عصر خودرو

افزایش قیمت نفت به نفع کشورهای تولیدکننده است

عصر بازار- حمله نظامی آمریکا به سوریه باعث افزایش ۲ درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. افزایش قیمتی که برخی از کارشناسان آن را به نفع کشورهای تولیدکننده نفت و برخی دیگر بر این باورند این افزایش قیمت باعث افزایش تولید نفت از ذخایر غیرمتعارف شده به ضرر کشورهای تولید کننده است.

افزایش قیمت نفت به نفع کشورهای تولیدکننده است
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، در این راستا جواد نوفرستی با تاکید بر اینکه در تعیین قیمت نفت پارامترهای اقتصادی خیلی تاثیرگذار نیست، توضیح داد: در تعیین قیمت نفت موضوعات سیاسی تاثیر بیشتری دارند تا پارامترهای اقتصادی از جمله میزان عرضه و تقاضا.

    وی با اشاره به حمله نظامی آمریکا به سوریه اظهار کرد: این موضوع باعث رشد 2 درصدی قیمت نفت در بازارهای جهانی شد. چنانچه این تنش ادامه پیدا کند، رشد قیمت نفت نیز ادامه پیدا خواهد کرد. اما اگر اوضاع آرام‌تر شود قیمت‌های نفت به تدریج به شرایط قبل باز می‌گردد. البته به نظر نمی‌آید آمریکا قصد داشته باشد، وارد جنگ فرسایشی شود.

    این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه قیمت‌های بالا و پایین برای نفت به نفع تولیدکنندگان نیست، تصریح کرد: از آنجایی که نگاه رئیس‌جمهور آمریکا افزایش تولید نفت است، چنانچه قیمت نفت افزایش پیدا کند، جذابیت برای سرمایه‌گذاران افزایش پیدا کرده و تولید نفت غیرمتعارف در بازار افزایش پیدا می‌کند. بنابراین به نفع تولیدکنندگان است که قیمت نفت بین 55 تا 60 دلار تثبیت شود.

    این در حالی است که مرتضی بهروزی‌فر بر این باور است که افزایش قیمت نفت در پی حمله نظامی آمریکا به سوریه به نفع کشورهای تولیدکننده است.

    این کارشناس اقتصادی در این راستا گفت: آمریکا اعلام نکرده است که قصد دارد یک مداخله نظامی تمام عیار انجام دهد و اثراتی که حمله نظامی آمریکا به سوریه دارد، کوتاه‌مدت خواهد بود. با این حال افزایش قیمت به نفع تولیدکنندگان است. برخی اعتقاد دارند افزایش قیمت نفت باعث تولید ذخایر غیرمتعارف می‌شود، اما به نظر من افزایش قیمت تاثیر چندانی بر تولید ذخایر غیرمتعارف ندارد و تولید این ذخایر در هر شرایط ممکن است افزایش پیدا کند. اما به طور کلی افزایش قیمت در کوتاه‌مدت به نفع تولیدکنندگان خواهد بود.

    برچسب ها