عصر خودرو

رشد ۱۱۵ درصدی واردات سالانه نفت هند از ایران

عصر بازار- واردات نفت هند از ایران در سال ۲۰۱۷-۲۰۱۶ که پالایشگاه‌های هندی در پی رفع برخی از تحریم‌های غربی علیه تهران در سال میلادی گذشته، خریدشان را افزایش دادند، به بیش از نیم میلیون بشکه در روز رسید.

رشد ۱۱۵ درصدی واردات سالانه نفت هند از ایران
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، هند که پس از چین بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران است، از جمله کشورهایی بود که به رغم تحریم‌های غربی علیه برنامه هسته‌ای تهران، به تجارت با ایران ادامه داد.

    طبق اطلاعات منابع کشتیرانی و آماری که از سوی تحقیقات و پیش‌بینی‌های نفت تامسون رویترز تهیه شده است، پالایشگاه‌های هندی در سال مالی منتهی به مارس حدود 541 هزار بشکه در روز نفت از ایران خریداری کردند که نسبت به سال پیش از آن حدود 115 درصد افزایش داشت.

    ایران پیش از تحریم‌های اقتصادی غربی،  دومین تامین‌کننده بزرگ نفت هند بود، اما این کشور آسیای جنوبی در دوران تحریم‌ها ناچار شد تامین‌کنندگان دیگر را جایگزین کند.

    خرید نفت از سوی پالایشگاه‌های هندی از جمله ریلاینس اینداستریز که سال گذشته پس از یک توقف چند ساله از سر گرفته شد، به ایران کمک کرد بخشی از سهم بازار از دست رفته خود را بازیابد، اما واردات نفت از ایران ممکن است در سال مالی جاری کاهش پیدا کند، زیرا پالایشگاه‌های دولتی هندی موافقت کرده‌اند برای تحت فشار قرار دادن تهران به منظور اعطای میدان گازی فرزاد B به یک کنسرسیوم هندی، واردات سالانه خود را کاهش دهند.

    ایران در مقابل تصمیم گرفته است مهلت پرداخت پول نفت برای پالایشگاههای هندی را از 90 به 60 روز کاهش دهد و همچنین تخفیف کرایه حمل را از 80 به 60 درصد کاهش می دهد.

    هند واردات نفت از ایران در مارس را 18.7 درصد کاهش داد و به حدود 526 هزار بشکه در روز در مقایسه با ماه پیش از آن رساند. با این همه حجم واردات چهار درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

    در مجموع واردات نفت هند در مارس نسبت به ماه پیش از آن 4.7 درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 4.9 درصد افزایش یافت.

    عراق در مارس دومین صادرکننده بزرگ نفت به هند بود و این موقعیت را که ماه پیش از آن به ایران واگذار کرده بود دوباره به دست آورد. عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به هند در مارس بود.

    واردات نفت هند از ایران در سه ماهه اول سال میلادی جاری که برخی از تولیدکنندگان اوپک میزان عرضه را کاهش دادند، حدود 92 درصد رشد کرد و به 573 هزار و 400 بشکه در روز رسید.

    ایران از مشارکت در توافق اوپک برای کاهش تولید به میزان 1.2 میلیون بشکه در روز که از اول ژانویه آغاز شده است معاف شده و این امر یک پیروزی برای تهران به‌شمار می‌رود که تلاش می‌کند سهم بازاری که در دوران تحریم‌ها از دست داده بود را احیا کند.

    برچسب ها