عصر خودرو

در تحلیل تکنیکال گروه پالایشی در بازارسهام بررسی شد:

پالایشی‌ها چه زمانی بر مدار رشد بازمی‌گردند؟

عصر بازار- پالایشگاهی‌ها تحت تاثیر کاهش شدید قیمت نفت از سال گذشته روز‌های خوشی را سپری نکرده‌اند. در حال حاضر می‌توان امیدی برای بازگشت این گروه با ارزش برای بازار سرمایه متصور بود؟

پالایشی‌ها چه زمانی بر مدار رشد بازمی‌گردند؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر بازار» به نقل از اقتصادنیوز، بازار سرمایه کشور تحت تاثیر شرایط ریزش قیمت نفت و تشدید رکود اقتصادی در  اغلب گروه‌ها و به خصوص گروه‌های پالایشگاهی و فلزات اساسی وضعیت مساعد ندارد. افت قیمت نفت از سال گذشته کشور و بازار سرمایه را با بحران روبرو کرده است. اتمام این بحران رابطه نزدیکی با قیمت نفت دارد. با وجود این روند، در نماد‌های پر‌طرفدار این گروه چه وضعیتی وجود دارد.

    پالایش نفت بندر عباس (شبندر)

    پتروشیمی بندر عباس(شبندر) را می توان یکی از 5 شرکت پرطرفدار بورسی برای سرمایه‌گذاران دانست. این سهم که به ویژه در پرتفو سرمایه‌گذاری افراد تازه وارد، سهم ویژه‌ای دارد و این روز حال و روز خوشی ندارد. پالایشگاه بندر عباس دارای ارزش بازار بسیار بالایی بوده و به نوعی رهبری قیمت را در بازار بر عهده دارد و از این جهت دارای بار روانی بر روی معاملات است.

    بررسی‌های اقتصادنیوز نشان می‌دهد که این شرکت در سال گذشته و در پی کاهش قیمت نفت جهانی مجبور به توقف نماد معاملاتی مانند اکثر نماد‌های گروه پالایشگاهی شد. این توقف در اواسط اسفند سال گذشته به پایان رسیده و تعدیل منفی قیمت را در پی داشت. کاهش در حدود 50‌درصدی قیمت این سهم بازار را شوکه کرد و باعث ایجاد یک حمایت قوی در آن بازه شد(فلش قرمز رنگ). این افزایش طولی نکشیده و با پیش‌بینی سود اولیه شرکت‌ها همراه شد و بار دیگر تعدیل منفی در قیمت را ایجاد نمود(فلش نارنجی رنگ).

    این روند نوسانی تا بازه مذاکرات وین ادامه پیدا کرد و پس از مقطعی افزایش، نماد معاملاتی سهم به دلیل برگزاری مجمع عمومی متوقف شد(فلش سبز رنگ). نکته بسیار مهم شکل‌گیری یک جریان مشابه در روند معاملات است. روند فعلی در یک مستطیل قرمز و روند مشابه آن نیز در یک مستطیل بنفش نمایش داده شده است. مشابهت این روند روزهای کم نوسان برای سهم و یک روند صعود نه چندان قوی برای سهم به همراه دارد.

    پالایش نفت لاوان (شاوان)

    این سهم نیز مشابهت‌های زیادی با نماد قبلی دارد. این شرکت نیز پس از کاهش قیمت نفت در سال گذشته با توقف نماد معاملاتی همراه بود. این نماد در اواسط اسفند سال گذشته بازگشایی شده و با کاهش 70‌درصدی خود بازار را متعجب نمود(فلش آبی رنگ).

    این سهم نیز با فراز و فرودهایی پس از آن تاریخ تا به امروز همراه بوده است. بازگشایی این سهم نیز پس از مجمع آن نیز باعث کاهش ارزش سهم در این اواخر شده است(فلش قرمز رنگ). در شکل دو خط آبی و قرمز ترسیم شده است. خط آبی رنگ بیانگر رگرسیون حدودی روند پس از بازگشایی و خط قرمز نیز بیانگر این روند در حالت منطقی تر این سهم (بدون نوسانات شدید) است.

    هر دو رگرسیون‌ها حاکی از یک روند نزولی هستند. قیمت سهم نیز در حال حاضر بالاتر از رگرسیون فرضی کم نوسان ما قرار دارد و این موضوع می¬توان دلیلی بر ادامه روند کاهشی در کوتاه مدت باشد.

    نفت ایرانول (شرانول)

    به گزارش اقتصادنیوز، این سهام نیز پس از تعدیل منفی فراوان در قیمت در اواسط اسفند سال گذشته بازگشایی شد. روند صعودی آن نیز پس از بازگشایی مانند دو سهم بالا شکل گرفت و حتی به نزدیک سقف قیمت قبل از تعدیل نیز رسید. ایجاد سه اهرم منفی قدرتمند می‌توانست نشانه‌ای بر ادامه این روند نزولی باشد که این اتفاق به وقوع نپیوست.

    سهم در یک کانال کم نوسان قرار دارد و در این کانال در بلند مدت روندی وجود ندارد. در کوتاه مدت نیز این سهم یک کندل چکشی در آخرین روز معاملاتی تشکیل داده است و می‌توان برای چند روز معاملاتی انتظار افزایش‌های خفیف را داشت.

    حامد افسرطلا

     

    جهت دریافت آخرین اخبار از طریق تلگرام به کانال اختصاصی عصربازار ( https://telegram.me/asrebazar ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

    برچسب ها