عصر خودرو

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی:

بوئینگ چراغ‌سبز تفاهم با آسمان را از آمریکا گرفته است

عصر بازار- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است در صورتی که وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) به شرکت هواپیماساز بوئینگ مجوز و تاییده‌های ابتدایی لازم برای مذاکره با ایران را نمی‌داد، مسئولان این شرکت امکان امضای تفاهم‌ جدید را با شرکت‌های ایرانی نداشتند.

بوئینگ چراغ‌سبز تفاهم با آسمان را از آمریکا گرفته است
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصربازار» به نقل از ایسنا، مقصود اسعدی سامانی با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق نص توافق هسته‌ای برجام برای فروش هواپیماهای جدید به ایران نیازی به دریافت مجوز جدید وجود نخواهد داشت اما متاسفانه آمریکا با ادعایی که مطرح کرده، فرآیند کار را قدری پیچیده کرده است.

    به گفته وی دولت ایالات متحده با این ادعا که بعضی از قطعات به کار رفته در هواپیماهای مسافربری امکان استفاده دوگانه را دارند، اعلام کرده برای فروش هواپیما به ایران باید مجوزهای لازم از سوی اوفک تامین شود.

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره زمان نهایی دریافت مجوز اوفک برای تفاهم‌نامه اخیر شرکت آسمان با بوئینگ نیز توضیح داد: هرچند به نظر می‌رسد شرکت بوئینگ تاییدیه‌های لازم برای مذاکرات و امضای تفاهم‌نامه با طرف‌های ایرانی را از اوفک دریافت کرده اما همچنان نهایی شدن قرارداد میان طرفین نیاز به مجوز اوفک خواهد داشت.

    اسعدی سامانی ادامه داد: معمولا فرآیند صدور مجوز اوفک طولانی و پیچیده است و احتمالا به چند هفته یا چند ماه زمان احتیاج خواهد داشت.

    به گفته وی پس از طی شدن این مرحله امکان امضای نهایی قرارداد وجود دارد که در جریان آن بوئینگ در دو زمان‌بندی مختلف 30 فرورند هواپیما به آسمان تحویل می‌دهد.

    دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی خاطرنشان کرد: با توجه به امضای تفاهم‌نامه احتمال نهایی شدن آن و تبدیل شدن به قرارداد بسیار بالاست و امیدواریم با طی شدن مراحل لازم در آینده‌ای نه چندان دور امکان اجرایی شدن این قرارداد نیز فراهم شود.

    سامانی درباره جزئیات اقتصادی تفاهم‌نامه اخیر نیز اظهار کرد: با وجود آنکه جزئیات بحث‌های مالی نیاز به حضور در مذاکرات و تایید نهایی مسئولان دو طرف دارد اما به نظر می‌رسد چهارچوب کلی این توافق شبیه به قراردادهای ایران‌ایر یعنی تامین 85 درصدی فاینانس و 15 درصدی ایرلاین خریدار باشد.

    بر اساس این گزارش، روز گذشته شرکت هواپیمایی آسمان با امضای تفاهم‌نامه‌ای خرید 60 فرورند هواپیمای بوئینگ را به امضا رساند.

    بر اساس این تفاهم در صورت طی شدن مراحل لازم و صدور مجوزهای بین‌المللی این هواپیماساز آمریکایی در دو مرحله 30 فرورند بوئینگ 737 MAX به آسمان تحویل می‌دهد.

    پیش از این ایران‌ایر نیز خرید 80 فروند بوئینگ را نهایی کرده بود که آغاز اجرای آن و رسیدن نخستین هواپیما اردیبهشت 97 تخمین زده شده است.

    برچسب ها