عصر خودرو

چین بزرگترین تولیدکننده انرژی خورشیدی جهان

عصر بازار- چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور دنیا، اکنون نه تنها در داخل سرزمین خود بلکه در سراسر جهان به بزرگترین تولیدکننده انرژی خورشیدی تبدیل شده است.

چین بزرگترین تولیدکننده انرژی خورشیدی جهان
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایرنا، سازمان انرژی ملی چین در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده که تولید انرژی خورشیدی پرجمعیت ترین کشور جهان در سال 2016 میلادی تقریبا 2 برابر شده و به 77 ممیز 42 گیگاوات رسیده است.
    اگرچه این رقم اکنون معادل یک درصد از کل انرژی تولیدی در این کشور محسوب می شود اما به نظر می رسد با تمرکز چین بر تولید منابع پاک انرژی در سال های آینده، سهم تولید انرژی خورشیدی باز هم بیشتر شود.
    این سازمان در گزارش خود آورده است که تلاش خواهد شد تا دستکم ظرف یک دوره سه ساله میزان تولید انرژی خورشیدی کشور به 110 گیگاوات افزایش یابد.
    در زمان حاضر 11 درصد از کل انرژی چین از منابع تجدید پذیر تامین می شود که برنامه کشور رساندن آن به 30 درصد تا سال 2030 میلادی است.
    چین همچنین در سال گذشته میلادی فعالیت خود را در این زمینه افزایش داده و در دو استان «شاندونگ» و «خه نن» در شرق و جنوب کشور و همچنین منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب میادین بزرگ سلول های خورشیدی ایجاد کرده است.
    استان های «گانسو» و «چینگ های» و همچنین مناطق خودمختار مغولستان داخلی در شمال و سین کیانگ از جمله مراکز اصلی تولید این انرژی در سراسر چین به حساب می آیند.
    آمارها نشان می دهد که چین قصد دارد تا 10 سال دیگر در زمینه تولید منابع انرژی تجدید پذیر 364 میلیارد دلار سرمایه گذاری کند.
    با این حساب این کشور می خواهد از اتکای خود به منابع فسیلی انرژی بکاهد و انتظار می رود بتدریج کشورهای دیگری با الگوبرداری از چین دست به چنین اقدامی بزنند.
    منابع باد، ‌خورشید و هیدروژن از اصلی ترین انرژی هایی هستند که کشورهایی نظیر ایرلند و ایسلند روی توسعه آنها کار می کنند.
    بر اساس گزارش منتشر شده موسسه تحلیل اقتصاد انرژی و مالی آمریکا، میزان سرمایه‌گذاری چین در زمینه انرژی تجدیدپذیر در سال 2016 میلادی رشد 60 درصدی داشته و مبلغ آن به 32 میلیارد دلار رسیده است.
    شایان ذکر است که از میان 6 شرکت نخست تولید باتری خورشیدی در جهان، 5 شرکت متعلق به چین است.
    همچنین بر اساس گزارش ها، سرمایه گذاری چین در زمینه‌های توسعه انرژی‌های خورشیدی، بادی، برق آبی و غیره از 100 میلیارد دلار فراتر رفته و این مبلغ بیش از 2 برابر سرمایه‌گذاری آمریکا در این زمینه است.
    آژانس بین المللی انرژی‌های تجدیدپذیر تخمین زده که از میان 8 میلیون و 100 هزار شغل در زمینه انرژی جدید، 3 میلیون و 500 هزار شغل در چین ایجاد شده است. این در حالیست که آمریکا در این زمینه تنها 800 هزار شغل ایجاد کرده است.
    اداره ملی انرژی چین پیش‌بینی کرده است تا سال 2020 میلادی، شمار شاغلان در این زمینه در این کشور به 13 میلیون نفر برسد.

    برچسب ها