وقت تهران) تمامی نمادهای معاملاتی با کاهش قیمت مواجه شدند، روندی که بیشترین کاهش را در نماد شهریور و با کاهش 8 هزار و 500 تومانی و کمترین کاهش را در نماد اردیبهشت با کاهش 6هزار تومانی به‌ثبت رساند. درخصوص جو حاکم بر بازار معاملات آتی سکه در روز گذشته نیز اما عواملی دخیل بودند که کشیده شدن ترمز روند افزایشی طلای جهانی به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی یکی از این دلایل بود.

    انتشار آمار نرخ بیکاری آمریکا و کاهش این نرخ از 7/ 4 به 5/ 4 درصد باعث کاهش قیمت طلای جهانی از سقف آن شد و به نوعی باید گفت طلا ترمز خود را در روند افزایشی کشید و با تسری این روند به بازار آتی سکه، بازار، معاملات را در ابتدای روز معاملاتی با کاهش شروع کرد. در این رابطه قیمت‌ها در بازار آتی سکه توان نگهداری خود را در سطوحی که در آخرین جلسه معاملاتی روز گذشته بود نداشتند و در ابتدای روز با کاهش قیمت کمی بازار را شروع کردند.در ادامه با کاهش قیمت دلار کاغذی در بازار سنتی در ابتدای معاملات روز گذشته، سرعت کاهش قیمت‌ها در بازار آتی بیشتر شد و تا لحظه تنظیم این گزارش این کاهش ادامه‌دار بود.

    نگاه و تحلیل تکنیکال در بازار آتی در روز گذشته با توجه به واگرایی‌های شکل گرفته در دو نماد آتی آبان و دی به نظر می‌رسد تا پایان معاملات روز یکشنبه و تا بازگشایی بازار جهانی، معاملات با کاهش روبه‌رو باشد، هرچند در انتهای معاملات امروز بازار آتی با کمی اصلاح قیمتی روبه‌رو شود. مهم‌ترین خط حمایتی قیمت در نماد آبان در محدوده یک میلیون و 230 هزار تومان و در نماد دی در محدوده یک میلیون و 375 هزار تومان است که کاهش قیمت بیشتر از دو خط حمایت ذکر شده می‌تواند این دو نماد را با کاهش‌های متوالی بیشتری روبه‌رو کند. روند کاهش پلکانی همچنان تا روز دوشنبه و بازگشایی بازار طلای جهانی ادامه‌دار خواهد بود و در این راستا تا معاملات روز دوشنبه باید منتظر ماند. از سویی این نکته را نباید فراموش کرد که به شرط ثبات قیمت دلار و کاهش آرام آن، روند معاملات آتی هم کاهش آرامی خواهد داشت. از نظر تکنیکالی و در میان‌مدت در نماد آبان و دی یک روند نزولی شکل گرفته که با کاهش قیمت طلا این روند نزولی می‌تواند گسترش پیدا کند.

    برچسب ها