عصر خودرو

سازمان ملل گزارش داد:

ضرب جینی ایران به ۳۷.۴ واحد رسید

عصر بازار- جدیدترین برآورد سازمان ملل نشان می دهد ضریب جینی در ایران طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ به ۳۷.۴ واحد رسیده و نابرابری درآمدی در ایران طی این مدت کمتر از ۷۵ کشور از جمله آمریکا، اندونزی، روسیه و ترکیه بوده است.

ضرب جینی ایران به ۳۷.۴ واحد رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری«عصربازار» به نقل از تسنیم، جدیدترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل ضریب جینی 143 کشور جهان از جمله ایران را اعلام کرده است.

    ضریب جینی ارقامی بین 0 تا 100 را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

    سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی 2016 متوسط ضریب جینی ایران بین سال های 2010 تا 2015 را 37.4 اعلام کرده است. در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای سال های 2005 تا 2013 بالغ بر 38.3 اعلام شده بود.

    ایران میان  143 کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه 68 قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره کمتر از 75 کشور بوده است.

    در میان کشورهای جهان اوکراین کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره این کشور در ضریب جینی 24.1 اعلام شده است.

    بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر از ایران و یا تقریبا در سطح ایران است. از جمله این کشورها آمریکاست که شکاف درآمدی بیشتری از ایران دارد. ضریب جینی آمریکا 41.1 اعلام شده است.

    برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: روسیه، مالزی، ترکیه، مکزیک، برزیل، تایلند، اندونزی، مراکش، گرجستان، سریلانکا و چین.

    آفریقای جنوبی بالاترین شکاف درآمدی را دارد. ضریب جینی این کشور 63.4 اعلام شده است.

    برخی کشورها که شکاف درآمدی کمتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: نروژ، آلمان، هلند، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا و یونان.

    سازمان ملل نمره ایران در شاخص نابرابری انسانی را که بر پایه آمار سال 2015 تهیه شده 31.5 اعلام کرده است. میزان نابرابری در آموزش در ایران به درصد طی سال 2015 بالغ بر 37.3 و نابرابری در درآمد نیز 46.6 درصد برآورد شده است که نسبت به سال قبل از آن تغییری نداشته است. متوسط نابرابری در امید به زندگی نیز طی سال های 2010 تا 2015 بالغ بر 10.6 درصد اعلام شده است.

    برچسب ها